جشنواره فرصتی برای گردشگری فرهنگی در اصفهان است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اصفهان باید اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد گردشگری، اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد اجتماعی فعال شود، گفت: سینما هنر مشاهده است، مشاهده ای که تجربه می‌آورد و همین برای کودکان و نوجوانان و اجتماعی شدن آنها بسیار مفید است.

ناهید تاج الدین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان اظهار کرد: مایه افتخار است که امروز میزبان یکی از دیرینه ترین رویدادهای هنری ایران و اصفهان هستیم، جشنواره ای سینمایی که از سال ۱۳۶۱ تاکنون عمدتا در اصفهان برگزار شده و به نوعی اصفهان خاستگاه آن بوده است چون همانطور که می دانید این جشنواره تا کنون شش دوره در تهران، ۱۸ دوره در اصفهان، یک دوره در کرمان و پنج دوره در همدان برگزار شده است.

وی افزود: از سال۱۳۹۰ قرار بود که در قالب یک تفاهم نامه برای پنج سال در اصفهان تثبیت شود، اما متاسفانه از سال ۹۴ دوباره تغییراتی به وجود آمد، برای همین من امروز بیش از هر چیز به این سبب خوشحالم که این جشنواره دوباره در اصفهان برگزار می شود و این رویداد هنری در اصفهان تثبیت شده و از همه مهم‌تر قرار است اصفهان میزبان دائمی این جشنواره باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدودیت های اصفهان در زمینه صنعت و کشاورزی گفت: اصفهان با توجه به آلودگی هوا و خشکی زاینده رود ظرفیت بارگذاری بیشتر نه روی صنعت و نه روی کشاورزی دارد و باید در آن به‌جای توسعه صنعتی، توسعه فراصنعتی را پی گرفت.

تاج‌الدین ادامه داد: در اصفهان باید اقتصاد فرهنگ و هنر، اقتصاد گردشگری، اقتصاد دانش بنیان و اجتماعی فعال شود و جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در اصفهان محل تلاقی اقتصاد فرهنگ و هنر و اقتصاد گردشگری است.

وی تصریح کرد: جشنواره به اصفهان کمک می کند تا به‌وسیله گردشگری فرهنگی نوع جدیدی از اقتصاد را فعال کند و برای اصفهان ارزش افزوده خلق می کند. این جشنواره ظرفیت های گردشگری رویداد محور را نیز در اصفهان نشان می دهد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: از طرفی مخاطب این جشنواره، کودکان و نوجوانان هستند یعنی آینده سازان این مملکت که سرمایه های انسانی ما هستند و باید به اندوخته ها و تجربیاتشان افزود و آنها را برای آینده آماده کرد، سرمایه های انسانی که باید هنجارها و ارزش های فرهنگی را به آنها منتقل کرد و این جشنواره فرصت بسیار مناسبی برای این موضوع است. این جشنواره سرمایه فرهنگی اصفهان و ایران را افزایش می دهد و اساسا فرهنگ را ارتقا می بخشد و آن را به نسل های بعدی انتقال می دهد.

تاج الدین افزود: از طرف دیگر سینما زبان جهانی است و می تواند ارزش‌های تمدنی و فرهنگ ملی کشور را به دنیا بشناساند و گره خوردن نام این جشنواره  که در دنیا با درجه A  شناخته می‌شود با نام شهر زیبا و تاریخی اصفهان فرصتی طلایی برای گردشگری فرهنگی در اصفهان است.

وی گفت: سینما به‌عنوان هنر هفتم می تواند بیشترین تاثیر را بر روی جامعه پذیری و اجتماعی شدن کودک و نوجوان بگذارد. همان‌گونه که می دانید بخش بزرگی از تجربه از مشاهده به‌دست می آید و به آن تجربه شهودی می گویند  و سینما هنر مشاهده است، مشاهده ای که تجربه می آورد و همین برای کودکان و نوجوانان و اجتماعی شدن آنها بسیار مفید است. در سینما تخیل خلاق کودک و نوجوان تحریک، احساسات و عواطف و معنا خلق می شود و کودکان و نوجوانان می توانند بسیار تاثیر پذیر از سینما باشند و با سینما اجتماعی شوند، به این لحاظ این جشنواره بسیار مهم است.

تاج‌الدین افزود: به‌عنوان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یک دغدغه دارم و آن اینکه این جشنواره مسئولیت اجتماعی خود را در کنار مسئولیت فرهنگی انجام دهد که البته حضور دختران شین آبادی یا حضور کودکان زلزله زده از سرپل ذهاب در آیین افتتاحیه این جشنواره نشانی از انجام این مسئولیت های اجتماعی توسط برگزار کنندگان آن است، اما به‌طور مشخص منظور من از مسئولیت های اجتماعی این است که مثلا در سال گذشته ۳۵۰ نفر از کودکان کار در اصفهان به مرکز هدایت ارجاع شده اند که ۷۵ تا ۸۰ درصد آنها دختران بوده اند؛ جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان می تواند برای این کودکان صندلی خالی کند و به این بخش مظلوم  از جامعه نیز فرهنگ را انتقال دهد.

وی گفت: با کمال تاسف و به روایت معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان اگر تعداد کودکان کار در سال گذشته ۳۵۰ نفر بود در سال قبل‌تر از آن ۱۵۷ نفر بود یعنی رشد ۱۲۰ درصدی را تجربه کرده ایم که این تمهید جدی می طلبد و جشنواره فرصتی است که به عنوان مسئولیت اجتماعی به این بخش از جامعه نیز پرداخته شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی افزود: باید از کودکان و نوجوانان حمایت کرد،  آسیب‌های آنها را به حداقل رساند و آنها را به‌عنوان نسل های آینده دریافت،  خوشبختانه تصویب کلیات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان  بعد از ۱۰ سال در صحن علنی مجلس شورای اسلامی یک اتفاق خوب در این زمینه است و حمایت از کودکان را نهادینه می کند.

کد خبر 352295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.