۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
به یاد ماندنی‌های ناصر چشم آذر...

دنیا دنیا فیلم هم که ساخته می‌شد اگر آواهای آن را از آن می گرفتند دیگر معنایی نداشتند، موسیقی هایی که سال‌ها رنگ تازه‌ای به فیلم‌ها بخشید و فیلم‌هایی چون هامون، قصه‌های مجید، خواهران غریب و دره شاپرک‌ها به یاد ماندنی‌هایی هستند که شنیدن موسیقی هایشان دنیا دنیا خاطره را زنده می‌کند...

به گزارش خبرنگار ایمنا، چه دنیایی است که اینک گرد هم جمع شدیم تا ما زنده کنیم یاد کسی را که روزگار زیادی نیست که از جمع هنرمندان سفر کرده است، اما موسیقی و هنرش او را همیشه زنده نگه می دارد.

در شب گذشته _ یک‌شنبه ۱۱ شهریورماه_ در میان جمعیتی که به سینما فلسطین آمدند تا یاد کسی را که با نواهای آن خاطره دارند زنده کنند، شاهد احمدلو به روی صحنه رفت و زندگی خود را در پنج سکانس بر زبان زاند که همه آن رنگ و بوی ناصر چشم آذر را داشت..

احمدلو که به گفته خود از ۹ سالگی با ناصر چشم آذر آشنا شده است حالا روی سن است تا مراسم بزرگداشت او را تنها پس از چهارماه که از میان ما رفته است برگزار کند و دور از انتظار نیست که ما شاهد بعض ها و اشک ها در این مراسم باشیم، مراسمی که به پاس زحمات یک هنرمند که نه تنها در عرصه موسیقی بلکه در عرصه سینما نیز بسیار ارزشمند بوده است.

پس از دکلمه شاهد احمدلو، او از محمد مهدی کنیسی یکی از داوران نوجوان دعوت می کند تا به روی صحنه بیاید و متنی را که درباره زنده یاد چشم آذر آماده کرده است بخواند، متنی که جمع را تحت تاثیر قرار می دهد.

سپس شیرین احمدلو همسر زنده یاد ناصر چشم آذر همراه با دخترش روی صحنه می آیند و سخن آغاز می کند. او از اینکه در اصفهان شهر تاریخ و هنر و  شهری که ناصر چشم آذر آن را بسیار دوست می داشت ابراز خوشحالی کرد و گفت: ناصر چشم آذر همیشه می گفت کوچه و خیابان های اصفهان پر از ذوق و هنر ایرانی است و عاشق لهجه های شیرین مردم اصفهان بود.

همسر زنده یاد ناصر چشم آذر ادامه داد: خوشحالم اولین نکوداشت ناصر عزیز در چنین جشنواره ارزشمند برگزار شد که نشان از وفاداری مردم اصفهان و مدیر و تمام عوامل جشنواره است و درست است که ناصر در میان ما نیست، اما تا ابد نام و یادش به ما وصل خواهد بود.

وی افزود: ناصر در یک خانواده هنرمند بزرگ شده بود و نماد مهربانی و مهرورزی بود. انسانی پر از انرژی و هنر او خود هنر بود، نوآور بود چون با زبان انسانیت و مهربانی با مردمش ارتباط برقرار می کرد و بهترین سال های عمر ما با موسیقی های او رقم خورد.

شیرین احمدلو گفت: قصه های مجید یکی از داستان هایی است که میان میلیون ها ایرانی محبوبیت داشت و نمی توان حضور پر رنگ و نقش موسیقی ناصر چشم آذر که به زیبایی تمام لهجه مجید آرمان گرا و نقش مکمل آن بی بی که یادشان را گرامی می داریم و هم‌چنین خانم پروین‌دخت یزدانیان را که موسیقی ناصر به آن ها جان داد.

همسر زنده یاد ناصر چشم آذر ادامه داد: من نمی دانستم قصه های مجید اثر ناصر چشم آذر بود، اسم او سانسور شده بود و در خواهران غریب که بار دیگر کیومرث پور احمد و ناصر با هم همکاری کردند متوجه این موضوع شدم.

وی با بیان اینکه ناصر چشم آذر بچه ها را دوست داشت عاشقانه گفت: اولین کنسرت آقای چشم آذر بعد از ۴۰ سال دوری از صحنه یعنی چهار سال پیش برگزار شد و این اجرا به‌خاطر عشق و علاقه ای که به بچه ها داشت در ماه مهر با آغاز سال تحصیلی و با اجرای خواهران غریب و گروه کر کودکان اجرا شد.

شیرین احمدلو در پاسخ به این سوال که آیا اثر ناتمامی از ناصر چشم آذر باقی مانده است، گفت: کار "هفت میدان" به سفارش شهرداری تهران است که در تلاشیم آن را تا تولد ناصر چشم آذر تمام کنیم. دوست داریم آثار آقای چشم آذر را به صورت کتاب نت چاپ کنیم چون کارهای ایشان تمامی ندارد.

رعنا چشم آذر دختر زنده یاد ناصر چشم آذر نیز پس از شعر کوتاهی که در وصف پدر خواند گفت: خوشحالم از اینکه اینجا جمع شده ایم تا بگویم پدر هیچ وقت تا زنده بود چنین جمعیتی را صرفا برای شخصیت کاری خود ندید و البته بگویم اگر پدرم اینجا بود ترجیح می داد با ساز حرف بزند تا اینکه از کلمات استفاده کند. پدر من هم هنرمند خوبی بود، پدر خوبی بود و به خوبی با کودکان ارتباط می گرفت.

