سازنده سردیس شهید خرازی: به دلیل تاثیر معنوی اثر، آن را ساختم

اسطوره بودند، آمدند و ایستادگی را به ما آموختند و این روز ها مانده ایم تا یاد کنیم از مردانی که سردیس هایشان سمبل دفاع از وطن است.

شهید خرازی یکی از این اسطوره هاست که یادش همیشه در دلها و ذهن ها جاویدان است، شاهد این مدعی را وقتی می بینیم که بر سر مزارش در گلستان شهدای اصفهان حاضر می شویم به ویژه امروز که قرار است سردیس این دلاور وطن که به عنوان نخستین مجسمه ساخته شده از او در گلستان شهدا رونمایی شود.

جعفر نجیبی، مجسمه ساز اهل نیشابور که طراحی و ساخت سردیس شهید خرازی را برعهده داشت، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زمانی که در اصفهان برای دانشجویان ورکشاپ برگزار کرده بودم، سازمان زیباسازی شهردای اصفهان به من پیشنهاد داد که ساخت این سردیس را برعهده بگیرم.

این هنرمند درباره چگونگی پیاده سازی این اثر گفت: حدود ۱۵ روز طول کشید تا نمونه اولیه سردیس را با خمیر مجسمه سازی آماده کنم و سپس همرزمان شهید خرازی و مسئولان شهرداری برای بازدید از آن مراجعه کردند و نظرات خود را ارائه دادند. من نیز سعی کردم که بر اساس گفته‌های همرزمان این شهید و تصویری که از ایشان به من ارائه شد آن را بسازم.

وی با بیان اینکه این اثر، اولین مجسمه ساخته شده از شهید خرازی است، درباره مراحل و مواد ساخت آن افزود: پس از آن که نمونه اولیه با خمیر مجسمه سازی ساخته شد، به وسیله مواد سیلیکونی و فایبرگلاس قالب گیری انجام و در آخر با بتن گلاسه یا همان سنگ مصنوعی تولید شد. ساخت این مجسمه، از شروع تا پایان حدود دو ماه زمان برد.

نجیبی که پیش از این سردیس‌های دیگری نیز از مشاهیر ایران، نظیر حافظ، شمس تبریزی، تختی و زاون قوکاسیان ارائه داده است، گفت: در ساخت سردیس شهید خرازی که قهرمان، اسطوره و سمبل دفاع از وطن بوده، جنبه مالی اهمیت آنچنانی نداشته و بیشتر به دلیل تاثیر معنوی اثر، ساخت آن را برعهده گرفتم.

این هنرمند مجسمه ساز اضافه کرد: سخت ترین بخش تولید این اثر  به یاد آوردن این موضوع بود که این افراد صادقانه و خالصانه جان خود را در راه وطن از دست دادند اما کسانی دیگر به مردم و کشور خیانت می‌کنند و با سوء استفاده از مقام خود، مال مردم را می دزدند. امیدوارم چنین آثاری بیشتر ساخته شوند و با حمایت مردم و مسئولان و شورای شهر اصفهان، در موزه دفاع مقدس نیز سردیسی از ایشان نصب شود.

به گزارش ایمنا، آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس و رونمایی از سردیس شهیدان خرازی و غازی امروز سوم مهر ماه ساعت ۱۷ در گلستان شهدا قطعه شهدای گمنام برگزار می شود.

کد خبر 354294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.