۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
دیابتی‌ها نعنا بخورند

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نعنا آنتی اکسیدان طبیعی برای مبارزه با دیابت است، گفت: فیبر نعنا و سبزی‌های معطر در روده با قندها مخلوط و جذب شان را کند کرده و برای اشخاص دیابتی بسیار مفید هستند.

سید محمد حسن انتظاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فواید سبزی‌های معطر برای بیماران دیابتی، اظهار کرد: سبزی‌هایی مانند مرزه، نعنا و ریحون غنی از مواد آنتی اکسیدان و شیر بوده و مواد قندی، پروتیین و چربی ندارند و با داشتن کالری ناچیز همه اشخاص به خصوص افراد دیابتی می توانند از این سیزی های معطر به ویژه از نعنا استفاده کنند.

وی با بیان اینکه نعنا آنتی اکسیدان طبیعی برای مبارزه با دیابت است، افزود: نعنا و سبزی‌های معطر به نوعی در روده فیبرشان با قندها مخلوط شده و جذب قندها را کندتر می کند، بنابراین سبزی های معطر و نعنا برای اشخاص دیابتی مفید است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: لازم است که بیماران دیابتی قندهای کند جذب مصرف کنند. نعنا با داشتن این خاصیت و با پیوستن به قندها به وسیله فیبر موجود جذب این قندها را کند کرده و از نوسانات شدید قند در افراد دیابتی جلوگیری می کند.

انتظاری با تاکید بر اینکه قند خون برخی از دیابتی ها عصبی است، ادامه داد: بعضر از افراد نیز دچار دیابت مخفی هستند و در هنگام بروز استرس قند خون آنها بالا می‌رود.   البته بعد از کم شدن استرس دوباره بیمار قند خون طبیعی را پیدا می کند، اما در بیشتر موارد بدون کنترل  صحیح افراد بعد از مدتی دچار دیابت شدید می‌شوند.

وی با بیان اینکه افراد به هر دلیلی تحت استرس  قرار می گیرند، افزود: با ایجاد استرس  هورمون کورتیزون در بدن ترشح می شود و ترشح این هورمون موجب بالا رفتن قند خون می شود. به همین دلیل گاهی اوقات پیش می آید که حتی افراد سالم هم  هنگام صبح ناشتا قند خونشان گرفته شده و ممکن است که نسبت به روز قبل ۱۰ واحد بالاتر باشد.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید به اینکه بالارفتن قند خون افرد دیابتی تحت تاثیر استرس های روزمره است، تصریح کرد: در مواقع استرس زا مصرف قندهای کند جذب یکی از بهترین شاخص ها برای کاهش میزان قند خون است.

انتظاری ادامه داد:  قند بسیاری از میوه ها و نان های سبوس دار و قند سبزیجات کند جذب است. سبزیجاتی مثل نعنا  علاوه بر نداشتن قند می توانند قندهای تند جذب را کند جذب کرده و با پایین آوردن قندهای عصبی و غیر عصبی میزان قند خون بدن را تعدیل می کند.

وی تاکید کرد: بیماران دیابتی علاوه بر استفاده از نعنا به صورت یک چاشنی غذایی یا به صورت تازه کنار سفره ناهار یا شام می توانند از محصولاتی که از این برگ شفا بخش در آِن استفاده شده برای کاهش قند خونشان استفاده کنند.

کد خبر 353256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.