خداحافظی کرباسیان از وزارت اقتصاد

جلسه استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی بعد از نزدیک به ۵ ساعت بحث و بررسی به خداحافظی وی از وزارتخانه تحت امرش منتهی شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، سرانجام بعد از سخنان موافقان و مخالفان استیضاح و همچنین صحبت‌های مسعود کربسیان در دفاع از خود،  در رای گیری به عمل آمده از ۲۶۰ نماینده حاضر در مجلس ۱۳۷ نماینده موافق ، ۱۲۱ نماینده مخالف و ۲ نماینده نیز رای ممتنع به استیضاح دادند و در نتیجه یک وزیر دیگر نیز از کابینه دولت دوازدهم حذف شد.

در جلسه امروز، همزمان با آغاز سخنان موافقان استیضاح، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهور وارد صحن علنی مجلس شدند.

همچنین علاوه بر وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در صحن حضور پیدا کرده اند.

موافقان استیضاح چه گفتند؟

پس از آن نمایندگان موافق استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در محورهای مرتبط به استیضاح دیدگاه‌های خود را بیان کردند. حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر به عنوان نخستین موافق استیضاح پشت تریبون قرار گرفت و گفت: هر چه اندیشه کردم امروز از کجای اقتصاد برای شما بگویم بی نتیجه ماند؛ از گرانی مواد غذایی یا خودرو یا بازار عنان بریده ارز و سکه یا رکود تورمی که کمر تولیدکنندگان را شکسته یا عدم شفافیت و یا خروج سرمایه های هزاران میلیاردی. اینقدر لیست بلند بالایی شد که تصمیم گرفتم از زبان و برنامه های خودتان که در مرداد ۹۶ به مجلس ارایه کردید، بگویم.

دلار ۳۸۰۰ تومانی را  به ۱۲ هزار تومان رساندید

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس ادامه داد: شما که وزیر شدید دلار ۳۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید و متوسط قیمت یک متر مسکن با حداقل ۶۵ درصد افزایش به متری ۸ میلیون تومان رسید. روزانه یک هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزودید. بالاترین میزان نقدینگی کشور یعنی ۱/۶ تریلیون تومان را تجربه کردیم. رشد اقتصادی را به ۳ تا ۴ درصد کاهش دادید. نرخ تورم نقطه به نقطه نشان می دهد در خردادماه به ۱۳/۷ رسیده است یعنی ۹۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. این رشد در برخی زیربخش ها که تاثیر زیادی از تلقی مردم از تورم دارد بسیار قابل توجه است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان گفت: قدرت خرید مردم را حداقل ۵۰ درصد کاهش دادید. نقش شما در تهیه و ابلاغ بسته اول ارزی کشور چیست؟ اگر نقش داشتید بر چه اساسی مفاد آن را تهیه کردید. ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور را به تاراج دادید و ۵۷ تن طلا و سکه را از دست دادیم. اگر نقش نداشتید شما چه وزیر اقتصادی هستید که در تیم اقتصادی دولت نقشی ندارید.

خریداران سکه مالیات نمی دهند، اما یک بقال باید بدهد

سید هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه دیگر نماینده‌ای بود که در موافقت با استیضاح سخن گفت و تاکید کرد: گلایه‌ای از رییس جمهور دارم. شأن وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ کننده چند اداره تقلیل پیدا کرده است. ما انتظار داشتیم یک اقتصاددان در رأس وزارت اقتصاد قرار می گرفت، اما به بحث تخصص در این باره توجه نشده؛ ما هر جا از متخصص استفاده نکردیم آسیب دیدیم.

وی افزود: می‌دانید مردم تحت فشار اقتصادی هستند؟ می‌دانید ریشه بیکاری و گرانی در وزارتخانه شما است؟ می‌دانید واحدهای تولیدی و اصناف ما یا توسط بانک‌ها گرفتار شده‌اند یا توسط اداره دارایی و مالیات شما؟

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: آیا می‌دانید کسانی که ۴۰ هزار سکه خریده‌اند مالیات نمی‌دهند، اما یک بقال باید از دارایی‌ خود مالیات بدهد؟ آیا می‌دانید برخی از تولیدکنندگان در زندان هستند؟ آقای کرباسیان شما انسان خوش برخوردی هستید، اما لباس وزارت اقتصاد به تن شما نمی‌آید.

