دست‌های کودکان اصفهان جاده ابریشم را رنگارنگ کرد

کودکانی که مارکوپلو ندیده‌اند و سِنشان به آن روزها نمی‌خورد، اما دستهایشان را میان رنگ‌ها زدند و ابریشم را از میان خیال‌هایشان بیرون کشیدند و آنچه را که نمی‌دانستند، آموختند و آنچه که دیدند را به شرق دور فرستادند تا بگویند کودکان ایران زمین می‌توانند فرهنگ خود را با نام جاده ابریشم به‌تصویر بکشند...

به گزارش ایمنا، موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای چین و شهرداری این شهر  به منظور پرداختن و معرفی هرچه بیشتر جادة ابریشم به جهانیان، نمایشگاهی از نقاشی‌های کودکان سرزمین‌های گوناگون با عنوان "کشف دنیای رنگارنگ در جادة ابریشم" در شهر شانگهای به نمایش درآید. در این نمایشگاه نقاشی‌های ۱۸ کودک از اصفهان نیز ارایه شده است که از ۲۲ آگوست تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸ در موزة هنرهای کلکسیونی شانگهای در معرض دید عموم قرار گرفته می‌گیرد.

نمایشگاه جادۀ ابریشم به اصفهان می‌آید...

مهدی تمیزی رییس موزه هنرهای معاصر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای اولین بار ایران در نمایشگاهی شرکت می کند که در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای برپا شده است و دلیل اینکه تا به حال این حضور صورت نگرفته این است که کسی پیگیر حضور کودکان ایران در این نمایشگاه نبوده است.

وی افزود: موزه هنرهای کلکسیونی و شهرداری شانگهای به این دلیل این نمایشگاه را برگذار می کنند تا یکی از مهم ترین مصادیق فرهنگی خود را به نام جاده ابریشم به جهانیان معرفی کنند و از انیمیشن تا نمایشگاه و اجلاس های گوناگون درخصوص جاده ابریشم، همه توسط دولت چین برگزار می شود تا این نمود مهم فرهنگی را به جهانیان بشناسانند و اگر ما ایرانیان اطلاعاتمان را مانند دیگر کشور ها به دنیا ارایه نکنیم کم‌کم نمادها، نشانه ها و مصادیق فرهنگی‌مان نه تنها از ذهن جهانیان بلکه از ذهن خودمان هم محو می شود.

تمیزی تصریح کرد: جاده ابریشم صرفا به چین مربوط ندارد و از حوزه فرهنگی هر کشوری که عبور می کند آن حوزه را در فرآیند شروط آغاز و بازگشت درگیر می کرد؛ ایران نیز نمی تواند از جاده ابریشم دور بداند و رویدادهای بسیاری به واسطه این جاده در ایران اتفاق افتاده است. ما به عنوان کسانی که سعی کردیم حضور پر رنگی در نمایشگاه به واسطه کودکان داشته باشیم تلاش داریم آگاهی مردم کشور خود را نسبت به جاده ابریشم بالا ببریم تا مردمی که از اکنون تا یک‌ماه دیگر وارد نمایشگاه می شوند بفهمند ایرانیان نیز حضور مهم و با ارزشی در جاده ابریشم داشته اند.

رییس موزه هنر های معاصر اصفهان با بیان اینکه نقاشی های کودکان اصفهان بعد از پایان زمان نمایشگاه در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای به اصفهان بازخواهد گشت و کاتولوگی نیز از آن ها تهیه می شود، گفت: تلاش می کنیم که تمام نمایشگاهی که در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای برگزار شده است را به موزه هنرهای اصفهان نیز بیاوریم، اما اینکه چقدر این موضوع قطعی شود بستگی به شرایط دارد؛ در هرصورت ما پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

انعکاس توانمندی کودکان در عرصه های بین المللی

زهرا کاظمی مدیر خانه کودک اصفهان نیز به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خانه کودک اصفهان در سال ۱۳۹۳ کانون نقاشان کودک را پایه ریزی کرد و ابتدا کار خود را با عضوگیری کودکانی آغاز کرد که در خانه کودک در کلاس نقاشی شرکت می کرد؛ هدف از تاسیس کانون نقاشان کودک استعدادیابی کودکان و دادن جهت و هدف به استعداد کودکان بود که مسئولیت این کانون را "آزاده کریمی" بر عهده دارد.

وی افزود: کودکان اصفهان نیز با همکاری کانون نقاشان کودک خانه کودک اصفهان و موزه هنرهای معاصر اصفهان و کیوریتوری "حسین بردبار" به خلق نقاشی های درباره درباره جاده ابریشم پرداختند که نمایشگاه آن در موزه کلکسیونی هنرهای شانگهای برگزار شده است؛ بر این اساس حدود ۱۸ نقاشی ازطرف کانون نقاشان کودک اصفهان برای شرکت در این نمایشگاه ارسال شد که همگی این آثار با استفاده از اکلریلیک بر روی مقوا خلق شده بودند.

