۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷
زاون در جلفا زنده می‌شود...

آیین رونمایی از تندیس "زاون قوکاسیان" همزمان با سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و با حضور شهردار اصفهان در میدان جلفا برگزار شد.

به گزارش ایمنا، در این آیین که بعد از ظهر امروز _ دوشنبه ۱۲ شهریورماه_ برگزار شد قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان اظهار کرد: "زاون" سرمایه بزرگی در عرصه اجتماعی اصفهان بود، او علاقه‌مند به هنر و هنرمندی علاقه‌مند به اصفهان بود.

شهردار اصفهان ادامه داد: "زاون" اصفهان را بسیار دوست داشت و این سرمایه به عنوان بخشی از هویت سینمایی شهر در هیچ شرایطی حاضر نبود از نصف جهان  جدا شود. او به اصفهان علاقه شدیدی داشت و این شهر هم به او علاقه داشت. شما هیچ جشنواره ای را در اصفهان نمی توانید پیدا کنید که نشانه ای از زوان در آن نباشد.

زاون همیشه ماندگار است

وی افزود: ما همگی "زاون" را دوست داشتیم و غم بزرگی است که در این جشنواره جای او را خالی می بینیم، اما هنرمند، همیشه زنده است و هیچ وقت از صحنه تاریخ و اذهان مردم خالی نمی شود و زاون نیز هنرمندی بود که حتی در زمان بیماری در محل درمان خود نماند و به اصفهان آمد و قطعا او همیشه ماندگار خواهد بود.

نوروزی با بیان اینکه اصفهان در این هفته دو رویداد مهم را پشت سر می گذارد، گفت: در این هفته جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان و کنگره علمی با محوریت شهرک علمی تحقیقاتی و با حضور بیش از ۲۰۰ استاد و شخصیت های برجسته در هتل عباسی در حال برگزاری است.

شهردار اصفهان ادامه داد: اصفهان ظرفیت بالایی دارد و مهد تمدن و عرصه هنر است، ما می خواهیم با همت شما و استعداد کودکانی که در این‌گونه برنامه ها شکوفا می شود شاهد برنامه های بین المللی باشیم.

وی تاکید کرد: امروز مردم برای مردی که متعلق به مردم بود در محلی که متعلق به مردم است حضور دارند، قومیت ها در این شهر سرمایه هستند و امروز افتخار می کنیم با حضور شهروندان ارمنی چنین برنامه ای برگزار شده است.

زاون گفتمان را فرهنگ‌سازی کرد

همچنین فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان نیز در این آیین اظهار کرد: زاون به معنای انسان‌گری و یاری‌رسانی است و از اسم او مشخص است که چه خصوصیاتی داشته است. در روزهای اول که پیشنهاد جایزه زاون در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان را دادیم همه از آن استقبال کردند و چقدر زیبا است که در جشنواره کودک و نوجوان می خواهیم آموزه های انسان‌دوستی را به بچه ها بدهیم و باید از چنین افرادی یاد کنیم.

وی ادامه داد: ما باید گفتمان میان ادیان را فرهنگ سازی کنیم و زاون نمونه کسانی است که این گفتمان را فرهنگ‌سازی کرد.

زندگی زاون یک الگو بود

همچنین غلامرضا مهیمن، فیلمساز پیشکسوت اصفهانی نیز در این مراسم اظهار کرد: نام نیک زاون به راحتی به دست نیامد، بیش از ۵۰ سال از خودگذشتگی و خوبی را پشت سر خود داشت. زندگی زاون برای ما یک الگو بود. معیارهای زاون قبل از اینکه یک فن باشد به انسان بودن اهمیت می‌داد و میراثی که زاون برای ما گذاشت خیلی بزرگ بود، همین که از روز قبل انسان تر باشیم بزرگ‌ترین میراث است.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم "قدرت الله نوروزی" شهردار اصفهان به همراهی "فریده روشن"، "وسیپان وارتاپد کچچیان"  اسقف کلیسای وانک و "جعفر نجیبی" سازنده تندیس زنده یاد زاون قوکاسیان، از این تندیس رونمایی کردند.

کد خبر 352450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.