۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
هنگ کنگ؛ شهر وسایل نقلیه ارزان

هنگ‌کنگ یکی از شلوغ‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. بنابراین مدیریت افراد زیادی که هر روز راهی خیابان‌های این شهر می‌شوند، کاری دشوار بوده و نیاز به نوآوری در سیستم حمل و نقل شهری دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر هنگ کنگ با برخورداری از  ۳۹ ساختمان بلند که ارتفاع هر یک بیش از ۲۰۰ متر است، به شهر آسمان‌خراش‌ها معروف شده و ۴ برج بلند از مجموع ۱۵برج مرتفع دنیا را در خود جای داده‌است. این شهر جزیره‌ای که در جنوب چین واقع شده است، با جمعیتی بالغ بر هفت میلیون نفر، چهارمین منطقه در جهان از نظر تراکم جمعیت محسوب می‌شود. اما هنگ‌کنگ با اینکه شلوغ‌ترین شهر دنیاست، سیستم حمل و نقل بسیار کارآمدی دارد که همگام با تبدیل شدن این شهر به یک کلان شهر، سیستم حمل و نقل درون شهری آن نیز تکامل پیدا کرده است.

هنگ کنگ، پیشرو در کارت‌های همگانی حمل و نقل عمومی

در واقع هنگ کنگ نخستین شهری بود که کارت‌های همگانی حمل و نقل را به جهان معرفی کرد که شهروندان توسط آن می‌توانند از اتوبوس، مترو و سایر وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. یکی از ویژگی‌های ایستگاه‌ها و قطارهای مترو در هنگ‌کنگ، تمیز بودن آن ها است، به این دلیل که مسافران اجازه خوردن و نوشیدن خوراکی را در این ایستگاه‌ها ندارند. جالب است بدانید که بسیاری از نشریات مجانی نیز در متروی این شهر میان افراد توزیع می‌شود.

هنگ کنگ؛ شهر وسایل نقلیه ارزان

شهر هنگ‌کنگ همواره به استفاده از وسایل نقلیه پاک و ارزان قیمت معروف بوده است و به اعتقاد کارشناسان این کارآمدی مستلزم شهرهای پرجمعیت است. در هنگ‌کنگ بیشتر مردم از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند و خرید خودروهای شخصی در هنگ کنگ به طور قابل توجهی کمتر از سایر شهرهای جهان است. همه تاکسی‌ها و حتی بیشتر مینی‌بوس‌های این شهر با گاز مایع تغذیه می‌شود. از دیگر قوانین جالب این شهر این است که در هنگ‌کنگ هیچ خودرویی اجازه ندارد زمانی که در حال حرکت نیست، بیشتر از سه دقیقه با موتور روشن توقف کند.

دارندگان خودروهای پاک، مالیات کمتری پرداخت می‌کنند

معاینات فنی منظم و نصب دستگاه‌های کاهش‌دهنده آلاینده‌های سوختی در شهر هنگ کنگ مانع انباشتگی گازهای گلخانه‌ای می‌شود. در طول جاده‌ها نیز دوربین‌هایی تعبیه شده است که میزان آلایندگی خودروها را نشان می‌دهد و اگر موردی آلایندگی بیش از حد مجاز بود، خودرو توقیف می‌شود. همچنین به منظور ترغیب شهروندان به استفاده از سوخت پاک و آشتی با محیط‌ زیست، دارندگان خودروهای پاک در این شهر، مالیات کمتری پرداخت خواهند کرد.

ویژگی‌های منحصر به فرد متروی هنگ کنگ

متروی هنگ کنگ که در سال ۱۹۷۹ افتتاح شد، استانداردهای شهرهای شرقی مانند سنگاپور، چین‌تایپه، پکن، شانگهای و گوانجو را رعایت کرده است. تردد قطارها در متروی هنگ کنگ زیاد است و برنامه‌ها به ندرت تاخیر دارد. در داخل واگن‌ها فضایی برای ویلچر در نظر گرفته‌ شده است و کاشی‌های مخصوص به ایمنی افراد نابینا در سکوها کمک می‌کندمتروی این شهر دارای ۱۰ خط شامل خط ویژه فرودگاه، خط قطار سبک شهری ۱۲ مسیره و خط ماشین کابلی توریستی است که از سال ۲۰۱۶ دو خط دیگر نیز به سیستم ریلی هنگ کنگ اضافه شده است. پیام‌های مهم مانند اعلام ایستگاه بعد از طریق تابلوهای اطلاع‌رسانی و تلویزیون‌های داخل قطار برای مسافران، نمایش داده می‌شود.

توزیع رایگان مجلات و روزنامه‌ها در متروی هنگ کنگ

از دیگر ویژگی‌های جالب متروی هنگ کنگ، توزیع رایگان مجلات و روزنامه ها به منظور اطلاع رسانی و سرگرم کردن مسافران است. همچنین هفته نامه "متروپاپ" با گرایش فرهنگی و شهری از سال ۲۰۰۶ پنج‌شنبه‌ها در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

تمامی ایستگاه‌های مترو مجهز به دوربین مدار بسته است

متروی هنگ کنگ از امنیت بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که تا سال ۲۰۰۵، در تمام ایستگاه‌ها، درهای محافظ نصب شد و تمامی ایستگاه‌ها مجهز به دوربین مدار بسته هستند. همچنین سیگار کشیدن، خوردن، آشامیدن و حمل مواد اشتعال زا در قطار و ایستگاه‌های مترو ممنوع است. این ویژگی‌ها باعث شده است تا متروی هنگ‌کنگ به تمیزی، استفاده راحت، امنیت و مطمئن‌بودن در جهان شهرت یابد.

کد خبر 352710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.