کمپین جمع آوری زباله در محرم بهانه‌ای برای انجام وظیفه شهروندی

لنجان-عضو شورای اسلامی زرین شهر گفت: بارها این جمله را شنیده ایم هر پسمانده ای را که بر زمین می اندازیم، قامت یک نفر را خم می کند برهمین اساس مدیران شهری لنجان برآن شد از کارکردهای اجتماعی عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) به نحو احسن استفاده کرده و به سمت پاکیزه نگه داشتن شهر حرکت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، ژاله مبشری در نشست با مسئولان هیئت های مذهبی در این شهرستان با بیان اینکه تمیزی و پاکیزگی، سیره‌ و خوی پیامبران و ائمه اطهار(ع) بوده است، اظهار کرد: بخش مهمی از آلودگی ها و مشکلات زیست محیطی در جامعه، ناشی از بی توجهی به حقوق محیط زیست بوده درحالی که قرآن کریم در آموزه های خود بر مصونیت تعادل زیست محیطی از هرگونه تجاوز و تعدی تأکید داشته است.

وی با بیان اینکه طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی است که بر ادامه حیات انسان ها تاثیر گذار است، افزود: آلودگی و تخریب محیط زیست قطعا بر کیفیت زندگی انسان ها اثر گذار بوده و پیامدهای زیان باری بر زندگی انسان می گذارد چرا که طبیعت و محیط زیست برای بقای نسل بشر آفریده شده است و این دو پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند برهمین اساس تکلیف و وظیفه هر مسلمانانی است که این مهم را مورد توجه قرار دهد.

عضو شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: در احادیث آمده است که پیامبر اکرم(ص) همواره بر نظافت و پاکیزگی تاکید داشته اند به گونه ای که ایشان نظافت و پاکیزگی‌ را نشانه ایمان می دانستند پس می توان پاکیزه نگه داشتن شهر را یک معروف دانست.

وی تصریح کرد: با آغاز ایام عزاداری ماه محرم و صفر شهرداری ها برای حفظ زیبایی منظر شهر برنامه‌های خدماتی خود را همچون جمع آوری و پاکسازی شهر از زباله به ویژه ظروف یکبار مصرف را به سه شیفت افزایش داده و پاکبانان، رفتگران و عوامل اجرایی خدمات شهری شهرداری به صورت شبانه‌روزی در شهر فعالیت می کنند.

مبشری ادامه داد: بارها این جمله را شنیده ایم هر پسمانده ای را که بر زمین می اندازیم، قامت یک نفر را خم می کند برهمین اساس مدیران شهری زرین شهر برآن شد از کارکردهای اجتماعی عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) به نحو احسن استفاده کرده و با استفاده از ظرفیت هیئت های مذهبی و شهروندانی که اقدام به عزاداری در تکایا و حسینه ها می‌کنند به سمت پاکیزه نگه داشتن شهر حرکت کند.

وی تشکیل کمپین جمع آوری زباله و ظروف یکبار مصرف در ماه محرم را بهانه‌ای برای انجام وظیفه شهروندی دانست و اضافه کرد: توجه به نظافت شهری و آراستگی معابر شهر در ایام برگزاری مراسم عزاداری قطعا باعث جلوگیری از خدشه دار شدن اعتبار فرهنگ عاشورایی خواهد شد و حضور افراد مختلف از پیر و جوان گرفته تا زن و مردم را می تواند محکی بر سنجش احساس وظیفه شهروندی دانست.

عضو شورای اسلامی زرین شهر با اشاره به توزیع بیش از یکصد کاور حامیان محیط زیست در هیئت های مذهبی این شهر، عنوان کرد: حضور حامیان محیط زیست در هیئت های عزاداری بسیار مهم و حایز اهمیت بوده و با توجه به برگزاری سنت حسنه نذری در ایام محرم و صفر خصوصا روزهای تاسوعا، عاشورا و  اربعین حسینی وظیفه خطیری بر عهده این افراد قرار گرفته تا به گونه ای عمل کنند که مردم ضمن خودداری از رها کردن زباله و بقایای مواد خوراکی و... در معابر عمومی، به دیگران نیز در خصوص لزوم توجه با پاکیزگی شهر، تذکر دهند.

وی با بیان اینکه باید با فرهنگسازی از ظرفیت های خودجوش مردمی برای پاکسازی اطراف محل اجرای مراسم عزاداری و ایستگاه‌های صلواتی استفاد کرد، گفت: حفظ سلامت شهر و احترام به حقوق دیگران از جمله مسایلی که شهرداری و شورای اسلامی شهر و حامیان محیط زیست در زرین شهر به دنبال تحقق آن بوده تا همان گونه که برای ارزش‌های مذهبی ایام محرم و صفر احترام قایل می‌شویم نسبت به حفظ ارزش‌های زیست محیطی در این ایام مقدس نیز توجه کنیم.

مبشری با بیان اینکه ظروف یک بار مصرف پلاستیکی تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان و محیط زیست کشور محسوب می شود، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی همانند امروز در میان مردم رایج نشده بود و هیئت های مذهبی، مردم و ... در ایام محرم و صفر نذورات خود را در ظروفی که قابلیت شست وشو داشتند، توزیع می‌کردند.

وی یادآور شد: متاسفانه در چندین سال اخیر به دلیل راحتی استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی اقبال مردم به سمت این ظروف افزایش یافته و نذورات خود را در آن توزیع می‌کنند در حالی که این ظروف خطرات زیادی را از نظر بهداشتی و زیست‌محیطی به همراه دارد.

عضو شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: باید با فرهنگ سازی به سمتی حرکت کنیم که هیئت های مذهبی، تکایا و مساجد ظروفی که قابلیت شستشو داشته و یا ظروف یکبار مصرف گیاهی را جایگزین ظروف یک بار مصرف پلاستیکی کنند تا چالش های زیست محیطی پیش رو کاهش یابد.

وی افزود: رعایت مسایل بهداشتی به ویژه در ایام محرم و صفر به دلیل افزایش نذورات مردمی باید جدی گرفته شود و در راستای حفظ بهداشت عمومی و پیشگیری از ابتلای احتمالی به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی، بهتر است عزاداران از هرگونه کشتار دام در معابر عمومی خودداری کنند و از ظرفیت ایجاد شده در کشتارگاه شهرداری بهره مند شوند.

کد خبر 353725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.