روحیه اشرافیگری خاوری در بدنه مدیران اقتصاد جاری است

هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک نیز به عنوان موافق استیضاح، گفت: آیا وضع اقتصادی مردم را نمی‌بینیم و صدای مستضعفان را نمی‌شنویم؟ چه‌طور است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده‌های مردم سخت‌تر و زندگی برخی بهتر و شیرین‌تر می‌شود؟

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان این که معاون بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی در این وزارتخانه بیشتر در سفر خارجی به سر برده وعملکردش خروجی مشخصی نداشته، تصریح کرد: در بیمه‌ها هم وضعیت خوبی حاکم نیست و شاهد صدور بیمه‌نامه برای هواپیمایی آسمان بدون دریافت حق بیمه سنوات قبل و سال جاری بودیم؛ در حالی که این شرکت باید ۲۸ میلیارد تومان خسارت می‌داد.

اختلاس، قاچاق و تخلفات گسترده در گمرک بیداد می‌ کند

وی در عین حال یادآور شد: دختر یکی از مسئولان خودروی ۳۵۰ میلیونی را با ۱۰۰ میلیون تخفیف به قیمت ۲۵۰ میلیون و با وام چهار درصد دریافت کرده، در حالی که در این مملکت فوق‌ لیسانس‌ها به دنبال نظافتچی بودن هستند. امروز اگر آقای خاوری نیست، اما روحیه اشرافیگری او در بدنه مدیران اقتصاد جاری است.

خادمی با طرح این سوال که فرزند بیست و چند ساله مشاور رییس جمهور در شرکت زیرمجموعه وزارت اقتصاد چه می‌کند، اظهار کرد: اختلاس، قاچاق و تخلفات گسترده در گمرک بیداد می‌ کند. در سال‌هایی که آقای کرباسیان در گمرک بود چه گذشت که بازرسی پرده از قاچاق سازمان یافته ۱۵ تریلیون دلاری برداشت و چرا بایگانی گمرک و اسناد سال ۹۲ و ۹۳ آتش گرفت.

پیش فروش سکه ارزش پول ملی را کاهش داد

عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول به عنوان دیگر موافق استیضاح گفت: در شرایطی که مجلس قانون بهبود کسب و کار را تصویب کرد، دولت به جای این‌که نقدینگی را براساس این قانون به سمت تولید ببرد، آن را به سمت پیش فروش سکه برد و نتیجه آن شد که عده‌ای به ثروت‌های نجومی دست پیدا کنند و ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد.

وی  با بیان این‌که دولت بدون توجه به توصیه‌های مکرر و خیرخواهانه نخبگان کشور را به این وضعیت رسانده است، افزود: اقدامات دولت و وزیر اقتصاد باعث شد که نتوانید مهم‌ترین دغدغه رهبری یعنی بهبود وضعیت معیشت و رفع بیکاری را عملیاتی کنید.

خرید پراید بی‌کیفیت  با ۳۶ میلیون تومان عدالت است؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ندادن اطلاعات ارزبگیران دولتی به دستگاه قضایی از سوی وزارت اقتصاد گفت: آقای وزیر شما عضو شورای اقتصاد هستید که در آن به کشاورزان ظلم کردید. چرا این شورا با افزایش قیمت‌ تضمینی محصولات کشاورزان مخالفت کرد، اما در مقابل آن موافقت کرد که قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی افزایش پیدا کند؟ مردم ناچارند خودروی بی‌کیفیت پراید را با ۳۶ میلیون تومان بخرند آیا این عدالت است؟

ارزش ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است

حجت الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم و بهارستان نیز در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: آقای کرباسیان شما برای اجرای ماده سه برنامه ششم توسعه مبنی بر رشد اقتصادی سالانه هشت درصد و ضریب جینی ۰/۳۴درصد در سال پایانی برنامه چه کردید؟. اگر انجام شده است دقیقا متوسط رشد سالانه را اعلام کنید و بگویید وزارت خانه شما چه کار کرده است؟

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی افزود: شما یک سال است سکان دار این وزارت خانه هستید. سوال دوم من این است که مقدار نقدینگی در مقابل تولید ناخالص داخلی، کالا و خدمات چقدر است؟ در ابتدای دولت یازدهم نقدینگی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۱۳۹۵ به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید یعنی ۳/۵ برابر شد و آخر سال ۹۶ به ۱۶۰۰هزار میلیارد تومان رسید. یعنی تقریبا ۴ برابر از تولید ناخالص بیشتر است. نقدیگنی ما ۴/۵ برابر تولید و خدمات است. این امر یعنی خالی شدن جیب و افت سرمایه مردم.

