آیین کهن نخل گردانی گوگد در دوازدهمین روز ماه محرم

گلپایگان- طبق رسم کهن نخل گردانی یکی از جلوه‌های آیینی سوگواری سالار شهیدان و شهادت امام سجاد(ع) است که همزمان با دوازدهمین روز ماه محرم در گوگد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، در دوازدهمین روز از ماه محرم و سومین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش و شهادت امام سجاد(ع) شیفتگان و دلسوختگان پرده ای دیگر از شیدایی و شیفتگی خود را نسبت به حماسه آفرینان کربلا به نمایش گذاشتند.

آیین سنتی نخل برداری شهر گوگد بیش از یکصد سال قدمت دارد. دو نخل با نام‌های "نخل مسجد یا پانخل" و "نخل مسجد امام حسن مجتبی(ع) " که در دو محله بالا و پایین شهر گوگد قرار دارند همزمان با ایام محرم سیاه پوش و نمادهای عاشورایی و مذهبی به آن آویخته می شوند.

بنا بر یک سنت دیرینه، نخل گردانی روز دوازدهم ماه محرم ، محور عزاداری شهر گوگد است و عزاداران در حالی که در قالب دستجات سینه زنی و نوحه سرایی مشغول ابراز ارادت به اباعبدالله حسین هستند، نخل‌ در مسیر خیابان‌های اصلی شهر گوگد حرکت داده می شود.

حرکت کاروان‌های نمادین اسرای دشت نینوا، نخل‌برداری و تبرک‌جویی عزاداران از نخل‌های امام حسین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) و حرکت نمادین تابوت شهدای دشت کربلا از برنامه‌های آیین نخل برداری است.

کد خبر 353959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.