وابستگی آرامش افراد را مختل می‌کند

یک روانشناس گفت: اکثر افراد به این دلیل که بیمار گونه وابسته به دیگران هستند از تفکر و کسب استقلال فردی باز می مانند. اگر افراد بتوانند از نظر فکری و شخصیتی خود را مستقل کنند به راحتی به آرامش دست می یابند.

شیرین تبعه امامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت حفظ آرامش در زندگی افراد اظهار کرد: خانواده پناهگاه آرامش بخش همه انسان ها است و حفظ این آرامش یکی از خواسته های اصلی اعضای هر خانواده سالم است؛ اما گاهی این آرامش به هم می خورد و گاهی به یک مشاجره غیر قابل پیش بینی تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه در ۷۰ درصد موارد اشخاص خودشان ایجاد کننده یا نابود کننده آرامش هستند، افزود: باید درلحظه بودن را برای حفظ آرامش تمرین کنیم. برخی اشخاص نا آرام یا در گذشته سیر می کنند یا در آینده هستند، بپذیریم که گذشته تمام شده و از آینده هم خبری نداریم.

این روانشناس با تاکید بر اینکه اندوه گذشته و ترس از آینده موجب دوری افراد از در لحظه بودن می شود و آرامش آنها را به هم می ریزد، ادامه داد: در واقع تمرین در لحظه زندگی کردن موجب همراهی فرد با زندگی کنونی او شده و این امر اولین عاملی است که در حفظ آرامش اشخاص، بسیار کمک کننده است.

تبعه امامی داشتن معنا، مفهوم و هدفمندی در زندگی افراد را از دیگر نکات ضروری درحفظ آرامش آنها دانست و گفت: هنگامی که زندگی انسان های آرام را بررسی می کنیم، شاهدیم که آنها برای کسب آرامش با معنا و هدف زندگی را دنبال کرده و در لحظات دشوار، تاب آوری بیشتری دارند و کشتی زندگی را در دریای طوفانی حفظ می کنند.

وی ادامه داد: در واقع بازنگری روی زندگی این معنا و مفهوم را پر رنگ تر کرده و کسب آرامش را برای افراد آسان تر می کند. خیلی افراد به دلیل خشم و اندوهی که از گذشته در وجودشان باقی مانده و نتوانستند افرادی را در زندگی شان ببخشند؛  این امر آنها را از رسیدن به آرامش دور می کند. تمرین بخشش و رهایی موجب کسب آرامش بیشتر در زندگی خواهد شد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: اگر هر زن و مردی که تلاش کند ابتدا از در صلح و آشتی وارد شود می تواند این آرامش درونی را به محیط بیرونی هم منتقل کند، بنابراین در زندگی مشترک هم زن و هم مرد در برقراری آرامش موثر هستند.

وی با تاکید بر اینکه مقایسه ها موجب بروز قضاوت ها شده و وجود آرامش در زندگی را کم رنگ می کند، افزود: نباید اشخاص اهل مقایسه و قضاوت کردن باشند، مقایسه زندگی خود با دیگران افزایش اضطراب و نگرانی ها را به همراه دارد، باید خود را با توانایی ها و پنانسیل های درونی خودمان مقایسه کرده و از مقایسه با افراد بالاتر پرهیز کنیم.

این روانشناس معتقد است که حس ارزشمندی افراد موجب تقویت آرامش در زندگی شان  می شود. این حس ارزشمندی شکست را از افراد دور کرده و موجب افزایش حفظ آرامش می شود. لذت بردن از موسیقی، خواندن شعر، طلوع خورشید، دادن آب به کوزه گل، استفاده از طبیعت و برقراری روابط اجتماعی مفید و موارد دیگر به افزایش آرامش افراد کمک زیادی می کند.

تبعه امامی برنامه ریزی دقیق را نیز در ایجاد آرامش موثر دانست و گفت: این برنامه ریزی موجب می شود تا کارهای فرد با ترتیب و نظم پیش رفته و آرامش در زندگی برقرار شود.

وی شفای زخم های روحی را از دیگر موارد موثر در افزایش آرامش افراد دانست و افزود: بسیاری از اشخاص در جامعه زخم های روحی را تجربه کردند و گاهی اوقات خواهان انکار و یا پنهان کردن این زخم ها هستند. باید افراد بپذیرند که از در معرض قضاوت دیگران قرار گرفتن نترسند و برای دل خودشان زندگی کنند.

این مدرس دانشگاه گفت: پذیرش اتفاق ها و واقع بینی، از بهم ریختن روحیه افراد جلوگیری می کند و آرامش در زندگی را به ارمغان می آورد. علاوه بر این موارد پرورش استقلال فکری و شخصیتی برای داشتن آرامش لازم است.

کد خبر 354328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.