وزیر اقتصاد چگونه از خود دفاع کرد؟

در امه جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به موارد مطرح شده از سوی استیضاح کنندگان، پاسخ هایی را با آمار و ارقام ارائه داد، کرباسیان گفت: تنوع سوال‌های نمایندگان بسیار است و سعی می‌کنم هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذارم، در این بین حدود ۷ سوال مربوط به اداره امور اقتصاد کشور، سیاست‌های اقتصادی و تقویت توان تولید ملی بود که به طور حتم برخی از این سوال‌ها مربوط به مأموریت و وظایف دستگاه‌های بسیاری است، اما خود را موظف به پاسخگویی به آنها می‌دانم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری وضعیت اقتصادی تحت تأثیر اثرات روانی تحریم و سوء استفاده‌های داخلی دچار نوسان شد، افزود: باید میان برخی مشکلات به وجود آمده تفکیک قائل شد. متأسفانه در شرایط فعلی به جای اینکه توان خود را در بهبود وضعیت معیشتی مردم بگذاریم باید با حمله‌های اقتصادی دست و پنجه نرم کنیم.

کرباسیان با بیان اینکه برخی از مشکلات به وجود آمده در حوزه اقتصاد برون‌زا بوده و تحت کنترل دولت نیست، تصریح کرد: همچنین برخی دیگر از مشکلات به وجود آمده ناشی از آسیب‌های ساختاری نیست؛ بلکه بدعهدی‌ نظام سلطه سبب ایجاد چنین شرایطی شده است البته که نمی‌توان انتظار داشت مسائل به وجود آمده در طول یک سال گذشته به راحتی حل و فصل شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تأکید بر اینکه مشکلات به وجود آمده در کشور ما برای کشورهای دیگر همسایه نیز به وجود آمد، گفت: اثرات تحریم در این کشورها به مراتب مخرب‌تر از کشور ما بود، بدیهی است که اگر منسجم‌تر عمل می‌کردیم، امروز تلاطم کمتری را شاهد بودیم، رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۶ برابر ۳.۷ درصد بود که این میزان در حال حاضر پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به اینکه آمارها در این حوزه طبق گزارش‌های موسسات بین‌المللی است، افزود: نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص پس از مدت‌ها مثبت شد که این روند نیز حاکی از پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه اقتصاد است.

ریشه های فساد را باید در امضاهای طلایی جست

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وزارت متبوعش، پرونده های تخلف و فساد را به دور از هیاهو دنبال کرده است، گفت: در یک پرونده چندین عضو هیئت مدیره و متخلفان را که بیش از ۲۰ نفر هستند، به مراجع قانونی معرفی کردیم. ریشه های فساد را باید در امضاهای طلایی جست. تراکنش های مشکوک بانکی را تشخیص دادیم، به همین جهت توسعه سامانه های هوشمند مبارزه با پولشویی تسهیل شده و مجوزدهی دولت به مردم و کسب و کار را از روز نخست پیگیری کردیم. تمام دستاوردهای مذکور در دوره کمتر از یک سال به دست آمده است.

کرباسیان با بیان اینکه راه ما در زمینه شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد کشور ادامه دارد، تاکید کرد: استقرار نظام حاکمیت شرکتی در بنگاه های دولتی، افشای اطلاعات اقتصادی برای جلوگیری از رانت و تبعیض و بودجه ریزی عملیاتی سه گام برای ادامه راه شفاف سازی خواهد بود.

وی خطاب به نمایندگان گفت: شما بهتر می دانید اکنون که کشور وارد فضای جنگ اقتصادی شده است دشمن تمامی سنگرها و خاکریزهای اقتصادی و اجتماعی را از بازار گرفته تا صنعت، تجارت و فضای مجازی مورد هدف قرار دهد؛ آمریکا در تلاش است با تحریم سیستم بانکی ایران شریان های اقتصادی کشور را مسدود کند تا به این وسیله مردم را تحت فشار قرار داده و در نهایت ناآرامی ها را افزایش و دولت و نظام را با مشکل مواجه کند.

