عمران خان ریاضت اقتصادی را از منزل شخصی خود آغاز کرد

کشورهای همسایه ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما تلاشهای سیاسی در عراق برای تشکیل ائتلاف فراگیر، افزایش سخت گیری ها به فعالان سیاسی در عربستان، رویکرد اردوغان به تحریم‌های آمریکا و سیاست جدید پاکستان برای اصلاحات اقتصادی، از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشورهای همسایه ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما اعلام نتیجه نهایی انتخابات عراق، رقابت برای تصاحب کرسی های پارلمان عراق، درخواست نخست وزیر عراق از رییس جمهور کشور، اظهارات ضد و نقیض مقامات آنکارا در رابطه با تنش با آمریکا، سوگند وفاداری نخست وزیر پاکستان، عدم پذیرش آتش بس توسط طالبان از جمله مهمترین اینتحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با ۱۵ کشور افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان (مرز خاکی)، قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت (مرز دریایی) همسایه است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

اعلام نتیجه نهایی انتخابات عراق

روز یکشنبه ۲۹ مردادماه- دادگاه فدرال عراق نتایج انتخابات این کشور پس از بازشماری آرا را اعلام کرد. بر این اساس جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با ۵۴ نماینده پارلمانی، صدر نشین و ائتلاف الفتح، با یک کرسی ارتقا، در نهایت ۴۸ کرسی را از آن خود کرد و این ائتلاف شیعی در مقام دوم قرار گرفت. فراکسیون النصر به رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز همچنان با ۴۲ کرسی در جایگاه سوم قرار دارد.

این نتایج بر اساس بازبینی دستی آرا توسط دادگاه فدرال، درجلسه روز یکشنبه طی حکمی اعلام شد. با تایید نتایج انتخابات، پارلمان این کشور باید هرچه سریع‌تر برای برگزاری اولین جلسه خود آماده شود تا به ترتیب رییس پارلمان، رییس جمهور و نخست‌وزیر را تعیین کند.

رقابت برای تشکیل فراکسیون بزرگتر در عراق

در هفته ای که گذشت، رقابت بین احزاب سیاسی عراق به منظور تشکیل فراکسیون بزرگتر در این کشور وارد مرحله جدیدی شد. دو ائتلاف «دولت قانون» و «سائرون»  این روزها در رقابت شدید هستند. ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی توانسته است در مذاکرات خود با اعضای ائتلاف‌های؛ الفتح، محور سنی، اتحادیه میهنی و حزب دموکراتیک عراق به توافق رسیده و ۱۸۵ نماینده را با خود همصدا کند. این فراکسیون در حال تشکیل جلسات به منظور تعیین نامزدهای انتخاباتی است.

با این حال اینگونه به نظر می‌رسد که تفاهمات این احزاب سیاسی، به ویژه با ظهور نشانه‌های اختلافات میان اعضای ائتلاف محور ملی (سنی) درباره رییس پارلمان آتی، مدت زیادی دوام نخواهد آورد، خصوصا اینکه رسانه‌های عراقی اعلام کرده‌اند که برخی از رهبران این ائتلاف شنبه با رهبران دو ائتلاف سائرون و النصر برای تشکیل فراکسیون بزرگتر دیدار کردند.

راه کارهای عمار حکیم برای تأمین منافع و امنیت مردم عراق

رییس ائتلاف ملی (شیعه) و رهبر جریان الحکمة عراق در خطبه نماز عید قربان از رهبران احزاب خواهان در نظر گرفتن منافع عراق و امنیت مردم شد و صف بندی مذهبی و قومی را شرایطی دانست که عراق را به وضعیت قبل بر خواهد گرداند. وی از رهبران گروه های پیروز خواست تا سریعا نامزدهای نخست وزیری را معرفی و سعی نمایند در اولین جلسه پارلمان، نخست وزیر را تعیین کنند.

