روزنامه‌نگاری حرکت بر لبه تیغ است

یک کارشناس رسانه با بیان اینکه روزنامه‌نگاری روی لبه تیغ حرکت کردن است، گفت: روزنامه‌نگار باید جسارت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا در جلسه نقد و بررسی "هفته نامه کیاست" که پیش از ظهر امروز _سه شنبه ۱۰ مهر_ به میزبانی فرهنگسرای رسانه برگزار شد، فاطمه شفیعی مدیر فرهنگسرای رسانه با بیان اینکه باید تمام نشریات و رسانه‌ها در جلسات نقد شرکت کرده و از نقطه نظرات یکدیگر بهره مند شوند، اظهار کرد: فرصتی ایجاد شده تا همه از آن استفاده کنیم و به دنبال کوبیدن رسانه‌ها نیستیم؛ بلکه مسیری باز شده که از تجربیات و خلاقیت  یکدیگر در این حوزه بهره‌ ببریم.

همچنین در این مراسم لیلا شکوه‌فر، کارشناس رسانه با اشاره به اینکه نقد های صریح فضای مجازی آستانه تحمل مسئولان را بالا برده است  و رسانه‌های عمومی باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کند و به صورت نرم مسئولان را مورد نقد قرار دهند، گفت: رسانه‌ها در گذشته در سختی های قوانین نوشته شده و نانوشته شده بودند و رسانه‌ها جرئت نمی کردند آن مسئله ای حساس را بگویند اما با نقدهای صریحی که فضای مجازی فضایی ایجاد کرده تحمل مسئولان  را بالا رفته است.

وی اضافه کرد: در فضای مجازی با لحن تند مسئولان را مورد خطاب قرار می‌دهند و قطعا زمانی که نقد مسئولان در رسانه و در ساختار و چارچوب صورت بگیرد با عکس العمل کمتری از سوی آن ها مواجه می شوند. باید بدانیم در چه فضایی هستیم و از فضای گذشته فاصله بگیریم و بتوانیم از فرصت های موجود استفاده کنیم؛ این فرصت طلبی منفی نیست بلکه  شکار لحظه ها است و باید لحظه به وجود آمده را شکار کنیم.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه مردم جهان و کشورهای در حال توسعه دچار هیجان‌زدگی هستند گفت: در آمریکا مردم در مدارس هم، روز خود را با روزنامه محلی آغاز می‌کنند و باید فرهنگسازی لازم در ایران صورت بگیرد، متاسفانه در ایران برخی از رسانه‌ها تنها از مطالب یکدیگر کپی می‌کنند و باید این روش اصلاح شود.

وی در خصوص نقد "هفته نامه کیاست" اضافه کرد: عکس‌های منتشر یافته در صفحه اول با تیتر همخوانی ندارد؟ چرا در برخی شماره‌ها عکس تمام صفحه کار شده آیا هدف خاصی پشت این مسئله است؟ چرا وزن مطالب را در دو صفحه می‌اندازید؟ ضمن اینکه بخش واقعی روزنامه نگاری هدایت جامعه است باید بدانیم چه  سهمی از آن را هدایت می‌کنیم.

امین بندرعباسی طراح صفحه در این خصوص اظهار کرد: این ناهماهنگی مربوط به پیش از آغاز کار من بوده و در حال حاضر در لگو و تیتر از رنگ غالب استفاده می‌شود و اینکه انتخاب عکس با تیتر همخوانی ندارد چون عکس مربوط به مطلب دوم است و این سیاستی است که مدنظر سردبیر است.

حبیب الله صادقی سردبیر کیاست اظهار کرد: در خصوص صفحه اول به دنبال انتشار عکس مسئولان نیستم، اما در مورد نوع مخاطب در درجه اول روشنفکران و بعد عوام را مد نظر داریم. اما برای تمام قشر جامعه خوراک محتوایی را در نظر داریم.

وی افزود: هفت سال است که شروع به کار کرده  و از دو هفته نامه  به هفته نامه رسیده‌ایم و در حال حاضر  به دنبال انتشار دو زبانه هفته نامه هستیم  و تمام ابر سوژه‌های مطرح کشور را برای تحلیل در نظر داریم. 

کد خبر 354943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.