نروژ منابع تجدیدناپذیر خود را برای آیندگان ذخیره می‌کند

نروژ، کشوری با اقتصادی باز است که تقریبا ۵۰ سال پیش با کشف نفت، سطح درآمد نفتی خود را تا حد قابل توجهی ارتقا داد و به میزان چشمگیری این غنیمت با ارزش را برای آیندگان خود نیز ذخیره کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا یکسال پس از کشف منابع نفتی، سطح درآمد نفتی نروژ در مقایسه با سایر کشورهای نفتی جهان نسبتاً پایین بود ولی پس از گذشت زمان، شرایط تغییر کرد و اکتشاف منابع طبیعی که برای برخی کشورهای جهان معضلی اساسی محسوب می‌شد، نروژ را به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل کرد. نروژ علی‌رغم قیمت‌ پایین نفت در سال‌های اخیر که سطح درآمد نسبی این کشور را تا حدی کاهش داده، با تبدیل منابع نفت و گاز خود به دارایی‌های واقعی و مالی، همچنین استفاده صحیح و معقولانه از این منابع و با توجه به سرانه تولید ناخالص داخلی، هم اکنون در میان غنی‌ترین کشورهای جهان جای دارد.

 در واقع استفاده از منابع طبیعی هم به صورت عمومی و هم به صورت خصوصی پیشرفت‌های چشمگیری برای این کشور به همراه داشته است. علاوه بر این نمی‌توان نقش قابل توجه دولت را در به کارگیری این موهبت ارزشمند در راستای پیشرفت کشور و مردمش نادیده گرفت.در سال ۱۹۷۲، دولت نروژ یک شرکت نفتی یکپارچه موسوم به "Statoil ASA" را تاسیس کرد و در همان سال، اداره نفت نروژ نیز تاسیس شد؛ یک اداره دولتی که هدف آن "ایجاد بهترین ارزش ممکن برای جامعه از فعالیت‌های نفت و گاز و با استفاده از مدیریت منابع محتاطانه" بود. در سال ۱۹۹۰، پیش درآمد صندوق بازنشستگی دولتی (GPFG)،صندوق دارایی مستقل برای درآمد مازاد نفتی، ایجاد شد که امروزه بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار ارزش ذخیره دارد.

از طرفی نروژ در حال حاضر سود نفتی و درآمد مالیاتی خود را در بالاترین حد ممکن سرمایه‌گذاری می‌کند و قصد دارد که سود حاصل از استخراج هیدروکربن‌ها را به حداکثر برساند. به طور کلی بر خلاف بسیاری از کشورهای مبتنی بر منابع، نروژ به خوبی از نفت و گاز خود استفاده کرده و فعالیت‌های مرتبط با این دو منبع را بیش از صرف درآمد، در راستای منفعت نسل‌های آینده ذخیره می‌نماید؛  لازم به ذکر است که نروژی‌ها در کنار ثروت منابع شان هنوز به صنایع و شغل‌های سنتی خود (که مهم‌ترین آن‌ها ماهیگیری است) همچنان پایبند هستند و به این ترتیب از صنایع رقابت پذیر خود حمایت می‌کنند.

این کشور با تخصیص منابع نفتی به مردم نروژی، مشارکت مستقیم دولت در صنعت و نیز اختصاص مالیات ۷۸ درصدی به شرکت‌های نفتی، از انتقال بیشترین میزان ذخیره منابع طبیعی به خزانه دولت اطمینان حاصل می‌کند؛ البته میزان صرفه جویی در  این کشور نیز به اندازه‌ای بالا است که نسل‌های آینده از درآمد حاصل از منابع طبیعی قطعا بهره‌مند خواهند شد. در واقع تمامیدرآمد حاصل از منابع طبیعی به صندوق بازنشستگی دولتی واریز شده و سالانه بر اساس قوانین مالی از این صندوق به بودجه مالی کشور تزریق می‌شود.

تا به امروز مدیریت ثروت منابع طبیعی این کشور بسیار موفق بوده است و صندوق بین‌المللی پول از این روند نیز رضایت کامل دارد، اما بحث بر سر زیاد بودن هزینه‌های فعلی و کم توجهی به تعهدات آینده، به ویژه تعهدات بازنشستگی، هنوز هم وجود دارد، با این حال انتظار می‌رود که برآوردهای واقعی بازده از سرمایه صندوق بتواند این مشکلات را برطرف سازد. بعضی از نظریه پردازان نیز معتقدند که اینکشور هزینه‌های بسیار زیادی صرف منابع نفتی کرده و بیش از حد لازم به ذخیره منابع خود برای آیندگان می‌پردازد. صرفه جویی بیش از حد نروژ، در دوره‌هایی که میزان تقاضای کل و نرخ بهره بسیار پایین هستند، برای سایر کشورهای جهان می‌تواند هزینه‌ساز باشد.

جالب آنکه نروژ در شرایطی به این میزان از ذخیره دست یافته است که تاکنون بسیاری از کشورهای جهان منابع طبیعی خود را به هدر داده‌اند؛ تا جایی که صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به طور مرتب به کشورهای در حال توسعه اخطار می‌دهد که درآمد منابعی چون نفت و طلا را بیشتر برای نسل‌های آینده ذخیره نموده و برای آیندگان سرمایه‌گذاری نمایند.

گزارش از: مریم زمانی خبرنگار ایمنا

کد خبر 351805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.