۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
ماجرای الحاق سه پهنه

عضو شورای پنجم اسلامی شهر اصفهان گفت: یکشنبه هفته جاری و در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان، لایحه پیشنهاد الحاق سه پهنه از حریم منطقه چهار شهرداری اصفهان به مساحت تقریبی ۱۴۰ هکتار محدوده قانونی شهر بررسی شد و مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مقدری با حضور در برنامه صدای شهر  اظهار کرد: مطابق قانون با دو واژه "محدوده قانونی شهر" و "حریم شهر" مواجه هستیم، شهرداری‌ها موظف به ارایه خدمات در محدوده قانونی شهر هستند، اما حریم در واقع مرز مجاور محدوده است که شهرداری مجاز به صدور مجوز برای ساخت و ساز در آن نیستند، تنها باید از ساخت و سازهای غیرقانونی خودداری کرده و مراقب باشد کاربری‌ها تغییر پیدا نکند.

وی افزود: در لایحه‌ای که اخیراً شهرداری اصفهان به شورای شهر ارسال کرد و ابتدا در کمیسیون شهرسازی و معماری و سپس در کمیسیون تلفیق شورا تصویب شد، سه پهنه مجاور شهرداری منطقه چهار به مساحت حدود ۱۴۰ هکتار از حریم به محدوده این منطقه الحاق شد.  

عضو شورای پنجم اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: منطقه چهار شهرداری اصفهان لکه‌هایی دارد که این منطقه را شبیه مجمع الجزایر کرده به طوری که پیوستگی در نقاط مختلف وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پهنه اول شمال خیابان سلمان فارسی و حاشیه کانال جی شیر با حدود ۱۰۵ هکتار است، گفت: در این نقطه که محله‌های سواردژ و کردآباد قرار دارد، در یک بن بست قرار گرفته و مردم از خدمات شهری محروم هستند.

مقدری افزود: در طرح‌های جامع و تفصیلی عدم الحاق این پهنه‌ها باعث شده هیچگونه خدماتی شکل نگیرد در حالی که شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در مرداد سال ۹۲ برای تامین دسترسی مردم این نقطه به محورهای خدماتی و تردد، آزادسازی و احداث خیابان را در این منطقه تا خیابان علامه امینی لحاظ کرده بوده است.

وی با بیان اینکه از حدود ۱۵ سال پیش درخواست اهالی محله‌های سواردژ و کردآباد در شهرداری منطقه چهار و شورای شهر به عنوان طرح شکایت اعلام شده است، گفت: شهرداری و مشاوران  در گذشته از الحاق صحبت می کردند، اما عزم جدی برای پیوست و الحاق  وجود نداشته است تا اینکه بازنگری در طرح جامع شهر اصفهان مطرح شد و این لایحه و مصوبه شورای پنجم نشان داد که ما  گام اول را برداشتیم تا دسترسی این نقاط به خدمات شهر اتفاق افتد.

عضو شورای پنجم اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: در بودجه سال گذشته شهرداری منطقه چهار حتی اعتبار لازم برای آزادسازی این نقاط در نظر گرفته شد، اما چون الحاقی شکل نگرفته بود، هرگز عملیاتی نشده است.

وی تاکید کرد: این الحاق بدان معنا نیست که بارگذاری مسکونی در نقاط الحاقی انجام شود، چرا که ضوابط مصوب طرح بازنگری ۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۰ کاربری کردآباد، سوادژ و جی شیر را ۴۵ درصد فضای سبز، ۲۵ درصد آموزشی و ۲۰ درصد ورزشی، پنج درصد درمانی و پنج درصد فرهنگی تعیین کرده است.

مقدری ادامه داد: در این نقاط بنای بارگذاری مسکونی به شکلی که عده ای متصور هستند را نداریم، بلکه به واسطه این الحاق گره ترافیکی دو خیابان اصلی باز می‌شود.

وی با بیان اینکه ادامه خیابان علامه امینی تا کردآباد همچنین معبر حدفاصل خیابان بازارچه در ادامه مادی تا انتهای محله سواردژ نیاز به آزادسازی دارد و تا زمانی که در محدوده نباشد شهرداری نمی تواند خدماتی به شهروندان ساکن در آن نقطه ارایه کند، افزود: در حال حاضر زمین های کشاورزی در این نقطه وجود دارد که به دلیل مشکلات کم آبی بدون استفاده مانده است، اما با آزادسازی این دو خیابان بخشی از بار ترافیکی خیابان سلمان فارسی کاهش خواهد یافت.

عضو شورای پنجم اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پهنه دوم به مساحت ۱۹ هکتار، گفت: پهنه دوم پهنه کوچکی مقابل بیمارستان چمران است، خیابان سروستان حدفاصل جی شیر تا بازارچه که تا نیمه ساخته شده، اما بخش ادامه آن که نیمه اصلی است ساخته نشده و می تواند ترافیک ورودی شهر از سمت شرق را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه برای این ۱۹ هکتار در شورای برنامه ریزی و توسعه استان چهار سال پیش به دلیل مجاروت با زاینده رود به عنوان پهنه گردشگری برای ساخت هتل در نظر گرفته شد، تاکید کرد: اکنون نیز قرار بر این است که وارد محدوده شود تا سرمایه گذار امکان سرمایه گذاری برای ساخت هتل را داشته باشد

مقدری اظهارکرد: پهنه سوم در مجاورت سه راه پینارت تا جنوب ارغوانیه  است که یکی از ورودی های شهر اصفهان به شمار می‌رود، اما زمین‌هایی که باید در اطراف میدان پینارت آزادسازی و کاربری جدید تعریف شود، در محدوده شهری نبوده است.

وی افزود: خدماتی که قرار استدر این نقطه شکل بگیرد، تفریحی، گردشگری و پارک‌ها و فضای سبز است و شهرداری می تواند با در اختیار گرفتن تکنولوژی ها پروژه های خوبی را در این نقطه اجرا و مدیریت کند.

عضو شورای پنجم اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از مشکلاتی که از نظر مخالفان داریم اینکه چرا در گذشته شهرداری و شورا به این موضوع ورود پیدا نکرده است؟، که در جواب باید گفت طبق اخبار موثق تاکنون شهرداری هیچ لایحه ای برای این پهنه ها به شورای شهر ارایه نکرده بود و مدیریت شهری جدید برای اولین بار چنین لایحه ای را مطرح و شورا تصویب کرد، نکته دیگر اینکه برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز، حاشیه نشینی و سکونت گاه های غیر رسمی ناچار هستیم محدوده های اطراف شهر را ساماندهی کنیم.

کد خبر 353171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد بيگي DE ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
    0 0
    سلام.... پل هفتم كه اتصال دهنده ميدان شهيد قوچاني به خيابان مشتاق است... كي احداث ميگردد؟! لطفاا اطلاع رساني گردد و زمان ساخت ان اعلام شود.... با تشكر.