فساد دستگاهی باعث سرنگونی می شود

در جلسه نقد و بررسی کتاب «سقوط شاه» نویسنده این کتاب و تعدادی از منتقدان سیاسی به تحلیل محتوی این کتاب پیرامون چگونگی سقوط شاه، علل وعوامل آن پرداخته و گریزی نیز به وضعیت ایران پس از انقلاب زدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست بررسی و نقد کتاب «سقوط شاه» نوشته فضل الله صلواتی ظهر امروز پنجشنبه-۲۵ مرداد- در خانه مشروطیت اصفهان برگزار شد. صلواتی با اشاره هدف خود از نوشتن این کتاب گفت: این کتاب به چگونگی سقوط شاه و عوامل درونی ضد روحانیت و ... و همچنین به عوامل خارجی و فشار ها پرداخته است و هدف آن اصلی نشان دادن چگونگی سرنگونی نظام توسط فساد دستگاهی است.

وی تأکید کرد: این کتاب یک اثر تحلیلی است و سعی کرده ام آن را به صورت بی طرف بنویسم تا عبرتی برای دیگران باشد که تا بدانند ظلم کردن و بی عدالتی باعث سرنگونی می شود. خود را آخوندی اسلامی می دانم؛ چرا که اکثر کتاب های من درباره ائمه اطهار است و تا کنون هم اصل و ملاک را اسلام گذاشته ام و طرف ظلم و فساد نبوده ام.

این پژوهشگر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: نسل جدید باید این دست کتاب ها را پله ای قرار دهد و روی آن بایستد و حرف خود را بزند. در این کتاب علاوه بر گذشته پهلوی، به نقاط ضعف حکومت های صدر اسلام هم پرداخته شده است.

بین عوارض و ذات انقلاب تفاوت قائل شویم

در ادامه این جلسه موسی نجفی، رییس خانه مشروطیت اصفهان نیز گفت: انقلاب یک غده سرطانی را جراحی کرد، اما عوارض آن مانند مدیران نادان، انقلابیون عجول، افراط و تفریط ها باقی مانده است. این اشتباه است که حال بیمار را قبل و بعد از عمل مقایسه کنیم و باید بدانیم که اصل قضیه خود انقلاب است که این غده را بیرون آورده و هر روز رو به سلامتی می رود.

وی تأکید کرد: مخالفان هم باید تمرین دموکراسی کنند و بین عوارض و ذات تفاوت قائل شوند؛ ذات اسلام درست است، اما ممکن است در آن مدیران دزد و فاسد و ... وجود داشته باشند.

نجفی ابراز عقیده کرد: ریشه یابی تاریخی در این کتاب قابل خدشه است و همچنین موضع گیری‌های صریح سیاسی در برداشت‌های تاریخی نویسنده اثر گذار بوده است، اما جای تبریک دارد که آقای صلواتی در حوزه سیاسی قلم به دست گرفته اند، خود را مورد نقد قرار داده‌اند و سندی از خود به جای گذاشته اند.

علت دیکتاتوری شاه، مردم اند

بتول یوسفی، دکترای علوم سیاسی  و مدرس دانشگاه نیز در  نقد کتاب سقوط شاه که مربوط به تاریخ و عقلانیت تاریخی است، گفت: کتاب با آیه ای شروع شده است که نشان می دهد نویسنده قائل به یک نوع مرگ است و آن مرگ حکومت پهلوی است. همچنین نویسنده در این کتاب، علت دیکتاتوری شاه را خود مردم می داند و سوالی که در این زمینه پیش می آید این است که آیا مردم ظالم پرور می توانند دیکتاتور محور باشند یا خیر؟!

محمود فروز بخش، نویسنده و پژوهشگر تاریخی نیز با اشاره به نقاط ضعف و قوت این کتاب گفت: استفاده از منابع مختلف، پرداختن به بحث استبداد و پروبال دادن به آن از نقاط قوت این کتاب است. اقای صلواتی یک ژورنالیسم معلم است که کمک کرده تا کتاب با بیانی ساده و صریح به نگارش در بیاید، اما ای کاش توصیف را بر تحلیل مقدم می دانستند؛ چرا که ارائه یک داده توصیفی برای نسل جوان بهتر است.

محمد رضا کاظمی، دانشجوی دکترای تاریخ نیز گفت: این کتاب یک مدل از تاریخ شفاهی است که در آن وقایع بدون واسطه بیان شده و به خوبی به جریان ها، احزاب، تشکل ها، نقش و عملکرد رجل سیاسی پرداخته شده است.

کد خبر 351001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.