کاشت درخت زیتون در اصفهان صرفه اقتصادی دارد

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: درخت زیتون برای اقلیم اصفهان بسیار مناسب و سودمند است و با توجه به همیشه سبز و مقاوم بودن آن به کم آبی، کاشت آن در شهر و باغات مزیت اقتصادی دارد.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مطرح بودن سیاست کاشت درختان مقاوم به خشکی و آفت در اصفهان از سال‌های گذشته تا کنون، اظهار کرد: در راستای اجرای این سیاست طرح کاشت درختان زیتون در فضای شهری اصفهان انجام شد و حتی سایر استان‌ها نیز از این شهر الگوبرداری کردند.

وی افزود: البته گونه‌های دیگری از درختان مانند داغداغان، بلوط همیشه سبز، اسکوپاریا و بادام‌های وحشی نیز در مرحله تست و آزمون برای ورود به چرخه کاشت در شهر اصفهان قرار دارد.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های این سازمان، اگر دو درخت با مقدار آب یکسان برای کاشت معرفی شود، درختی که از لحاظ زیبایی مناسب‌تر است، در نظر گرفته می‌شود تا علاوه بر تصفیه هوا، به زیبایی شهر نیز کمک کند.

وی گفت: همیشه سبز بودن درخت زیتون نیز مزیتی است که با توجه به آلوده بودن هوای کلانشهرها بویژه اصفهان، ارزش کاشت این نوع درخت را دوچندان می کند.

مرتضایی‌نژاد در پاسخ به این که مالکیت میوه درختان زیتون در فضای سبز شهری برای چه کسانی است، گفت: میوه زیتون قیمت چندانی ندارد و پس از فرآوری است که ارزشمند می‌شود؛ اما برای برداشت این میوه‌ها توسط شهرداری نیز به جز مکان‌های جنگلی و کاشت انبوه برنامه‌ریزی خاصی نشده و استفاده مردم بلامانع است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای برداشت میوه‌های این درخت در مکان‌های تک درختی یا غیرجنگلی توجیه اقتصادی ندارد، افزود: اگر بخواهیم از جنبه اقتصادی روی برداشت میوه‌های درختان زیتون منطقه‌ای حساب کنیم باید نحوه آبرسانی و نگهداری از آنها لحاظ شود تا در زمان مناسب با بهترین کیفیت محصول بدهند.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه به رغم اینکه درخت زیتون گیاهی مقاوم است و کمتر در معرض آفات و بیماری قرار می‌گیرد، یکی از بیماری‌هایی که مدام آنها را تهدید می‌کند، پسیل زیتون است، افزود: بنابراین این درختان گاهی نیاز جدی به سمپاشی دارد.

رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اعلام کرد: برنامه‌های متعددی برای آینده سازمان در نظر گرفته شده که تغییر الگوی کشت چمن‌های پر آب به چمن‌های با حداقل نیاز به آب از مهم‌ترین آنها است و به‌ زودی درختان مقاوم به خشکی جایگزین سایر درختان خواهد شد.

کاشت درخت زیتون با اقلیم اصفهان سازگار و به صرفه‌ است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: زیتون، درختی همیشه سبز و پایدار با نیاز آبی بسیار کمتر نسبت به سایر درختان است و می‌تواند در تنش‌های خشکی به دلیل ساختار فیزیکی خود، بسیار مقاوم باشد.

مسعود برهانی افزود: زیتون، نوعی درخت میوه‌دار است که علاوه بر زیبایی خاصی که به فضای پارک‌ها و جنگل‌ها می‌بخشد، پس از چند سال نگهداری، محصول می‌دهد و کشت آن صرفه اقتصادی پیدا می‌کند.

این اکولوژیست و کارشناس منابع طبیعی اضافه کرد: برگ‌های درختان زیتون در صنایع بهداشتی و صنعتی کاربرد فراوان دارد، علاوه بر این درخت توت نرک نیز مقاوم به خشکی است و از برگ‌های این درخت در صنعت ابریشم استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از درختان وجود دارد که مقاوم به کم آبی و خشکسالی است و سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان با شناسایی و کاشت این نوع درختان می‌توانند فضای سبز این شهر را حفظ کنند.

برهانی خاطرنشان کرد: قابل توجه است که در فضای سبز شهری و پارک‌ها به دنبال تولید میوه نیستیم و مقاومت درختان در برابر آفات و کم آبی مهمترین ملاک کاشت آنها است زیرا بسیاری از گونه‌هایی که در حال حاضر از آنها برای کاشت در محیط شهری استفاده می‌شود، در مقابل آفات آسیب‌پذیر هستند.

به گزارش ایمنا، زیتون گیاهی نیمه گرمسیری است که اقلیم‌های با زمستان ملایم را می‌پسندد و خاک‌های دارای کلسیم؛ اگر چه خشک و ضعیف هستند برای رشد و سلامت این گیاه بسیار مناسب بوده و با آبیاری تحت فشار قابلیت باروری کافی دارد، از این رو برای کاشت و سرمایه‌گذاری در استان اصفهان کاملا مفید و مقرون به صرفه است.

کد خبر 355141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.