گیسوی جاری کوهستان برفراز هزار چشمه

سمیرم- یکی از هزاران آبشار زیبای نهفته در قلب کوه‌های جنوبی اصفهان که بخشی از تاریخ و قدمت سرزمین هزارچشمه را به دوش می‌کشد، آبشار تنگ سیل بوده که تداعی کننده بهشتی دیده نشده بر روی زمین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، اگر می‌خواهید به‌دور از مشغله‌های فکری و کاری، روزی را با آرامش خیال سپری کنید و از آب زلال و گوارای جوشیده از دل پر مهر زمین جرعه‌ای برگیرید و در میان کوهساران، دشت‌ها و صحرا نفسی تازه کنید و با فرهنگ قوم قشقایی که سراسر جذابیت است، آشنا شوید و به دنبال هیجان هستید، به شما سفر به شهر آب و آبادی، شهر هزار چشمه، هزار رود، بام ایران را پیشنهاد می‌کنیم.

سمیرم، جنوبی‌ترین شهر استان اصفهان با فاصله ۱۶۰ کیلومتر از اصفهان با سه استان کهگیلویه و بویر احمد، فارس و چهارمحال و بختیاری همسایه و هم‌مرز است. این شهرستان معروف به قطب گردشگری استان اصفهان دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی بوده که هرساله در ایام مختلف سال پذیرای میهمانان زیادی از سراسر ایران و حتی جهان است، اما متأسفانه هنوز بسیاری از مناطق گردشگری سمیرم به مردم معرفی نشده است.

یکی از این مناطق"پارک کوهستانی تقرچه" است که بر فراز شهر، منظره‌ای زیبا و جذاب را به همگان هدیه می‌دهد و در هوای مطبوع و خنک آن نمایی پانوراما از شهر سمیرم را برای هر بیننده‌ای به تصویر می کشاند.

دو آبشار در ضلع غربی و یک آبشار در ضلع شرقی ازجمله جاذبه‌های بی‌نظیر تقرچه است که متأسفانه خشک‌سالی‌های اخیر میزان آب این آبشارها را به‌صورت چشم‌گیری کاهش داده، البته هنوز هم چیزی از زیبایی های بی وصف این منطقه کم نکرده.

از هرکجای ایران که به این منطقه بیایید اگر صدها یا هزاران کیلومتر را طی کنید، تمامی خستگی راه را با نیم نگاهی به دامن طبیعتی که گویی دایه مهربان تر از مادر است و با صدای آهنگین و خروشان آبشارها فراموش خواهید کرد.

این منطقه گردشگری که بر فراز شهر سمیرم قرار دارد در سینه کوهی با ارتفاع حدود ۷۰۰ متر قرارگرفته و با خود قسمتی از تاریخ سمیرم را یدک می کشد که گواه این ادعا است. وقتی جلوتر بروید با دقت نگاه کنید دست کنده هایی زیبایی دیده می شود که در دل کوه تراشیده شده، و نشان از زندگی و خانه مردمی در گذشته است.

تقرچه یا همان تخت قراچه(تخت سیاه) یعنی محلی کوچک با صخره‌هایی سخت که قسمتی از پهنه سنگی کوه در میان محله‌های پایین سمیرم و محله قلعه در بلندای این شهر است.

بقایای غارها و کنده‌کاری‌ها نشان می‌دهد که این منطقه از گذشته سکونتگاه و بازار مهمی برای دامداران و کشاورزان این منطقه بوده است. این مکان از زمان اقوام "کاسی ها" و "اوراتورها" به‌عنوان محل سکونت انسان‌هایی بوده که خانه‌های صخره‌ای در دل‌سنگ‌ها داشتند.

آسیاب آبی نارین و غارها

همه زیبایی های این منطقه به همین جا ختم نمی شود بازهم جلوتر بروید تا بیشتر با گذشتگان و آثار باقی مانده آنان مانوس شوید. آسیاب آبی و نارین قلعه که همچون حصاری در بالاترین نقطه این صخره دورتادور آن را محصور کرده متاسفانه تقریباً در حال نابودی است، اما با این حال حرف های زیادی برای گفتن دارد. اینجا تنها ساعت ها و روزها زمان نیاز است تا بتوانید از تمامی زیبایی وصف نشدنی منطقه لذت ببرید.

بازهم بر فراز این کوه پیش بروید، از دور نشانه هایی از غارهایی که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، نمایان است، این غارها در شمال سکونت‌گاه تقرچه و در امتداد سمت چپ آبشار تنگ سیل در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند و منتظر مرمت و ساماندهی هستند.



اگر کمی در تابستان در این منطقه قدم بزنید آب‌وهوای مناسب آن شما را در اوج خیال فرو می برد و همچنان که بر فراز کوه قرار دارید، گویی شهر زیرپایتان است، آرامشی از جنس رویا، این لحظات را کمتر کسی در زندگی تجربه خواهد کرد چراکه زندگی ماشینی و دیجیتال امانی به انسان برای آرامش خیال نمی دهد.

بعضی از شهرهای ایران شباهت های زیادی به یکدیگر دارند، اینجا بر بلندای شهر که بایستید حتما خاطرات شهر ماسوله برایتان تداعی خواهد شد.

اینجا را کمتر کسی می شناسد تا از زیبایی ها و آب و هوای خوب آن بهره ببرد، اما همه کسانی که حتی برای یک بار به این منطقه سفر کنند، سکوت و طبیعت پارک کوهستانی خاطره خوشی در ذهن آنان به یادگار خواهد گذاشت.

برای بسیاری از افراد دیدن فرهنگ و آداب و رسوم حتی نوع لباس و غذای اقوام مختلف جذابیت خاصی دارد و دوست دارند برای آشنایی بیشتر با آنان روزها و شب هایی را در کنار این اقوام بگذرانند. در شهرستان سمیرم قوم‌های فارس، لر و ترک در کنار هم زندگی می‌کنند که تماشای آداب‌ورسوم آنان در بعد اجتماعی زیبایی بی‌نظیر و تجربه‌ای به‌یادماندنی را در ذهن گردشگران نقش می‌زند.

پارک تخت قراضه، چشمه خوانسار، تخت سلیمان، آب ملخ، حمام کمال‌الملک وزیر، تل شاهی و وزیری، قلعه بهمن، آبشار خفر، آبشار سمیرم، چشمه ناز ونک، تالاب خان وردشت، آبشار بی‌بی سیدان، چشمه بابا زرنگ کمه، چشمه نول، غار دنگزلو، لای سرخ دنا و امامزادگان ابراهیم، زید ابن علی، سید احمد و سید محمد خفر، بی‌بی ناز خاتون و بی‌بی گل خاتون کمه و حنا از جمله آثار تاریخی و طبیعی سمیرم هزارچشمه است.

کد خبر 352566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.