باور کنید که وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شدیم

این عضو کابینه دولت ادامه داد: باور کنید که وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شدیم و قصد این جنگ اقتصادی تحمیلی ایجاد مزاحمت نیست؛ بلکه کیان نظام را نشانه رفته است؛ مشاور کاخ سفید گفته دولت ترامپ با اخراج بانک مرکزی ایران از سیاست های سیستم مالی دنیا در حال اجرای طرح ایجاد تورم در ایران و کاهش ارزش ریال است تا نارضایتی ها و ناآرامی ها را افزایش دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ترامپ برای عدم خرید نفت ایران کشور به کشور پیام می فرستد؛ خزانه داری آمریکا شرکت به شرکت مذاکره می کند برای خروج از همکاری با ایران؛ دشمنان نظام به ویژه آمریکا با صرف میلیاردها دلار برای تبلیغات و جوسازی علیه ایران در سطح دنیا سعی دارد طول تحریم را بر سر مردم ایران بگستراند.

وی تأکید کرد: وزیر خزانه داری آمریکا که از مدافعان شناخته شده رژیم صهیونیستی است با تلاش ۱۶ دستگاه اطلاعاتی آمریکا تلاش گسترده ای را آغاز کرده و با اعزام هیئت های اقتصادی و امنیتی به تمامی کشورهای طرف ایران و همسایگان تلاش خود را دنبال می کند؛ بنابراین باید با برنامه ریزی و سرعت عمل به پیش رفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: بنده در پایان به دلیل مشکلات ایجاد شده از مردم کشورم پوزش می طلبم و از تمامی تلاش های همکارانم در وزارت اقتصاد دفاع می کنم؛ زیرا تلاش های شبانه روزی آن ها را دیده ام بنابراین اگر بتوانم از شما عزیزان رأی اعتماد مجدد بگیرم تلاش می کنم با مشورت گرفتن از نخبگان اقتصادی بر مشکلات فائق آیم، اما اگر رأی شما غیر از این بود همچنان در خدمت نظام اسلامی خواهم بود.

مخالفان استیضاح چه گفتند؟

نماینده مردم تبریز و نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز ما در مقابل بزرگترین قدرت و اقتصاد دنیا ایستاده‌ایم و آمریکا با همراهی عربستان سعودی به میدان آمده تا اقتصاد ما را زمین‌گیر کند، حالا ما در مقابل چنین قدرتی می‌گوییم وزیر اقتصاد مسئول است.

وی با بیان اینکه امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: آیا در این مملکت آرایش جنگی به خودمان گرفته‌ایم؟! در حال حاضر هر کسی می‌خواهد وسط گود بیاید، دیگران او را محاکمه می‌کنند که چرا این‌طور عمل کردی؟

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل ما بعد از این هم بدتر خواهد شد، اما یک راه بیشتر نداریم و آن هم وحدت و انسجام است و ناچاریم که منسجم شویم و همه مسئولیت کار را قبول کنیم؛ من هم اقدامات آقای کرباسیان را قبول ندارم، اما باید زیر یک پرچم و یکصدا دست به دست هم دهیم.

وی با بیان اینکه من از اول برجام را قبول داشتم، گفت: برجام ترامپ را دیوانه کرده است، اما امروز باید همه دست به دست هم بدهیم و بجنگیم. وضعیت اقتصادی موجود  را همه ما به وجود آورده‌ایم، حالا همه باید دعواها را کنار بگذاریم و با این وضعیت مقابله کنیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ستاد مقابله با تحریم را داریم که آقای جهانگیری رییس آن است، اما هر کسی می‌تواند تصمیمات این ستاد را نقض کند، درحالی‌که ستاد جنگ اقتصادی به معنای واقعی کلمه باید فعال شود. نمی‌توان به راحتی وِل گشت و خرج کرد و بعد هم بگوییم که بیایید مبارزه کنیم.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی یک راه بیشتر نداریم و آن هم این است که علما و دانشمندان و سیاستمداران ما از همه جناح‌ها در کنار هم قرار بگیرند تا با دشمن مقابله کنیم و رهبر معظم انقلاب هم دستور بدهند و نماینده داشته باشند.

پزشکیان گفت: نباید دنبال مقصر بگردیم؛ بلکه باید به دنبال رفع مشکل باشیم و بعد از اینکه راه‌حل را پیدا کردیم، به صورت علمی با آن مقابله کنیم.

کد خبر 351732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.