حکیم سه راهکار پیش روی گروه‌های سیاسی در تشکیل دولت عراق گذاشت و اظهار کرد: گزینه نخست ائتلاف اکثریت ملی است که همگان چه در تشکیل دولت و یا اپوزیسیون می‌توانند در آن حضور داشته باشند. گزینه دوم تشکیل دولت مشارکتی در فضای ملی بدون بازگشت به جبهه گیری‌های مذهبی و نژادی است. گزینه سوم عدم مشارکت در دولت آتی و حرکت به سمت اپوزیسیون سازنده در صورت محقق نشدن گزینه‌های نام برده پیشین است.

حمله انتحاری داعش در صلاح الدین عراق ۶ کشته برجای گذاشت

منابع پلیس استانی عراق اعلام کردند، روز سه شنبه در یک حمله انتحاری گروه تروریستی داعش در استان صلاح الدین واقع در مرکز عراق شش شبه نظامی سنی و یک روزنامه نگار کشته شدند. عامل حمله انتحاری در برابر یک مرکز ایست و بازرسی واقع در روستایی در نزدیکی شهر الشرقاط در حدود ۲۸۰ کیلومتری شمال بغداد که مبارزان ضد داعش کنترل آن را در دست داشتند، کمربند انفجاری خود را منفجر کرد و بر اثر آن پنج شبه نظامی و یک روزنامه نگار که فعالیت‌های آنها را پوشش می‌داد، کشته شدند. این حمله در ابتدای عید قربان که نهایت معنویت مراسم سالانه حج به شمار می‌رود، صورت گرفت.

عربستان قتل‌گاه فعالان سیاسی

با وجود تیرگی روابط عربستان و کانادا متأثر از برخورد مقامات سعودی با فعالان سیاسی و حقوق بشری، رویکرد خشونت آمیز آنها با زندانیان سیاسی همچنان ادامه دارد.بر اساس گزارشهایی که از این کشور همسایه به بیرون درز می کند، این زندانیان  از حدود ۴۵ روز پیش ممنوع ملاقات بوده اند و قرار است در روزهای آتی به صورت محرمانه محاکمه شوند.

یکی از جنجالی‌ترین مسائل پیرامون رفتار عربستان سعودی با زندانیان سیاسی در پی انتشار فیلمی از صحنه گردن زدن شخصی در عربستان مطرح شد که احتمال اعدام «اسراء الغمغام»، زندانی سیاسی در عربستان را قوت بخشیده است. با وجود عدم تایید یا رد مطلب فوق از سوی مقامات سعودی، فعالان حقوق بشری عربستان  خواهان جلوگیری از اعدام این فعال حقوق بشری شده اند.

کاربران فضای مجازی فیلمی از یک صحنه گردن زدن در عربستان منتشر کرده و می‌گویند، این فیلم نشان می‌دهد الغمغام اعدام شده است. آنها تاکید دارند این فیلم از سوی یکی از نیروهای امنیتی به بیرون درز کرده است. همچنین در این فیلم فعال حقوق بشری دیگری دیده می‌شود که با لهجه عربستانی فریاد می‌زند: من زنده‌ام. صدها تن از کاربران توئیتر از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری خواسته‌اند وارد عمل شده و مانع از پیگرد فعالان حقوق بشری توسط مقامات عربستان شوند.

تیراندازی به سفارت آمریکا در آنکارا

سفارت آمریکا در آنکارا روز دوشنبه- ۲۹ مردادماه - مورد حمله یک فرد ناشناس قرار گرفت. این اقدام در حالی صورت گرفت که تنش بین آمریکا و ترکیه در مرحله ای جدید قرار گرفته است. در این حمله اتاقک نگهبانی پلیس آسیب دید. تیرانداز با یک خودروی سفید رنگ در محل حاضر شده  بود که فاقد پلاک بوده و مورد شناسایی قرار نگرفته است. بر اساس شهود محلی در این حمله، ضارب در نظر داشت، مامور پلیس را مورد اصابت تیر قرار دهد، اما موفق نشده است.

