اعتماد جامعه به رسانه‌ها را بازگردانیم/رسانه‌ای‌ها تخصصی رسانه‌ای نشده‌اند

رییس سابق انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام دولت برای رسانه، ارایۀ لایحه‌ای به مجلس درخصوص تعریفی از آزادی رسانه‌ها است، گفت: رسانه‌ای‌های ما تخصصی رسانه‌ای نشده‌اند یعنی اول باید خودشان آگاهی رسانه‌ای داشته باشند تا بتوانند باعث افزایش آگاهی جامعه شوند.

فضل الله سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن تبریک روز خبرنگار به تلاشگران این عرصه، اظهار کرد: حاصل ۴۰ سال تجربه من در مطبوعات این است که وظیفۀ خبرنگار، افزایش آگاهی رسانه‌ایِ جامعه است، یعنی اول خودش آگاه شود و بعد تلاش کند که جامعه‌اش را از نظر رسانه‌ای آگاه کند و فکر می‌کنم حرکت خوبی در این زمینه شروع شده که ان‌شاالله ادامه پیدا کند.

وی نبودِ تعریف مورد قبول و مشخص همۀ قوا از آزادی را مهم‌ترین مشکل رسانه‌ها در کشور دانست و افزود: چون چنین موردی در نظام ما تعریف نشده است در هر شهر و دیاری افراد و قوای مختلف یک تصویر مَن‌درآوردی از خودشان ارایه می‌کنند درنتیجه روزنامه‌ها و به‌طور کلی رسانه‌ها چارچوب فعالیت خود را نمی‌شناشند.

رییس سابق انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و نویسندگان استان ادامه داد: به نظر من دولت اگر بخواهد مهم‌ترین کار را برای رسانه‌ها انجام دهد این است که یک لایحه درخصوص تعریفی از آزادی رسانه‌ها به مجلس برده و تصویب کند.

سلطانی فعالیت خبرنگاران و رونامه نگاران ایران را در عرصه آگاهی رسانی موفق ندانست و درخصوص دلیل آن گفت: رسانه‌ای‌های ما تخصصی رسانه‌ای نشده‌اند، یعنی اول باید خودشان آگاهی رسانه‌ای داشته باشند تا بتوانند باعث افزایش آگاهی جامعه شوند.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از خبرنگاران حتی نمی‌دانند چه سوالی را از چه مسئولی بپرسند و تخصصشان عمومی است، مثلا یک خبرنگار که در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کند، در حوزه بهزیستی هم وارد می‌شود و درحوزه‌های دیگری هم از همان خبرنگار استفاده می‌شود؛ درحالی که الان دنیای رسانه بسیار تخصصی شده است و نشریات و دیگر رسانه‌ها و رسانه‌ای‌های ما باید تلاش کنند که تکلیف خود را با خودشان مشخص کنند که در چه حوزه‌ای می‌خواهند آگاه شوند و بعد خود را در آن زمینه آگاه کنند تا در حوزه‌ای که وارد می‌شوند بتوانند سوالات کلیدی را بپرسند و مسئول مربوطه را ناگزیر به پاسخ صحیح کنند که متاسفانه الان این‌گونه نیست؛ اگرچه خوشبختانه در یک سال اخیر نشست‌های تخصصی شروع شده و به این سمت پیش می‌روند.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت اصفهانی تصریح کرد: یکی از دلایل آگاهی رساندن به جامعه، وجود شبکه‌های مجازی است. درحال حاضر در شبکه های مجازی خبرهایی که اصول اولیه خبر را رعایت نمی‌کنند به فراوانی دیده می‌شود و کسی که آگاهی رسانه‌ای ندارد نمی‌تواند تشخیص دهد که آن خبر ناقص است و حتی رسانه بزرگی مثل "بی‌بی‌سی" نیز از این موضوع در راستای خبررسانی به جامعه ما استفاده می‌کند، مثلا اگر جامعۀ ما بداند که خبرهای گزینشی صحیح نیستند به این نتیجه می‌رسد که اگر "بی‌بی‌سی" یک شب ۱۰ خبر بد از ایران منتشر کرد از خودش سوال کند که مگر در ایران همین ۱۰ خبر بد اتفاق افتاده و آیا صد خبر خوب اتفاق نیفتاده است!

سلطانی ادامه داد: چون شنونده و خواننده در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها آگاهی رسانه‌ای ندارند تحت تاثیر القاعات این شبکه‌ها قرار می‌گیرند و درنتیجه فکر می‌کنند که خط و حرکتشان باید بر منوال این شبکه‌ها باشد، دشمن نیز از این بحث سوء استفاده می‌کند و روی موجی که خودش ایجاد می‌کند، سوار می‌شود.

سلطانی تاکید کرد: الان نقش شبکه‌های مجازی را در مسایل اخیر اقتصادی و اجتماعی کشورمان به‌خوبی می‌توانیم ببینیم که یکی از دلایل عمده‌اش عدم آگاهی رسانه‌ای جامعه است. متاسفانه متولیان اصلی این بحث‌ها اعتماد مردم را ازدست داده‌اند و چون مردم چنین اعتمادی به اخبار گزینشی رسانه‌های اخلی ندارند به رسانه‌های خارجی جذب می‌شوند. ما باید سرمایه اجتماعی که مهم‌ترین سرمایه‌مان است یعنی اعتماد جامعه به رسانه‌ها را بازگردانیم، الان متاسفانه چنین اعتمادی وجود ندارد.

وی گفت: بزرگ‌ترین تجربه من از فعالیت در رسانه ها این است که هرچه‌قدر بیش‌تر مطالعه می‌کنم، متوجه می‌شوم که در حوزه رسانه خیلی جای کار بیش‌تری وجود دارد و علاقه‌مند می‌شوم که بازهم مطالعه کنم و تجربه کسب کنم. کسی نباید چنین فکری داشته باشد که الان دیگر خبرنگار تراز اول شده است و باید بداند که همیشه ابتدای راه است و به خصوص با گسترش رسانه‌های مجازی، به سرعت از راه عقب می‌افتند یعنی به محض اینکه مطالعه را کنار بگذارند از غافله عقب می‌افتند.

کد خبر 350318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.