۲۰۰۰ گونه جانوری از قمیشلو مهاجرت کرده‌اند/ راه‌اندازی گشت الکترونیک

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: آمار حیات وحش فقط در قمیشلو هفت هزار است که در شرایط خشکسالی حداقل دو هزار از این گونه‌ها مهاجرت کرده‌اند. زمانی که محیط زیست بحث بهره برداری پایدار گونه های جانوری را اعلام می کند بعضی دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند و نمی‌گذارند کار انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا سید رحمان دانیالی شامگاه پنجشنبه در بازدید اساتید دانشگاه‌های اصفهان از پارک ملی قمیشلو با اشاره به استفاده از طرح گشت الکترونیک در منطقه کلاه قاضی اظهار کرد: این طرح برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح گشت الکترونیک در منطقه قمیشلو با جذب همکاری سرمایه‌گذار آلمانی و سمنها را در دستور کار داریم، افزود: باید توجه داشت برای حراست از ظرفیت‌های موجود در پارکهای حیات وحش، تنها راه برون‌سپاری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در برخی موارد سمن‌ها و فعالان محیط زیست برای حراست از این ثروت ملی سکوت ‌می‌کنند، اضافه کرد: برای مثال در یکی از مناطق حفاظت شده یزد که به دلیل حضور دام محلی و انتقال بیماری پی‌پی‌آر از طریق دام به حیات وحش، آمار کل‌ و بز آن منطقه از ۲۰ هزار به ۲ هزار راس رسید و این سرمایه ملی از دست رفت و کسی هم چیزی نگفت و در این بین حفاظت و حراست شبانه ‌روزی محیط بانان نادیده گرفته شد.

وی ادامه داد: آمار حیات وحش در قمیشلو هفت هزار است که در شرایط خشکسالی حداقل دو هزار از این گونه‌ها مهاجرت کرده‌اند. زمانی که محیط زیست پیشنهاد بهره برداری پایدار گونه های جانوری را اعلام می کند بعضی دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند و نمی‌گذارند کار انجام شود.

دانیالی تصریح کرد: در بحث واگذاری، محیط زیست نظارت را متوقف نمی‌کند، بلکه داشته‌های منطقه را با در نظر گرفتن شرایط تعیین شده در اختیار بخش خصوصی می‌گذارد؛ در ضمن فقط بخشی از منطقه مانند مرکز گردشگری آن واگذار خواهد شد.

قلعه ظل السلطان به بخش خصوصی واگذار می‌شود

وی از واگذاری قلعه ظل السلطان در قمیشلو به بخش خصوصی خبر داد و افزود: این قلعه با اینکه در نزدیکی اصفهان است ولی شناخته شده نیست، قرار است در آینده این قلعه برای فعالیت گردشگری به بخش خصوصی واگذار شود تا هم وضع قلعه بهتر شود و هم درآمدی برای جامعه محلی داشته باشد.

مدیرکل سازمان حفاظت زیست با انتقاد از عملکرد دولت نسبت به وضعیت قلعه ظل السلطان گفت: فیلم "شیرسنگی" در سال ۶۵ در قلعه قمیشلو ضبط شد، حدود ۲۰۰ نفر در این قلعه اسکان یافتند و فیلمشان را ساختند؛ این در حالی است که این روزها قلعه وضع بسیار بدی دارد و چه بسا تلاش مردم تیران نبود، این قلعه تا الان تخریب شده بود.

وی تصریح کرد: دولت با در اختیار گرفتن مکانی، نه خود از آن استفاده می‌کند نه به مردم اجازه بهره برداری می‌دهد.

دانیالی به تجربه موفق منطقه رفسنجان در ایجاد قرق‌های اختصاصی اشاره کرد و گفت: رفسنجان منطقه‌ای آزاد داشت که شکارچیان بیشترین تخلف را آنجا انجام می‌دادند. این افراد که ۱۶۰ نفر بودند با هم شرکتی تاسیس کردند و آن منطقه را به قرق اختصاصی تبدیل کردند؛ الان بیشترین میزان بهره برداری پایدار در آن منطقه اتفاق می‌افتد.

