اجازه ندهیم هویت فرهنگی طعمه تهاجم رسانه‌ای شود

شهرضا - کارشناس مدیریت رسانه گفت: توسعه رسانه‌های دیجیتال یکی از مهمترین مؤلفه‌های اجتماعی عصر حاضر است که اگر دانش لازم درخصوص شیوه برخورد با آن وجود نداشته باشد، هویت انسانی را از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، ابراهیم مهرانی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در همایش آشنایی با آسیب‌های فضای مجازی و رسانه که در سالن اجتماعات شهرداری شهرضا برگزار شد با بیان اینکه یکی از مهمترین تفاوت‌های عصر حاضر با دوران پیش از آن، توسعه رسانه‌ها و ابزارهای الکترونیک هوشمند است، تصریح کرد: برخورد انفعالی با تغییرات ایجاد شده و دستاوردهای بشری در این زمینه، سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی ناشی از استفاده غلط از آن‌ها می‌شود.

وی با اشاره به نقش مؤثر مدارس در تربیت افراد، تأکید کرد: معلمان آموزش دیده و متعهد می‌تواند با آگاهی رسانی به دانش آموزان، از بروز تنش‌های روانی و اجتماعی ناشی از استفاده ناردست از فضای مجازی پیشگیری کنند.

این کارشناس مدیریت رسانه با بیان اینکه نقش رسانه‌های ارتباط جمعی در سرنوشت جامعه و تاریخ، تا جای است که می‌تواند افراد را به سوی تعالی و یا سقوط سوق دهد، خاطرنشان کرد: فعالیت گسترده رسانه‌های جمعی در جهت دهی به افکار عمومی جهان، از واقعیات انکارناپذیری است که دنیای معاصر را از جهات مختلف تحت تأثیر قرار داده است.

مهرانی با بیان اینکه افراط در بزرگ نمایی یا تفریط در کوچک نمایی مسائل از سوی رسانه‌های جمعی در طول تاریخ، اثرات مخربی بر جوامع گوناگون بر جای گذاشته است، اظهار کرد: رسانه های مکتوب، شنیداری، دیداری، گفتاری و دیجیتالی در دنیای امروز، یکی از فراگیرترین و کارآمدترین سلاح‌هایی هستند که می‌توانند در موارد مختلف بکار گرفته شوند.

وی اضافه کرد: هر ملت و مکتبی برای حفظ و بقای خود، نیاز به رسانه‌ای دارد که از آن طریق خود را اثبات و معرفی کند، اما نیاز به سواد رسانه‌ای نیز بخشی از نیازهای افراد جامعه است؛ زیرا افراد بدون برخورداری از دانش کافی در استفاده از رسانه‌ها، ناخودآگاه به ابزاری در دست متولیان رسانه‌ای و تحقق اهدف آن‌ها تبدیل می‌شوند.

کارشناس مدیریت رسانه با بیان اینکه ضعف آموزش و آگاهی نسبت به دنیای ارتباطات و مقتضیات آن، نتیجه‌ای  جز عقب ماندگی و تشدید آسیب‌ها ندارد، تأکید کرد: توسعه رسانه‌های دیجیتال یکی از مهمترین مؤلفه‌های اجتماعی عصر حاضر است که اگر دانش لازم درخصوص شیوه برخورد با آن وجود نداشته باشد، هویت انسانی را از بین می‌برد.

مهرانی ارایه آموزش‌های تخصصی به خانواده‌ها و جوانان و بویژه والدین را ضروری دانست و افزود: باید شیوه‌های تربیت و آموزش سنتی، جای خود را به راهنمایی منطقی و صحبت با فرزندان در خصوص استفاده بهینه از شبکه‌های مجازی و برقراری ارتباط استوار و صمیمی با آنان، بدهد.

وی تقویت باورهای دینی را از راهکارهای مؤثر در کاهش آسیب‌های ناشی از فعالیت فضای مجازی برشمرد و افزود: بازی‌های رایانه خشن عاملی مهم در افزایش میزان خشونت کودکان است، بنابراین والدین تا جایی که امکان دارد از انتخاب این بازی‌ها خودداری و تلاش کنند، انتخاب برنامه‌های رایانه‌ای متناسب با سن و علاقه فرزندان باشد.

کارشناس مدیریت رسانه نازپروردگی را از مواردی برشمرد که سبب افزایش آسیب‌های مختلف اجتماعی می‌شود و تأکید کرد: غنی سازی اوقات فراغت فرزندان باید با ورزش و مهارت آموزی باشد تا دانش آموزان بتوانند تا پایان تحصیلات عمومی، مهارت‌های کاربردی را بیاموزند.

کد خبر 355670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.