ضرورت مرمت مساجد جهانی اصفهان

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در بین مساجد اصفهان که در فهرست آثار ملی قرار دارند، سه مسجد به ثبت جهانی رسیده‌اند که به دلیل جایگاه هنری و معماری به اقدامات مرمتی اساسی‌تری نیاز دارند.

فریدون اله‌یاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تعداد مساجد استان اصفهان که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند، اظهار کرد: تعداد مساجد استان اصفهان در فهرست آثار ملی ۲۶۳ مورد است که ۹۴ مسجد در شهرستان اصفهان و ۵۸ مورد آن در شهر اصفهان است و از این تعداد سه مسجد نیز ثبت جهانی شده است؛ مسجد جامع اصفهان در فهرست میراث جهانی به عنوان بنایی مستقل و دو مسجد امام اصفهان و شیخ لطف الله در میدان امام  جزو فهرست مساجد جهانی ثبت شده اند.

وی افزود: سالانه پروژه های مرمتی متعددی در مساجد استان در حال انجام است که مساجد ثبت جهانی شده به دلیل جایگاه ویژه  هنری و معماری، نیاز به اقدامات مرمتی اساسی تری دارند.

اله‌یاری با اشاره به مرمت های انجام شده در مساجد استان گفت: در سال ۹۳ بخش مهمی از ضلع غربی و شمال غربی بام مسجد جامع اصفهان مرمت شد؛ ضمن اینکه مدرسه مظفری در مسجد جامع اصفهان به عنوان یک بنای تاریخی مهم ملحق به این مسجد نیز مرمت، پاکسازی و بازسازی شد. در مجموع ایوان های مسجد جامع اصفهان و کف مسجد، هم‌چنین مهم ترین بخش یعنی بام مسجد که وسعت قابل ملاحظه ای دارد، مرمت و بازسازی شده است.

در کنار آن بحث تاسیس پایگاه میراث جهانی در مسجد جامع اصفهان مطرح و در سال ۹۴ در مسجد جامع راه اندازی و با شکل گیری آن اقدامات مرمتی گسترش پیدا کرده و حدود ۱۵ تا ۲۰ کارگاه مرمتی در حجم گسترده انجام شده است؛ علاوه بر این یک پایگاه حفاظتی برای ارتقا حفاظت و ایجاد شرایط مطلوب‌تر در این مسجد راه اندازی شده است.

مسجد امام شرایط بحرانی را طی کرده است

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرمت های مسجد امام اصفهان را جزو مهم ترین پروژه های مرمتی عنوان کرد و گفت: مسجد امام در شرایط بحرانی بوده، به ویژه در بخش کاشی کاری ها و وجود نم و رطوبت؛ گنبد مسجد نیز که سال ها در حصار داربست ها قرار داشته جزو همین پروژه ها بوده که در این سالها پیگیری های لازم انجام شده است.

اله‌یاری ادامه داد: از ۱۶ ترک گنبد مسجد امام اصفهان تا سال ۹۳ حدود سه ترک آن مرمت شده بود و بعد از آن تا ترک ۱۳ نصب و ترک ۱۴ نیز ساخته و ترک ۱۵ هم در حال ساخت است؛ ضمن اینکه گنبد این مسجد تا پایان سال جاری از داربست ها نجات پیدا می کند. کاشی کاری های سایر بخش های آن هم در شرایط بد ریزش قرار دارند که در برخی از بخش ها به ناچار داربست و پوشش حفاظتی برای حفظ جان توریست ها نصب شده است.

وی گفت: در سال گذشته ۱۰ کارگاه مرمتی و از امسال پنج کارگاه در مسجد امام اصفهان فعالیت دارند که بخش های مهمی از ایوان ها و کاشی کاری ها استحکام بخشی و تثبیت شده است و با ادامه این کار درخصوص عدم ریزش کاشی ها اطمینان  حاصل می شود.

اله‌یاری یادآور شد: رطوبت مسجد امام اصفهان یکی از مسئله های دیگر پیش است که پروژه هایی نیز برای رفع نم و رطوبت با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری آغاز شده و شرایط نم و رطوبت ضلع معبر و گذر جنوبی این مسجد به ویژه بخش جنوب غربی تغییر کرده است. شبکه فاضلاب داخل هم مجددا بازبینی و کنترل شده و سرویس های بهداشتی زنانه به طور کامل بسته شد. شهرداری اصفهان در ضلع شرقی مجسد ک مجموعه سرویس بهداشتی تعبیه کرده است که از نفوذ رطوبت به مسجد جلوگیری می کند.

کد خبر 351496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.