اصفهان بستری برای توسعه نیروگاه خورشیدی/ تامین ۲۰۰ مگاوات برق از انرژی های تجدید پذیر

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت مشانیر با اشاره به لزوم توسعه نیروگاه های تجدید پذیر در کشور گفت: شرکت مشانیر وظیفه شناسایی و توسعه نیروگاه های بادی، زمین گرمایی و خورشیدی را در کشور دارد و در حال حاضر چند مکان مانند کرمان و اصفهان برای این مهم در نظر گرفته شده است.

علی اردَوان در گفت‌وگو با ایمنا پیام با اشاره به آمار افزایش میزان مصرف برق، آینده استفاده از این انرژی را در کشور با چالش‌های زیادی ارزیابی و اظهار کرد: با توجه به افزایش میزان مصرف برق و سرمایه‌گذاری کمی که در سال‌های گذشته در زمینه احداث نیروگاه‌ها خصوصا نیروگاه های فسیلی در سطح کشور انجام شده، استفاده از انرژی برق خصوصا در فصل تابستان و در ماه‌های پیک مصرف با محدودیت مواجه است.

وی افزود: با توجه به این موضوع کشور در چند سال گذشته مجبور به توقف و کاهش تولید در کارخانجات صنعتی شده است. بر این اساس هر سال باید ۵ هزار مگاوات به مدار اضافه شود؛ در صورت سرمایه گذاری مناسب در این حوزه، کشور با مشکلات ناشی از قطعی برق رو به رو نخواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت مشانیر میزان مصرف برق کشور در حال حاضر را در ماه‌های غیر پیک به طور متوسط حدود ۳۰ هزار مگاوات و در فصل تابستان و در پیک مصرف را متجاوز از ۵۰ هزار مگاوات ارزیابی کرد.

اردوان با بیان اینکه برنامه مشانیر برای تامین برق کشور بوسیله انرژی‌های تجدید پذیر موثر است اضافه کرد: شرکت مشانیر در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر و در انواع مختلف آن نظیر انرژی زمین گرمایی، بادی و خورشیدی فعال بوده، به طوری که می‌توان گفت در سطح کشور تنها شرکت مشاوره‌ای است که انواع انرژی‌های تجدید پذیر را مورد مطالعه قرار داده است.

وی گفت: برنامه شرکت مشانیر شناسایی پتانسیل تولید انرژی‌های تجدید پذیر در سطح کشور و انجام مطالعات امکان سنجی بر روی آنها و آماده سازی این پتانسیل جهت سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر است.

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت مشانیر سهم اصفهان در تولید برق بوسیله انرژی‌های تجدید پذیر را با توجه به مطالعات در دست اقدام، بسیار خوب از منظر تولید انرژی خورشیدی عنوان کرد.

لزوم توجه به راه اندازی نیروگاه‌های تجدید پذیر

اردوان با توجه به کمبود منابع آبی در کشور افزود: با توجه به این مهم نیروگاه‌های برق‌آبی باید جای خود را به نیروگاه‌های انرژی‌های تجدید پذیر نظیر انرژی‌های خورشیدی و بادی بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از برق کشور از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تامین می‌شود و حد مطلوب این رقم چقدر است گفت: حدود ۲۰۰ مگاوات (بدون احتساب نیروگاه‌های برق‌آبی) از برق کشور توسط انرژی‌های تجدید پذیر تأمین می‌شود. با توجه به پتانسیل‌های موجود حد مطلوب این رقم در صورت تأمین مالی می‌تواند تا ۲۰ درصد ظرفیت نصب شده کشور باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت مشانیر بهره‌مندی از انرژی زمین گرمایی را به علت محدودیت پتانسیل در سطح کشور کمتر مورد استفاده خواند و گفت: انرژی‌های بادی و خورشیدی به علت وجود پتانسیل بیشتر مورد بهره برداری بیشتری قرار گرفته‌اند.

اردوان با اشاره به مکانیزم مدیریتی در صنعت برق کشور اذعان کرد: احداث نیروگاه‌هایی که با تأمین اعتبار از سوی دولت و وزارت نیرو ساخته می‌شوند در بخش نیروگاه‌های حرارتی از طریق شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و در بخش نیروگاه‌های تجدید پذیر از طریق شرکت ساتبا و در بخش نیروگاه‌های برق آبی از طریق شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران صورت می‌گیرد.

وی افزود: پس از انجام مطالعات امکان سنجی توسط مشاوران مربوطه و توجیه پذیر بودن آنها، احداث نیروگاه‌های مذکور در دستور کار قرار می‌گیرد.

نقش مهم بخش خصوصی در توسعه نیروگاه‌ها

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت مشانیر ادامه داد: در مورد احداث نیروگاه های خصوصی، مطالعات امکان سنجی انجام شده توسط مشاور باید مورد تأیید ارگان‌های فوق الذکر در بخش‌های مربوطه قرار گیرد تا امکان سرمایه گذاری در این نیروگاه‌ها با کسب مجوز امکان پذیر شود.

اردوان اضافه کرد: سپس قرارداد فروش تضمینی برق به صورت ECA یا PPA بین سرمایه گذاران خصوصی و وزارت نیرو منعقد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد از نیروگاه‌های برق در سطح کشور خصوصی و یا واگذار شده‌اند گفت: در صورت هموارتر شدن راه برای سرمایه گذاران به خصوص به هنگام دریافت ارز از صندوق ذخیره توسعه ملی و یا به هنگام شدن دریافت مبالغ فروش برق از وزارت نیرو، نقش بخش خصوصی در توسعه نیروگاه‌های برق پر رنگ تر خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت مشانیر با اشاره به نقش شرکت مشانیر در توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر اظهار کرد: شرکت مشانیر از دیرباز سهم عمده‌ای در انجام مطالعات بر روی انرژی های تجدید پذیر در سطح کشور داشته که نمونه‌های بارز آن استفاده از انرژی زمین گرمایی در مشکین شهر و انجام خدمات مشاوره‌ای در احداث نیروگاه‌های بادی بینالود و منجیل است. برنامه شرکت مشانیر برای استفاده هر چه بیشتر از انرژی‌های تجدید پذیر شناسایی هر چه بیشتر پتانسیل انرژی‌های بادی و خورشیدی در سطح کشور و انجام مطالعات امکان سنجی برای فراهم ساختن سرمایه گذاری در این پتانسیل ها است.

اردوان در پایان با نوید اینکه توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور در دستور کار است گفت: برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در سطح کشور چندین پتانسیل مستعد در اطراف اصفهان و کرمان شناسایی شده و اقدامات جهت استحصال زمین خصوصا بخش منابع طبیعی آغاز شده که امید می‌رود در آینده نزدیک مجوزهای مربوطه اخذ شود.

کد خبر 350786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.