آرام تر ورق بزنید، گران است!

این روزها فراز و فرود ارز بر کتاب هم تاثیر گذاشته است باید آرام تر کاغذها را ورق زد، ارزشمندتر شده اند نه برای اینکه فرهنگ را منتقل می کنند، بلکه به خاطر اینکه هم پای ارز رشد می کند.

به گزارش ایمنا، امروزه حال و هوای ناشران طوفانی است و وضعیت نابسامان نشر و کتاب همگام با قیمت ارز در نوسان است. تلاطم‌های پی در پی گام‌های آن ها را برای نشر تفکرهای جدید سست کرده است. بوی تازگی و نویی کتاب  در انبارهای ناشران بیش از پیش مشام آدمی را نوازش می‌کند. در این آشوب بازار، کتاب از سبد کالای خانوار حذف شده و این روزها کم توجهی به یار مهربان بیشتر به چشم می آید. مردم به دنبال تازگی بوی نان و میوه‌های فصل، تمام کوچه و پس کوچه‌ها را متر می‌کنند که شاید مایحتاج خود را با قیمت ارزان تری بیابند و دیگر کسی به سمت کتاب و تفکر نو نیست.

در خصوص مشکلات نشر خبرنگار ایمنا با مهدی صاحب فصول مدیر انتشارات "نوشته" گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید:

مشکلات نشر ناشی از چیست؟

متاسفانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم کتاب خوان نیستند و در حقیقت منافع مطالعه را نچشیده اند و بر همین مبنا مطالعه نمی کنند. باید آموزش مطالعه را در جامعه شروع کنیم  و بهتر است که این کار از کودکی انجام شود. در گام نخست باید والدین آموزش ببینند که مطالعه کنند و شرایط مطالعه را فراهم و کتاب های مناسب را برای بچه ها تهیه و علائق آنها را برای پرورش در نظر بگیرند. مهدهایکودک‌ و پیش دبستانی‌ها آموزش های لازم را بدهند تا کودکان به سمت مطالعه حرکت کنند. با توجه به اینکه کتاب‌ها در کتابخانه‌های مدارس، قدیمی یا دچار فرسودگی هستند دانش آموزان رغبتی برای مطالعه ندارند، معلمان نیز باید آموزش ببیند تا دانش آموزان را به سمت پژوهش، تحقیق و یاداشت برداری سوق دهند.

به‌نظر شما وضعیت اقتصادی بر کتابخوانی تاثیرگذار بوده است؟

بی شک شرایط اقتصادی بر مسائل فرهنگی و هزینه خانوار موثر بوده که دیگر کتاب نمی‌خرند و مجله نمی‌خوانند. سینما، گردش های علمی و تئاتر را سریع حذف می‌کنند تا به خریدهای ضروری بپردازند. وقتی فرهنگ و کتاب از خانواده حذف شود، کتاب تخریب می‌شود. ناشر کتاب جدیدی تولید نکرده و کتاب هایش به فروش نمی‌رسد و نویسنده، مترجم و صاحب فکر علائق مردم را برای تفکر به کار نمی‌گیرندو ما با این کار به فرهنگ و هنر  ضربه می‌زنیم و به عقب برمی گردیم و کشور زیان می بیند.  مدیران اجرایی باید برای تولید تفکر فکری کنند و مردم در جایگاه خودشان باید سرمایه گذاری کنند  تا همه برای پیشبرد مطالعه تلاش کنیم. 

نابه سامانی اقتصادی چه آسیب‌هایی به ناشران زده است؟

شرایط به وجود آمده مردم را برای مطالعه بی میل کرده و برنامه‌های ما نیز دچار دگرگونی شده است. ما بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب را  برای چاپ در دست داشتیم که متاسفانه تنها ۳۰ عنوان آن به چاپ رسیده است. افزایش قیمت‌ها توان مالی ناشران را برای چاپ کتاب کاهش داده و من به‌عنوان ناشر وقتی قیمت ارز در حال صعود است و مدام قیمت‌ها تغییر می کند نمی توانم مواد اولیه خود را تهیه کنم همین دیروز برای خرید کاغذ اقدام کردم پنج هزار تومان افزایش داشته این در حالی است که قیمت دلار نصف شده و  سرمایه دار هزار بهانه می‌آورد که قیمت را بالاتر بگوید.

آیا دولت حمایتی در خصوص خرید کاغذ می‌کند؟

یارانه کاغذ از مدت‌ها پیش برداشته شده که ما ناشران هم از این امر راضی هستیم و مسئله تنها به دولت وابسته نیست. مردم باید به این نتیجه برسند که کار فرهنگی انجام دهند. وقتی فروشنده، برای سود بیشتر کاغذ در اختیار من قرار نمی‌دهد و آن را انبار می کند  قطعا نمی توانم کتاب چاپ کنم. به‌عنوان مثال کامیون داری که برای ما کاغذ می‌آورد می‌گوید تنها یک انبار کاغذ در تهران وجود دارد که به اندازه چاپ یکسال شبانه روزی تمام ناشران کل اصفهان کاغذ دارد. متاسفانه از لحاظ فرهنگ ریشه‌ای دچار ضعف شده‌ایم و به فکر کمک به یکدیگر نیستیم.

پیش بینی شما برای نیم سال دوم در حوزه نشر چیست؟

وضعیت نیم سال اول که خوب نبود اما نیم سال دوم هم قابل پیش بینی نیست. اما سال گذشته اوضاع خیلی بهتر از امسال بود.

قیمت کتاب ها چقدر افزایش داشته است؟

رشد قیمت کتاب با رشد ارز است. کتاب وابسته به کاغذ، مقوا، زینک، هزینه های چاپخانه، رنگ و قطعات وابسته به ارز است. قیمت ارز و کتاب هم پا رشد می‌کند در حال حاضر تغییرات، چندان خود را نشان نمی‌دهد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تاثیر گذاشته و به سرعت در حال افزایش است و در قیمت گذاری ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 355034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.