نور آبی موبایل؛ تهدید جدی برای سلامت چشم‌ها

بررسی‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که نور آبی ساطع شده از گوشی‌های هوشمند و لپ تاب، می‌تواند نابینایی را تسریع بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان دانشگاه تولیدو (Toledo) آمریکا می‌گویند قرار گرفتن در معرض نور آبی تلفن همراه، تبلت و تلویزیون برای مدت زمان طولانی، باعث آسیب دیدگی بینایی و تولید مولکول‌های سمی در سلول‌های حساس به نور چشم می‌شود. در بررسی‌های صورت گرفته، محققان سلول‌های زنده چشم را در معرض انواع مختلف نور قرار دادند. آن‌ها دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور آبی، منجر به واکنش هایی شده که باعث ایجاد مولکول‌های شیمیایی سمی در سلول‌های گیرنده نور (photoreceptor) می‌شود. این سلول‌ها در شبکیه چشم قرار داشته و نسبت به نور از خود واکنش نشان می‌دهند.

هدف گروه تحقیق از این آزمایش، درک چگونگی پاسخگویی سلول‌ها نسبت به نور آبی بود که ما هر روز در معرض آن قرار داریم و از دستگاه‌هایی نظیر تلفن همراه و تلویزیون ساطع می‌شود. به گفته دکتر پایتون، یکی از اعضای گروه تحقیق، اگر شما به میزان نور ساطع شده از تلفن همراه خود نگاه کنید، به نظر قابل تحمل می‌رسد. برخی از شرکت های تولید کننده گوشی موبایل، صفحه نمایش خود را به فیلتر نور آبی مجهز می کنند که ایده خوبی به نظر می‌رسد.

دژنراسیون ماکولا (macular degeneration) یک بیماری چشمی است که به دلیل وخامت سلول‌های حساس به نور در شبکیه ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به نابینایی شود. این بیماری، شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است که در آن ماکولا یا لکه زرد چشم تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مانند خواندن و رانندگی لازم است.

دکتر آجیث کاروناتن، یکی دیگر از اعضای گروه تحقیق و استادیار دانشگاه تولیدو، به روزنامه گاردین گفت: "مردم باید برای محافظت در برابر اشعه فرابنفش و نور آبی محیط بیرون از منزل، عینک آفتابی به چشم بزنند و از جستجو کردن در گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ و گجت‌های مشابه در تاریکی اجتناب کنند. گزینه‌های دیگر برای محافظت از چشم‌ها شامل عینک‌هایی با لنزهای کهربایی یا نارنجی است که می‌توانند نور آبی را مسدود کنند."

کد خبر 350612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.