نیازی به تبدیل پایگاه‌های خبری به خبرگزاری نیست/رسانه‌ها دیدبان هستند

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید به خروجی و تأثیرگذاری پایگاه‌های خبری توجه کرد، گفت:  در همه زمینه‌ها باید نسبت به جایگاه اصناف و بخش خصوصی به‌صورت پررنگ‌تر ورود پیدا کرد چرا که تا این اصناف و اتحادیه‌ها نباشند ما نمی‌توانیم از آزادی حرف بزنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سلطانی‌فر در آیین گرامیداشت روز خبرنگار و افتتاح کتابخانه تخصصی رسانه که _چهارشنبه ۱۷ مردادماه_ در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، با اشاره به آمارهای مطبوعات اظهار کرد: از بین درخواست‌های مجوز مطرح‌شده در حوزه مطبوعات دو هزار ۳۰۰ درخواست به پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها اختصاص دارد که اصفهان نسبت به استان‌های دیگر پیشتاز است. خبرگزاری‌های ایران از تعداد کل خبرگزاری‌های اتحادیه اروپا هم بیشتر است.

وی افزود: خبرگزاری، ملاک رشد در حوزه مطبوعات نیست و استانداردهای خاص خود را دارد و لازمه آن‌ها دفتر مرکزی خبر است؛ بیشتر باید به خروجی و تأثیرگذاری پایگاه‌های خبری توجه کنید و چه‌بسا آن‌ها بسیار مؤثرتر از خبرگزاری‌ها عمل کرده‌اند، بنابراین نیازی به تبدیل پایگاه‌های خبری به خبرگزاری نیست. هم‌چنین برای تبدیل هفته‌نامه‌ها به روزنامه‌ها و تبدیل برعکس آن شرایط و ضوابطی وجود دارد و باید خاطرنشان کرد که موجودیِ کاغذی هم توان این‌همه مطبوعات را ندارد.

سلطانی فر اظهار کرد: ۱۴۰۰ مدیرمسئول زن در کشور حضور دارند و درواقع بیش از ۲۵ درصد مسئولیت‌های حوزه مطبوعات به عهده بانوان است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: حوزه‌ای به نام مطبوعات خارجی داریم که حدود ۳۰۵ خبرنگار داخلی و خارجی در آن فعالیت دارند و این حوزه مغفول مانده که حتی نسبت به آن‌ها نگران بودیم، اما اکنون باشگاه خبرنگاران خارجی را راه‌اندازی و فعال کرده‌ایم که سفرهایی به استان‌های مختلف داشته‌اند و در این سفرها می‌توانید مراودات لازم را با آن‌ها داشته باشید چراکه توانشان در دیپلماسی عمومی بسیار مهم است. من معتقدم باید خبرنگاران داخلی با خارجی مراوده داشته باشند تا بدانند خبرنگاران خارج از کشور چگونه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در قانون مطبوعات بازنگری صورت گرفته است، گفت: در این قانون در سال ۷۹ به فضای مجازی توجه نشده بود که باید قانونی مجزا در دو حوزه فضای مجازی و مکتوب داشته باشیم، هم‌چنین بودجه‌ای را برای تشویق در نظر گرفته‌ایم و روزانه بر تیترها و مقاله‌های برگزیده نظارت می‌کنیم که بهترین‌ها تشویق می‌شوند، اما به لحاظ انگیزه، در مجوز دادن به فعالیت فضای مجازی سختگیری بیشتری صورت گرفته است.

سلطانی فر افزود: طبق برخی پارامترهای درنظرگرفته شده، به ۲۷۷ پایگاه یارانه تعلق‌گرفته که این تعداد به حدود ۴۰۰ رسیده است.

وی با اشاره به استراتژی رسانه‌ای پیش رو گفت: مشکلات جاریِ تحمیل‌شده، فرصت رسیدگی به آن‌ها را نداده است.

وی به حوزه تبلیغات اشاره کرد و گفت: حوزه تبلیغات مغفول مانده و فقط مجوز می‌دادیم که هیچ‌گونه نظارت و کنترلی هم نداشته است. آگهی‌های دولتی تا دو ماه آینده بازنگری اساسی می‌شوند و باید برای بررسی و کنترل معضلات این حوزه کمی صبر کرد و در این حوزه بخشنامه معاون اول رییس جمهور بسیار کمک‌کننده است و تصمیم بر آن شده که قیمت‌های آگهی‌ها تغییر نکند.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: آموزش، بسیاری از پرونده‌های ما را کاهش می‌دهد و تأمین دورهای آموزشی از جانب استاد را به عهده می‌گیریم.

وی افزود: در همه زمینه‌ها باید نسبت به جایگاه اصناف و بخش خصوصی پررنگ‌تر ورود پیدا کرد چرا که تا این اصناف و اتحادیه‌ها نباشند ما نمی‌توانیم از آزادی حرف بزنیم. ما آمادگی واگذاری ۲۲ مورد از وظایف خود را به خانه مطبوعات ارایه دادیم و وظیفه ارشاد، ارایه تسهیلات بیشتر و حمایت است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: لازم است که شورای تأمین استان با خبرنگاران در بحران‌ها نشستی داشته باشند و هر اتفاقی و طرحی که بخواهد رخ دهد پیوست رسانه‌ای باید داشته باشد.

سلطانی‌فر گفت: طرح مهم اشتراک و نیمه پایه‌ای خبرنگاران طرح‌های خوبی بود و به دنبال آن فرهنگ روزنامه‌خوانی رواج پیدا کند که روزنامه‌ها مجانی در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد، اما متأسفانه نتوانست جایگاه اصلی خود را پیدا کند و شاهد بودیم روزنامه‌ها انباشته می‌شد و درنتیجه این طرح را تعطیل کردم.

وی گفت: بهترین طرح، یارانه مستقیم است و نوبت دوم هم تا ۱۵روز آینده ارایه می‌شود. با توجه با سال سونامی سرطان، بیمه تکمیلی را با پیش‌شرط بیمه پایه برای خبرنگاران با پرداخت یک‌سوم برقرار کرده‌ایم. 

سلطانی فر تأکید کرد: باید به مسئولین گوشزد کرد که رسانه‌ها دیدبان هستند و این را بدانند که خبرنگار نسبت به رویدادها و مردم مسئول است.

کد خبر 350408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.