فریادهایی که در دل سیاهی شنیده نشد

سیاه است آنجا آن پایین، همانجا که فریادشان میان سنگ‌ها گم می‌شود، گویی زمین مانند کوه تنها فقط سنگ دارد و نمی‌تواند صدا را آنقدر بلند منعکس کند که به جایی برسد و شنیده شود، آنها هیچ وقت شنیده نشدند و در میان سنگ‌ها خاموش شدند.

به گزارش ایمنا، نمایش "عینهو شب که سیاس" معدن فرو ریخته ای را روی صحنه آورده است تا مسایل اجتماعی را در دل سیاهی آن بیان کند.

مهرزاد مشکل گشا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تئاتری که روی صحنه برده است یک نمایش دراماتیک است، اظهار کرد: حضور دو کارکتر در یک موقعیت کشمکش ایجاد می کند و هر اتفاقی ممکن است در آن بزرگ‌ترین فاجعه را به وجود آورد. این کارکترها در این موقعیت شروع به حرف زدن می کنند و اولین ایده ای که برای ایجاد چنین موقعیتی به ذهن رسید، درون معدن بود.

کارگردان نمایش "عینهو شب که سیاس" ادامه داد: رگه‌های اجتماعی و شاید سیاسی و دیگر رگه‌های این درام به این موقعیت دراماتیک کمک می کند تا قصه تولید کند. این نمایش درخصوص این موضوع است که برای آدم هایی با این طبقه اجتماعی و با این تفکرات چه اتفاق‌هایی رقم می خورد، چه حرف هایی برای گفتن دارند، چقدر برای نجات تلاش می کنند و چقدر بحث بقا پیش می آید و به این شکل نمایشنامه آرام آرام شکل گرفت.

وی با اشاره به دیالوگ های نمایش "عینهو شب که سیاس" و با بیان اینکه کسانی که شروع به کار می کنند دغدغه ها و تفکرات خود را در کار خود تزریق می کنند تا جایی که از چارچوب بیرون نزند و منظور از چارچوب، قراردادهای دراماتیک و نمایشی است، گفت: دغدغه ها در دل آدم ها هستند و ما هر روز آن ها را می بینیم. در چند وقت اخیر پلاسکو، سانچی و چند معدن فرو ریخت و انگار این اتفاق ها یک طیف مشابه داشته اند... نجات نیافتند، شنیده نشدند. چنین چیزهایی نیاز نیست که حتما سیاسی باشد، وقتی اتفاقات ناگواری که در جامعه رخ می دهد و سایه مرگ را بر روی قشر زیادی از جامعه می‌بینیم، باعث می شود که از دل همین اتفاقات قصه تولید شود.

مشکل گشا افزود: در این نمایش شخصیت هایی به نام "احمد" و "جلیل" را می بینید، اما ممکن این دو شخصیت به عنوان مثال "پُل" و "پیتر" باشند و یا معدنچی های شیلی و یا آتش نشان های پلاسکو و یا ملوان های سانچی باشند، در هر صورت فارغ از محدودۀ جغرافیایی، آنچه در این نمایش مورد نظر بوده است زبان مشترک و فریادی است که آدم ها در دل سیاهی می کشند.

به گزارش ایمنا، نمایش "عینهو شب که سیاس" به کارگردانی "مهرزاد مشکل‌گشا" و با بازی "سام کوراوند" و "هومن شمس" تا یکم شهریورماه ساعت ۲۰:۳۰ در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان به‌روی صحنه می رود. 

کد خبر 351210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.