حتی در تامین پول لاستیک خودروی محیط بانان دچار مشکل هستیم

وی ورود بخش خصوصی را لازم دانست و تاکید کرد: محیط بانان و کارکنان محیط زیست شبانه روز تلاش می‌کنند و کمترین میزان حقوق را می‌گیرند. بچه‌های ما هدف تیرهای شکارچیان قرار می‌گیرند، ما حتی در تامین پول لاستیک ماشین‌ها  دچار مشکل هستیم؛ پس ورود بخش خصوصی لازم است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان با بیان مشکلات محیط بانان، اظهار کرد: در آلمان پارک ملی ریسموند با ۳ هزار هکتار وسعت ۱۰ محیط بان دارد، ولی در قمیشلو با صد و ۱۳ هزار هکتار ۳۵ نیرو داریم که با سخت ترین شرایط شبانه روز در حال کار هستند.

دانیالی همچنین مسئله آموزش را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: باید کارهای زیربنایی مانند فرهنگ سازی انجام دهیم. به همت اداره آموزش سازمان و با همکاری دهیاری به مردم روستای میرآباد آموزش لازم داده شد که در افزایش آگاهی جامعه محلی بازده بسیار زیادی داشت.

اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران برای اداره پارک قمیشلو

همچنین مجید حججی، فرماندار تیران و کرون با اشاره به مبحث برون‌سپاری و خصوصی سازی، اظهار کرد: امروز بخش خصوصی حاضر است تا کنترل و اداره همه صد و ۱۳ هزار هکتار منطقه قمیشلو را به عهده بگیرد و تمام استانداردهای دولت را رعایت کند و تضمین می‌دهد که گونه‌های جانوری این منطقه را افزایش دهد، حتی حاضر است برای تاکید حسن انجام کار به دولت تضمین بده؛ اما دولت این کار را نمی‌کند.

وی هزینه بازسازی قلعه را حداقل ۲۰ میلیارد عنوان کرد و گفت: دولت تا ۵۰ سال آینده هم نمی‌تواند این  اعتبار را تامین کند. سرمایه‌گذارها حتی پیشنهاد محصور کردن منطقه را مطرح کرده اند که بر اساس روش‌های مورد تایید سازمان محیط زیست انجام شود و با نصب دوربین رفت و آمد ها کنترل گردد. 

فرماندار تیران و کرون خبر از حضور سرمایه گذاران برای بازسازی  و راه‌اندازی قلعه قمیشلو داد و گفت: یکی از سرمایه گذاران که در همین منطقه به دنیا آمده است تمایل به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیاردی دارد.

سرمایه‌گذاران ایران تکلیف ثابتی ندارند

امید غفارپسند، از اساتید دانشگاه حاضر در این جلسه به مخالفت با طرح واگذاری پارک ملی قمیشلو به بخش خصوصی پرداخت و گفت: منابع ملی را نمی‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی، شمال کشور را به نابودی کشانده است. در برخی کشورهای خارجی بخش خصوصی حتی از دولت قدرتمندتر است و توان انجام پروژه‌های سنگین را دارد؛ اما در ایران بخش خصوصی به علت تلاطم بازار اقتصاد وضع ثابت و مشخص ندارد، دولت نیز در بسیاری از موارد از تخلفات بخش خصوصی چشم پوشی می‌کند.

کمالی یکی دیگر از اساتید حاضر در جلسه، اظهار کرد: سرمایه گذار خارجی یا داخلی با این دید که باید از فعالیت در این منطقه درصدی سود ببرم مشارکت می‌کند در بسیاری موارد این فکر عملی نمی‌شود چون قوانین و مقررات در کشور ما لحظه‌ای است و این باعث هزینه تراشی برای بخش خصوصی می‌شود و شروع آسیب زدن به طبیعت می‌کنند.

کد خبر 354575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.