دختر زنده یاد ناصر چشم آذر ادامه داد: آثاری که پدرم ساخته است از طبیعت الهام گرفته  شده که در موسیقی و آثار آن مشهود است. پدر من همیشه بخشی از موسیقی بوده و هست.

خاطرات در دل موسیقی های چشم آذر 

در این بخش از برنامه قسمتی کوتاه از فیلم قصه های مجید کیومرث پور احمد با موسیقی متن به یاد ماندنی آن برای حاضران پخش شد. قصه هایی که کوچک و بزرگ آن را دیدند و با آواهای آن خاطره دارند.

احمدلو، فرزاد اژدری را به عنوان یکی از کارگردانان جوانی که با ناصر چشم آذر کار کرده است به روی صحنه دعوت می کند و سپس او که کارگردان فیلم عملیات مهد کودک نیز بوده است، اظهار کرد: سال ها با ناصر چشم آذر و موسیقی اش خاطره داریم. با فیلم تاراج و موسیقی اش قهرمان بازی درآوردیم. کمی بزرگتر که شدیم با باران عشق او عاشقی کردیم و با موسیقی به یاد ماندنی هامون زندگی و جهانم تغییر کرد.

وی ادامه داد: در همکاری که در فیلم عملیات مهد کودک با ایشان داشتم یادم نمی رود که چطور صحنه های فیلم را در ذهن خود با موسیقی عجین کرد و به من منتقل کرد او صحنه های فیلم را ساخت و به من گفت که می خواهم خاطره فیلم خواهران غریب را زنده کنم به شرطی که آهنگ کار برای خودم باشد، اما متاسفانه این حسرت برای استاد ماند.

اژدری با بیان اینکه در همکاری ام با استاد چشم آذر دیدم که چگونه با بچه ها خوش برخورد هستند، گفت: در عملیات مهد کودک بار ها ناامید شدم و اغلب با انرژی موسیقی استاد ناصر چشم آذر و با دیدار با ایشان روحیه می گرفتم و به نظرم هیچ وقت خسته نمی شد و همیشه پر از روحیه بود.

قدر ناصر چشم آذر دانسته نشد

پس از صحبت های فرزاد اژدری قسمت هایی از فیلم سفر جادویی کاری از ابولحسن داوودی پخش شد. موسیقی این فیلم نیز توسط زنده یاد ناصر چشم آذر تهیه و تنظیم شده است.

ناصر صفاییان منتقد، مستند ساز و روزنامه نگار با حضور بر روی سن و با اشاره به مدت طولانی که با ناصر چشم آذر آشنایی داشته است، اظهار کرد: این روزها ما آدم هایی را می بینیم که اگر معروف و مشهور باشند به یک دوره زمانی خاص محدود می شوند و در یک حوزه خاص تخصص دارند؛ اما ناصر چشم آذر جامع الاطراف بود و در حوزه موسیقیایی در حوزه های مختلف صاحب صلاحیت بود که حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: ناصر چشم آذر در هر دوره ای موسیقی خلق کرد که کارهای ماندگاری بودند، مثلا شما به جرات می توانید بگویید اثر "هجرت" در هر دوره ای ترانه ماندگاری خواهد بود و یا تنظیم آهنگ "سوغاتی" چیزی نیست که در گذر زمان رنگ ببازد و در حوزه ساخت فیلم، موسیقی فیلم هامون به یاد ماندنی بود.

صفاییان گفت: در دنیای پر رقابت موسیقی ناصر چشم آذر یک بار در دهه پنجاه هنگامی که هدیه گرفت اعلام کرد که بهتر از او هم در آن جشنواره بوده و در دهه ۸۰ نیز  برای فیلم قارچ سمی دوباره این کار را تکرار کرد.

این منتقد ادامه داد:  این رفتار و منش شاید این تاسف را در ما بیشتر می کند که قدر ناصر چشم آذر دانسته نشد، سال های زیادی ناصر چشم آذر را به تلوزیون راه ندادند و همین آخر که اجازه اجرای اآهنگ سوغاتی را به او ندادند و همین دو سه هفته پیش دوست عزیزی این ترانه را اجرا کرد که نگاه کنید علاوه بر زنده کردن یاد ناصر جشم آذر بلکه باعث تاسف جمعی می شود.

پس از آن قسمتی از فیلم میکس که در آن ناصر چشم آذر در  نقش خود را بازی می کند و اثری از داریوش مهرجویی است، پخش شد و بیش از پیش یاد این استاد موسیقی را برای جامع حاضر زنده کرد.

علیرضا رضاداد نیز از اینکه بزرگداشت ها به کارگاهی برای علاقه مندان به سینما تبدیل شده است ابراز خوشحالی کرد و گفت: خدا را شاکرم که این توفیق را به ما داد که توانستیم بخشی از تلاش بزرگی در آسمان سینما و موسیقی را سپاسگذاری کنیم و از سالها تلاش این بزرگوار را تقدیر کنیم و امیدوارم همسر و دخترش جای خالی این استاد را پر کنند و ما شاهد باران عشق های خانواده او باشیم

کد خبر 352364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.