یک اتفاق جالب در زمان ساخت سردیس شهید غازی

در روزگاری سخت زیر باران خمپاره ها افرادی چون "شهید حسن غازی" ایستادند تا اینک ما بمانیم و در این روزها هنرمندانه از این مردان یاد و آثاری ماندگار خلق کنیم تا این آثار، رسالت این شهیدان را در ذهن مردم زنده نگهدارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، او فرمانده ای متخصص و متدین، ورزشکاری محبوب و با اخلاق، بازیکن تیم فوتبال سپاهان و هم بازی خیلی از پیشکسوت های فوتبال مانند منصور ابراهیم زاده و... بود امروز پس از گذشت سالها قرار است به همت شهرداری اصفهان سردیس این شهید جاوید الاثر  که به دست استاد "حاجی آقا معمار" ساخته شده در گلستان شهدای اصفهان رونمایی شود.

این مجسمه ساز که معتقد است نمونه اولیه این سردیس شباهت کافی با حسن غازی دارد به خبرنگار ایمنا می گوید: این ادعا را دوستان و خانواده شهید تایید می کنند، ایشان را به درستی نمی‌شناختم اما از زمانی که بحث ساخت سردیس  به میان آمد بیشتر با حسن غازی آشنا شدم و به این شهید علاقه مند شدم.

وی ادامه می دهد: نمونه اولیه این سردیس به صورت دستی و با خمیر مجسمه‌سازی طراحی شد و سپس از طریق ریخته‌گری با برنز ساخته شده است.

حاجی آقا معمار درباره هدف ساخت این مجسمه اضافه می کند: با دیدن این آثار در سطح شهر می‌توان شهدا را بیشتر شناخت، به اینکه آنان چه کارهایی کردند پی برد و به عنوان یک سرمشق برای ادامه راه جوانان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در مسیر ساخت این مجسمه اتفاق جالبی رخ داد، می گوید: مشغول ساخت مجسمه‌ای بودم که شخصی به محل کار من آمد و پرسید که آیا سردیس هم میسازم یا خیر؟ در ذهنم نام شهید غازی وجود داشت و به همین جهت از ایشان پرسیدم که منظورشان شهید غازی است؟ و ایشان با تعجب گفتند شما از کجا می‌دانید؟

مجسمه ساز اصفهانی درباره ساخت این اثر می افزاید: همه کسانی که به نوعی دست اندرکار پیشبرد ساخت این اثر بودند بر این تاکید داشتند که در اجرای آن از هیچ چیز فروگذار نباشیم و در نهایت هم به این هدف رسیدیم. جدای از مدلسازی، در ساخت طرح نهایی نیز از بهترین متریال استفاده شد تا اثری ماندگار خلق شود.

معمار با بیان اینکه در دوران هنرستان یکی از اساتید وی در زمینه معرق، استاد غازی بودند، اضافه می کند: البته در آن زمان اطلاع نداشتم که این استاد بنده، برادر شهید حسن غازی هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه حدود یک سال از زمان پیشنهاد تا تحویل اثر به طول انجامیده است، می گوید: با حذف زمان‌هایی که وقفه‌ ایجاد یا برای هماهنگی صرف شد، به طور خالص ساخت این سردیس سه ماه زمان برد.

این هنرمند درباره سختی‌های ساخت سردیس شهید غازی ادامه می دهد: تصاویر زیادی از شهید دردسترس نبود و یبشتر عکس‌ها از فاصله‌های دور گرفته شده بودند که استناد به آن‌ها را دشوار می‌کرد. همچنین اینکه چندین نفر با نظرات مختلف از اثر بازدید می‌کردند و هر بار خواستار ویرایش بخشی از آن می‌شدند، رسیدن به اجماع را سخت‌تر می‌کرد.

به گزارش ایمنا، آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس و رونمایی از سردیس شهیدان خرازی و غازی امروز سوم مهر ماه ساعت ۱۷ در گلستان شهدا قطعه شهدای گمنام برگزار می شود.

کد خبر 354293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.