حمله به اقتصاد ترکیه، حمله به پرچم و اذان است

رییس جمهور ترکیه در سخنرانی ایدئولوژیک خود در روز عید قربان، سقوط پول ملی کشورش را ناشی از حمله به اقتصاد این کشور و چنین اقداماتی را متناسب با حمله به پرچم و اذان ترکیه دانست. وی در بخشی از سخنان خود، هدف قرار دادن اقتصاد این کشور توسط آمریکا را به منظور فشار به مردم این کشور دانست و خطاب به آمریکا گفت؛ به زودی می‌فهمید اشتباه کرده‌اید.

اردوغان در ادامه گفت: اگر آمریکا در نظر دارد ما را به زانو درآورد سخت در اشتباه است و ما توان تحمل این فشارها را داریم. ملت ما در خوشی ها و سختی ها متحد بوده و این بحران نیز با اتحاد مردم سپری می شود.

تدابیر امنیتی پیرامون محل بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه

با فرا رسیدن عید قربان تشدید تدابیر امنیتی پیرامون خانه کشیش آمریکایی محبوس در ترکیه، در حالی صورت گرفت که تنش ها بین ترکیه و آمریکا شدت یافته است. این در حالی است که در روزهای گذشته تنش بین دو کشور شدت یافته و آمریکا نسبت به حبس و محاکمه این کشیش که به اتهام جاسوسی در کودتای ۲۰۱۶ برای گولن در بازداشت به سر می برد، اعتراض و تحریم هایی علیه چند تن از وزرای ترک اعمال کرده است. 

سیاست های جدید عمران خان برای ایجاد پاکستان نوین

روز دوشنبه -۲۹ مرداد-نخست وزیر و کابینه جدید وی در حضور رییس جمهور کشور سوگند وفاداری ادا کرد. عمران خان بلافاصله بعد از شروع کار برای ایجاد شرایطی جدید در کشور سیاست های ریاضتی را تعیین کرد و از مردم خواست در این زمینه با وی همکاری کنند. وی گفته است که پاکستان عادت کرده‌ تا با وام و کمک گرفتن از سایر کشورها زندگی کند، دورنمای هیچ کشوری چنین نیست. یک کشور باید روی پاهای خود بایستد.

نخست وزیر جدید پاکستان همچنین با انتقاد از زندگی اشرافی و دوران استعماری سیاستمداران حاکم، اعلام کرد که به جای زندگی در اقامتگاه نخست وزیری، در یک ساختمان سه خوابه کوچک زندگی می‌کند، به جای استفاده از ۵۲۴ خدمتکار که در دفتر نخست وزیر فعال هستند، تنها از دو نفر استفاده می‌کند و قصد دارد تا یگان خودروهای ضد گلوله را برای جبران کسری خزانه بفروشد.

عمران خان همچنین گفته است؛ من می‌خواهم به مردم بگویم که می‌خواهم زندگی ساده‌ای در پیش بگیرم و پول ذخیره کنم. از ثروتمندان می‌خواهم تا مالیات بدهند. فکر کنید که این جهاد در راه خداست و شما باید این کار را برای بهتر شدن کشورتان انجام دهید.

طالبان همچنان جنگ افروزی می کند

در روزهای منتهی به عید قربان، طالبان بار دیگر شمشیر خود را از رو بست و با تاکید بر ادامه جنگ با دولت افغانستان، آتش‌بس اعلام شده توسط اشرف الغنی، رییس جمهور افغانستان به مناسبت عید قربان را رد کرد. در پی این تصمیم، عبدالغنی نیز به نیروهای مسلح افغانستان دستور داد عملیات علیه افراد مسلح طالبان را تا زمان دریافت پاسخ مثبتی از سوی این گروه درخصوص آتش‌بس ادامه دهند.

گردآوری و تنظیم از: پاتریک ساهاکیان-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 351522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.