کاظمی گفت: هدف از شرکت در نمایشگاه موزه کلکسیونی هنرهای شانگهای، انعکاس توانمندی های کودکان اصفهان در عرصه‌های بین المللی است و افقی که برای کودکان در نظر داریم به‌غیر از اینکه استعداد کودکان را در سطح شهر و کشور به نمایش بگذاریم این است که کودکان را در سطح جهانی نیز مطرح کنیم.

مدیر خانه کودک اصفهان با بیان اینکه کانون نقاشان کودک اصفهان ۶۰ عضو دارد که ۳۰ عضو آن فعال هستند، ادامه داد: این ۳۰ عضو در بیشتر کارگاه ها حضور پیدا کردند و با آموزش های دبیر کانون نقاشان کودک(آزاده کریمی) رقابت هایی داشتند و در کارگاه ها مهارت های لازم اولیه را آموختند.

ارتباط فرهنگی در آثار بچه ها پررنگ شد

آزاده کریمی دبیر کانون نقاشان کودک اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: کانون نقاشان کودک به طور رسمی فعالیت خود را از سال ۹۵ آغاز کرد و کودکانی که در این کانون از دو سال پیش شروع به فعالیت کردند از بچه های مستعد انتخاب شدند و حدود دو سال است که تحت آموزش های مهارتی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه ۱۸ نقاشی از کودکان ۶ تا ۱۳ سال کانون نقاشان کودک اصفهان به نمایشگاه جاده ابریشم رنگارنگ ارسال شد، گفت: در ابتدا قرار بود این فراخوان به همه بچه های ایران باشد، اما خوشبختانه این فراخوان برای بچه های اصفهان ارسال شد و به این دلیل که کودکانی که در کانون بودند آموزش های اولیه را داشتند و با موزه ها و نمایشگاه ارتباط قوی دارند و هم‌چنین از نظر ذهنی نیز ذهن خلاقی داشتند.

کریمی افزود: درباره این نمایشگاهِ خاص سعی کردیم درباره جاده ابریشم از جمله تاریخ تصویری و تاریخ مکتوبی آن به زبان کودکانه برای بچه ها مطالبی را بازگو کنیم. هم‌چنین کودکان همراه با خانواده های خود جستجوهای اینترنتی کردند و تحقیق های لازم را انجام دادند چون واقعا آنها اطلاع چندانی از این جاده نداشتند حتی روز اول که شروع به صحبت کردیم تقریبا اسم جاده ابریشم هم برایشان نا آشنا بود و کم‌کم توانستند با آن آشنا شوند.

دبیر کانون نقاشان کودک اصفهان تصریح کرد: نکته ای که در نقاشی های این کودکان پررنگ شد ارتباطات فرهنگی بین فرهنگ ها، نژاد ها و کشورهای پر جمعیت بود. برای آنها جالب بود که می‌شنیدند چین با آن فاصله چطور با ایران و هند ارتباط می گیرد، این کودکان شتر و اسب دیدند و فهمیدند در آن زمان مردم با حیوانات سفر می کردند برای همین آن را در نقاشی ها کشیدند؛ ضمن اینکه شکل جاده را به دلیل رنگارنگ بودن و وصل بودن فرهنگ های مختلف خیلی زیبا به تصویر کشیدند.

وی ادامه داد: در تحقیقات کودکان و در گفت‌وگوهایی که با هم داشتیم ارتباطات فرهنگ های متفاوت توانست توجه آنها را جلب کند و با اینکه جاده از اصفهان رد نمی شود اما آنها نمودهای ایران را توانستند درک کنند و با اینکه با کاروانسرا آشنا نبودند با آن از روی عکس ها آشنا شدند و این‌گونه به هویت تاریخی و فرهنگی خود نزدیک شدند.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه نقاشی های کودکان با عنوان "کشف دنیای رنگارنگ در جاده ابریشم" از ۲۲ آگوست برابر با ۳۱ مردادماه آغاز شده و تا ۲۲ سپنامبر برابر با ۳۱ شهریورماه ادامه خواهد یافت.

ایران نیز با نقاشی های ۱۸ کودک از اصفهان در این نمایشگاه حضور دارد. آثار کودکان نقاش اصفهان با کیوریتوری حسین بردبار و با همکاری موزه هنرهای معاصر اصفهان و کانون نقاشان خانه کودک اصفهان(وابسته به شهرداری اصفهان) به این نمایشگاه راه پیدا کرده است.

کد خبر 351497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.