از روستاهای محروم تا دنیای صادرات

تلاش جمعی از جوانان اصفهانی، این روزها باعث شده تا محصولات روستایی از طریق فروش اینترنتی به شهرهای دیگر ارسال شود و صادرات آنها نیز با بهبود رو به رو شود.

به گزارش ایمنا، محمد ایران نژاد اواخر دهه هفتاد که با اردوهای تربیتی اعزام به مناطق محروم استان همراه می شود، سن و سال چندانی ندارد اما از همان روزها رنج های روستاییان را احساس می‌کند و دسترنج هایی که قربانی منفعت طلبی عده ای دلال پیشه می شود. بزرگتر که می شود باید کسب و کاری برای خود دست و پا کند و چه کاری بهتر از اینکه دغدغه قدیمی خود را پی گیرد، یعنی رساندن ارزش دسترنج کشاورزان به سطح واقعی آن.

انجام کار باید هدفمند و کاملا علمی و با بهره از تجربه‌ها باشد و این معیار سبب می شود تا او برای تکمیل این پازل، تجربه های ثابت شده در زمینه کسب و کار اجتماعی را از بنیاد فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی واکاوی کند و در نهایت به نام "محمد یونس" بنگلادشی می رسد و نظریه نوین اقتصادی او.

با چهار نفر از دیگر دوستانش و با سرمایه خودآورد دو میلیون تومانی کار را آغاز می کنند. تابستان ۹۵ است و آنها صاحب برند شده اند، "نان سنتی سلوا" که تولید آن سالم  و توزیع محصول نیز اینترنتی صورت می پذیرد.

محمد ایران نژاد با پشت سر گذاشتن آن روزها حالا تبدیل به کارآفرینی شده که چند مجموعه تولیدی و وقفی را مدیریت می کند و اکنون می خواهد از آنچه این روزها با نام "محصولات سالم سلوا" در بازار عرضه کرده، سخن بگوید.

معامله دو سر سود

ایران نژاد در مورد کسب و کارش می گوید: هدف ما تهیه محصول طیب و سالم از روستاها و عرضه به جامعه بود تا در این روند هم برای روستاییان زمینه اشتغال پایدار فراهم شود هم شهرنشینان بتوانند از محصولاتی استفاده کنند که کاملا سالم باشد به طور مثال گندمی که از آن نان تهیه شده علاوه بر فرایند پخت سنتی، زکات آن نیز پرداخت می شود.

از مشکلات فروش تا صادرات

او می افزاید: زمانی که اطلاعات محصولات غذایی گرد آوری شد؛ به دلیل آنکه سبک رایج، تولید کنندگان را مجبور به عرضه تولید اولیه به کارخانجات می کند و ما تمایلی به حضور در این چرخه نداشتیم، در عرصه فروش محصول خود به مشکل برخورده و چاره را در فروش اینترنتی دیدیم.

این کارآفرین ادامه می دهد: امروز تنوع بیش از ۱۰۰ نوع محصول را در مجموعه غذایی سلوا شاهد هستیم و به زودی حضور پررنگ تری را هم در عرصه صادرات هم در توزیع در چند کلانشهر دیگر علاوه بر اصفهان تجربه خواهیم کرد، در این روند با حذف واسطه ها، بیشترین سود نصیب روستاییان می شود که پیش از این بیشترین زحمت را می کشیدند ولی کمترین بهره را می بردند.

اشتغال زایی و توسعه کسب و کار

به گفته ایران نژاد در مدیریت این فرایند به طور مستقیم ۱۸ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم برای ۶۰ خانوار شغل ایجاد شده است که با تاسیس شعبه تهران و مشهد در روزهای آینده این رقم افزایش خواهد یافت.

"هر شعبه از نیروهای بومی و پتانسیل روستاهای اطراف خود بهره می برد و شعبه مرکزی در اصفهان است و تنها نقش ناظر بر کیفیت محصول را ایفا کرده و مسئولیت آموزش فرایند را دارد، حتی خود روستائیان موظف به تامین، بسته بندی و عرضه محصول خود به صورت بومی، سنتی و سالم هستند."

تفریح سالم و پوشاک سالم در کنار تغذیه سالم

ایران نژاد ادامه می دهد: مدتی که از عرضه غذای سالم گذشت تولید پوشاک سالم نیز جزء اهداف ما شد و برند "لگا" برای تولید لباس زیر سالم تشکیل شد. کارگاه دوخت آن در روشن دشت است و کارکنان آن متشکل از بانوان تحت پوشش خیریه هایی است که با مجموعه ما همکاری دارند و این همکاری با خیرین خمینی شهر نیز به زودی آغاز خواهد شد.

وی تصریح می کند: فارغ از فرایند تولید، بستری نیز فراهم شده تا خانواده های اصفهانی تحت عنوان "اردوهای خانوادگی سعدآباد" آخر هفته خود را در مناطق روستایی گذرانده و محصولات مورد نیاز خود را مستقیما از روستاها تهیه کنند.

خیریه و نظام وقفی متفاوت

سلوا،‌ نظام کسب و کار خود را بر اساس نظریه محمد یونس تشکیل داده است و بر طبق مجموعه اهداف وقف آن، درآمدهای حاصل صرف توسعه زیرساخت های تولیدی در همان نطقه روستایی برای بهبود لوازم تولید محصول می شود.

اصل سرمایه هایی که توسط خیرین به مجموعه هدیه شده، پس از موعد مقرر به آنها بازگردانده می شود تا هم با مشارکت در توسعه روستایی امر خیری را انجام داده، هم سرمایه ای از دست ندهند. این روند مدلی متفاوت با ساختار خیریه های موجود است.

مشتریان همچنین با عضویت در بخش "گندم" نرم افزار و سایت محصولات سلوا، می توانند همراه با سبد غذایی خانواده خود، برای محرومان نیز بسته های غذایی سالم از محصولات سلوا را تهیه و از این طریق نیز در خیری بزرگ سهیم شوند.

سلوا، امروز نمونه ای موفق از اعتماد جوانان این سرزمین بر توانمندی های خود همراه با نیتی قوی و تجربه ای علمی است که به جای دامن زدن به رکود اقتصادی موجود در کشور و گرفتاری در چرخه های رایج اقتصادی، راه خود را برای رونق کسب و کار اجتماعی و تهیه تولیدات سالم و سنتی با توکلی مثال زدنی در پیش گرفته و نیازمند حمایت هرچه بیشتر نهادهای دولتی هستند.

کد خبر 354881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.