نرخ صعودی پرواز بر فراز آسمان ها

افزایش قیمت بلیت پروازها در هفته‌های اخیر نه‌تنها منجر به نارضایتی شهروندان شده بلکه بنا به گفته برخی کارشناسان، این فرآیند تبعات ناخوشایندی نیز برای ادامه حیات ایرلاین‌ها در کشور خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، انتشار اخبار گوناگون از افزایش سرسام آور نرخ بلیت های داخلی و خارجی و فیلترینگ برخی سایت های فروش بلیت های پروازی و آژانس های هواپیمایی، گویای وجود نوسانات بسیار و ایجاد هرج و مرج در صنف پروازی کشور است.

نکته قابل تامل افزایش نرخ بلیت های داخلی است که به گفته برخی فعالان این حوزه متاثر از نوسانات ارزی اخیر است، حال آنکه در ظاهر امر دلیلی برای این اتفاق وجود ندارد. انتشار اخبار و تصاویر مختلف از نبود مشتری برای سفرهای هوایی و وجود صندلی‌های بدون مسافر هواپیماها نیز گویای کاهش چشمگیر مسافران داخلی و خارجی فرودگاه‌ها است.

بررسی‌های میدانی از آژانس‌های موجود در شهر اصفهان نیز خود گویای این شرایط است و با این اوصاف احتمال اینکه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران در صورت نبود یا کمبود مسافر، صرفه اقتصادی نداشته باشد و به ‌مرور زمان باعث لغو یا تعلیق پرواز تا رسیدن به حدنصاب شود، نیز وجود دارد.

گذشته از تأثیر گرانی ارز بر نرخ پروازها، دلالان و سودجویان هم به دنبال سودی بیشتر از این رهگذر هستند. به‌طوری‌که پس از آزاد شدن نرخ ارز و خرید و فروش آن در صرافی‌ها، عده‌ای از دلالا ن مصمم به خرید و فروش بلیت هواپیما شدند. حتی شنیده می‌شود که اقدام به فروش بلیت با افزایش بیش از ۵۰ درصد کرده‌اند و دلیل این موضوع عدم محاسبه جدید برای نرخ بلیت‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی عنوان می‌شود. واکنش رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در خصوص گرانی بلیت هواپیما که اعلام کرد؛ محکم ایستاده‌ایم تا قیمت بلیت پروازها را پایین بیاوریم، با وجود ادامه روند افزایش قیمت ها قابل تامل است.

رحمت‌الله رفیعی همچنین گفت: متأسفانه بلیت‌ پروازهای داخلی افزایش 70 درصدی داشته و ازنظر من این کار سوءاستفاده از موقعیت موجود کشور است چراکه ایرلاین‌ها بخش عمده‌ای از هزینه‌های خود را به پول ایران محاسبه می‌کنند و به‌این‌ترتیب نباید شاهد چنین افزایش قیمتی باشیم.

شرکت‌های هواپیمایی دچار زیان شده‌اند

سؤال این است آیا دلیل افزایش نرخ بلیت هواپیما فقط به گرانی ارز مربوط می‌شود یا عواملی دیگر نیز مؤثر هستند؟ همچنین آیا این نرخ‌های گران دوباره به حالت قبل بازمی‌گردد یا خیر؟ بررسی‌ها این‌چنین نشان می‌دهد که با افزایش نرخ دلار، بلیت پروازهای خارجی گران شد و پس‌از آن شرکت‌های هواپیمایی هم نرخ بلیت پروازهای داخلی را گران کردند.

 دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به افزایش صددرصدی نرخ بلیت‌ها گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز در چند ماه گذشته برخی از شرکت‌های هواپیمایی دچار زیان شده و همین موضوع زمینه‌ساز افزایش قیمت بلیت پروازهای خارجی شد.

مقصود اسعدی سامانی افزود: متأسفانه دریکی دو ماه اخیر بانک مرکزی نرخ ارز دولتی ۴۲۰۰ را به شرکت‌های هواپیمایی نداده و همین موضوع باعث شده که شرکت‌های هواپیمایی بر اساس نرخ جدید ارز، بلیت‌های خود را به فروش برسانند.

به گفته این مسئول در صورتی‌که بانک مرکزی نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر بگیرد، ممکن است نرخ‌ بلیت‌ها تغییر کند و حتی کاهش یابد.

