۱۰ درصد جمعیت لنجان را سالمندان تشکیل می دهند

لنجان- رییس اداره بهزیستی شهرستان لنجان گفت: ۱۰ درصد جمعیت شهرستان لنجان را سالمندان تشکیل می دهند و ۴۰۰ سالمند زیر پوشش مستقیم بهزیستی این شهرستان قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محمد حسین صادقی در بازید از مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان سوگند در شهر ورنامخواست با بیان اینکه بالغ بر ۱۰ درصد جامعه را سالمندان به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: کهولت سن برای سالمندان محدودیت‌هایی ایجاد می کند که باید شهرها و ساختمان‌های عمومی به شکلی بنا و اصلاح شوند که این افراد به راحتی بتوانند از اماکن عمومی، ادارات و امکانات عمومی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه باید فضای سالم برای سالمندان در نظر گرفته شود تا آنها بدون محدودیت در محیطی سالم و مکانی مناسب فعالیت‌های خود را دنبال کنند، افزود: نبود مناسب‌سازی اماکن، کمبود امکانات مختص سالمندان و مهیا نبودن بستر مناسب برای حضور این افراد سبب شده تا تعداد زیادی از آنان در جامعه حضور فعال نداشته باشند و قطعا مناسب‌سازی معابر عمومی و بسترسازی مناسب فضای عمومی جامعه به پویایی سالمندان کمک شایانی خواهد کرد.

رییس اداره بهزیستی شهرستان لنجان تصریح کرد: اگر برنامه‌های تمرینی سالمندان بر اساس نیازهای روزمره باشد می‌تواند برای آنان تاثیرگذار باشد و با روحیه خوبی زندگی خود را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از جمعیت شهرستان لنجان را سالمندان تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ سالمند در شهرستان لنجان زندگی می کنند که باغ بر ۱۰ هزار نفر مرد و بقیه زن هستند، همچنین از این تعداد سالمند حدود ۴۰۰ سالمند زیر پوشش مستقیم بهزیستی قرار دارند.

صادقی با اشاره به فعالیت مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان سوگند ادامه داد: در استان اصفهان یک هزار و ۵۰۰ سالمند زیر پوشش ۳۲ مرکز مراقبت‌های شبانه روزی و ۲۰ مرکز نیز مراقبت از یک هزار سالمند را در منزل تحت نظارت بهزیستی استان بر عهده دارند، در این میان مرکز توانبخشی و نگهداری سالمندان سوگند به عنوان تنها مرکز نگهداری شبانه روزی از سالمندان در لنجان فعالیت می‌کند که ۴۵ سالمند در این مرکز پذیرش شده است.

وی با بیان اینکه برای تعریف سالمندی، معیارهای سنی این دوره در نظر گرفته می‌شود، اضافه کرد: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت افراد بالای ۶۰ سال را سالمند می‌دانند، اما بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند برای ارایه تعریف درست از سالمندی باید معیارهایی چون توانایی جسمی، شغل، محیط زندگی، شهر محل سکونت، آب و هوا، وضع اقتصادی، طبقه اجتماعی، آموزش و تحصیلات، خانواده و حتی تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد.

رییس اداره بهزیستی شهرستان لنجان با بیان اینکه باید برای هر مقطع زندگی برنامه‌ریزی داشته باشیم، عنوان کرد: دوران سالمندی دوراﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ھﺎی ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ و رواﻧﯽ ﻓﺮد ﮐﺎھﺶ ﭘﯿﺪا ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ و اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎری‌ھﺎی ﺟﺴﻤﯽ و ذھﻨﯽ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ باعث اﺣﺴﺎس اﻓﺴﺮدﮔﯽ در ﻓﺮد ﺷﻮد از این رو در این دوران باید به ورزش سالمندان نگاهی ویژه داشت و از سوی دیگر باید برنامه‌ریزی کنیم تا در دوره سالمندی از ابتلا به انواع بیماری‌ها چون دیابت، سکته و غیره در امان بوده و عوارض سالمندی کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: دوچرخه ثابت یکی از ورزش‌های موثر برای سالمندان به حساب می‌آید، چرا که طبق نظر پزشکان هیچ فشاری به جسم سالمند وارد نمی‌شود و می‌تواند بدون هیچ مشکلی پویایی خود را داشته باشد، البته امیدواریم شهرداری‌ها به نصب دستگاه‌های ورزشی مناسب سالمندان در اماکن عمومی و پارک‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

کد خبر 354878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.