من شش سال پیش در سطح مریخ فرود آمدم!

مریخ نورد کنجکاوی که ماموریت آن، بررسی امکان حیات بر روی سطح مریخ است، با اشتراک یک عکس تولد شش سالگی خود را به اشتراک گذاشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مریخ نورد کنجکاوی ( Curiosity ) ششمین سال حضور خود در سیاره مریخ را جشن گرفت. این کاوشگر در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۱ توسط سازمان فضایی ناسا به مقصد مریخ پرتاب شد و حدود ۸ ماه بعد در ۶ اوت ۲۰۱۲ بر روی سطح این سیاره فرود آمد. پیامی که کنجکاوی به همراه یک عکس در توییتر به اشتراک گذاشت بدین مضمون است:" من شش سال پیش در سطح مریخ فرود آمدم. اکنون ششمین سال تولد خود را با هدیه‌های سنتی نظیر آهن، اکسید و ... جشن می‌گیرم. (نماد رنگ سرخ در سیاره سرخ)"

این مریخ نورد ‌اکنون در گودال "گیل" نزدیکی خط استوا مریخ، در حال کاوش است. ماموریت کنجکاوی، یافتن مکانی‌ بر روی سطح مریخ است که شاید زمانی در آن حیات وجود داشته است. منطقه‌ای نزدیک به بردبوری (Bradbury)  با نام یلونایفبی (Yellowknife Bay) که به یک بستر رودخانه‌ خشک‌شده‌ قدیمی شبیه است. به گفته سازمان ناسا، احتمالا این بستر میلیاردها سال پیش جایگاه حیات بوده است، زیرا تمام پیش‌نیازهای حیات مانند آب، عناصر شیمیایی و منبع انرژی شیمیایی در آن وجود دارد.

هواداران کنجکاوی پس از مشاهده  تصویری که این کاوشگر به اشتراک گذاشت، شگفت زده شدند. یکی از کاربران توییتر نوشت: " مشاهده خاک و سنگ مریخ، بسیار تاثیرگذار است. این محیطی است که بسیار با آن مانوس هستیم. سیاره‌ای که هیچ انسانی تا کنون به آن پا نگذاشته است." Rafael (@Tiny11231، یکی دیگر از طرفداران کنجکاوی نوشت:" یک روز ما به این سیاره غبارآلود سفر کرده و بهترین جشن تولد را برپا می‌کنیم. وقتی زمان بازنشستگی تو فرا رسد، به پاس قدردانی تمام انسان‌ها و تا زمان حیات خود تو را در داخل موزه نگهداری می‌کنیم."

کنجکاوی پیچیده‌ترین کاوشگری است که  ناسا به سیاره مریخ فرستاده است. این خودروی شش چرخه که ۲٫۹ متر طول، ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند بر روی سطح سیاره حرکت کند و از موانعی تا ارتفاع ۷۵ سانتی‌متر بالا رود. همچنین این مریخ نورد مجهز به یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می‌دهد تا بیش از ده سال به حرکت خود ادامه دهد.

کد خبر 350225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.