بررسی‌های میدانی از گرانی بلیت پروازهای هوایی

آژانس‌های مسافرتی اصفهان نیز که بسیار شاکی از این روند هستند معتقدند ادامه این شرایط برای پروازهای هوایی، منجر به بیکاری عده‌ای فعال در صنعت حمل‌ونقل هوایی، ضربه به صنعت گردشگری و همچنین حذف تدریجی سفرهای هوایی از سبد خانوار ایرانی خواهد شد.

کارشناس فروش یکی از این آژانس‌های مسافرتی اصفهان در این رابطه به خبرنگار ایمنا، گفت: با اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی و ضروری و توقف عرضه ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی، نرخ بلیت هواپیما با افزایش بسیار بالایی از سوی ایرلاین‌ها در این بخش مواجه شد و با این افزایش قیمت بلیت درهمه پروازها، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اعتراض کرده و اعلام کردند ادامه این وضع برای آن‌ها قابل‌تحمل نیست، در نهایت مقرر شد بلیت هواپیما به نرخ مندرج در سامانه نیما محاسبه شود اما هنوز هم با نرخ آزاد در حال فروش است.

وی افزود: با توجه به این گرانی‌ها استقبال مردم به سفرهای هواپیمایی نسبت به سال گذشته به کمتر از نصف رسیده است چون افزایش قیمت‌ها برای پروازهای داخلی یک و نیم برابر و برای پروازهای خارجی چند برابر بوده است.

گفتنی است، پروازهای خارجی مقاصد گردشگری ایرانیان به حدی گران شده که در برخی از مسیرها این افزایش قیمت به پنج برابر هم رسیده است.

این فعال صنعت هوایی همچنین گفت: تا سال گذشته چارترکننده پروازهای نجف بودیم ولی با توجه به افزایش قیمت این سفر از یک میلیون تومان در سال گذشته به بیش از ۲میلیون تومان درسال جاری، استقبال مردم بسیار کاهش یافت و ما نیز چنین سفری را لغو کردیم.

مسئول فروش آژانسی دیگر در اصفهان نیز دراین‌باره به ایمنا گفت: بازار پروازهای داخلی و خارجی به‌شدت کساد شده است هرساله با قرار گرفتن در ایام محرم متقاضی برای سفرهای زیارتی مانند مشهد، نجف و کربلا و... بسیار زیاد بود ولی امسال به دلیل افزایش نرخ این سفرها استقبال بسیار اندک شده است .

وی افزود:  جدای از گران بودن نرخ بلیت، هزینه‌های سفر نیز بالا رفته و درکل، تعدادی از آژانس‌های برگزارکننده تور که به‌طور آزاد کار می کنند به دلیل به‌صرفه نبودن فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند.

این مسئول فروش اضافه کرد: چون بسیار این اتفاق می‌افتد که بلیت توسط این آژانس‌ها با نرخی از شرکت‌های هواپیمایی خریداری می‌شود و برای بدون مسافر نماندن هواپیما همان بلیت با نرخ کمتری به فروش می‌رسد که آژانس‌ها از این طریق بسیار متضرر می‌شوند .

کارشناس یکی دیگر از آژانس‌های هواپیمایی در گفتگو با ایمنا با تأکید بر احتمال کاهش ۹۰ درصدی سفرهای خارجی در آینده ای نزدیک، اظهار کرد: دلیل این موضوع علاوه برافزایش نرخ بلیت هواپیما، قطع ارز مسافرتی نیز است و این دو علت منجر به کاهش درخواست برای این نوع از سفرها شده و بیشتر هم خواهد شد .

وی در پاسخ به اینکه چرا نرخ بلیت سفرهای داخلی گران شده است، توضیح داد: ازآنجا که اغلب اقدامات و خدمات‌دهی شرکت‌های داخلی بر اساس نرخ ارز است، نرخ بلیت این پروازها نیز متاثر از گرانی ارز تغییر کرد.

این کارشناس  در مورد ثابت ماندن نرخ بلیت‌های هواپیما تا پایان مهر ( برخی از مسئولان نسبت به آن خبر داده‌اند)، گفت: به‌هیچ‌وجه چنین نیست و نرخ‌ها همچنان در حال نوسان خواهند بود.

کد خبر 353633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.