از هلسینکی تا کَلگری؛ شهرهایی که از آلودگی به دور هستند

زندگی کردن در هوای پاک و محیط سبز حق تمامی انسان‌ها است، اما همه افراد برای نیل به این هدف اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در چندین دهه اخیر معضل آلودگی هوا به چالشی جهانی تبدیل شده است که متاسفانه آنطور که باید، هنوز به آن رسیدگی نشده است. با این وجود شهرها و کشورهایی وجود دارند که با کاهش انتشار کربن، جلوگیری از تاثیرات مخرب زباله‌های عمومی و کاهش سطح کلی آلودگی، در تلاش هستند تا محیط زیست خود را پاکسازی کرده و عنوان پاک ترین شهرهای جهان را به خود اختصاص دهند.

فعالیت‌های دولت و شهروندان، رمز پاک بودن شهر هلسینکی

شهر هلسینکی پایتخت کشور فنلاند، یکی از شهرهایی است که در لیست ۲۵ شهر پاک جهان قرار دارد. اما رمز پاک بودن شهر را می‌توان نتیجه همکاری و فعالیت‌های دولت و ساکنان هلسینکی دانست. از یک سو شهروندان هلسینکی به حفظ محیط زیست و جلوگیری از ریختن زباله در شهر بسیار متعهد هستند و از طرفی نیز دولت هلسینکی یک سیستم موثر انرژی گرمایی ایجاد کرده است که مصرف الکتریسته را کاهش می‌دهد.

هونولولو، شهری با فضای سبز زیاد 

هونولولو، مرکز ایالت هاوایی در کشور آمریکا و یکی از شهرهای دورافتاده در جهان است که در آن آلودگی حاصل از صنایع بسیار اندک است. در شهر هونولولو، فضای سبز بسیاری وجود دارد و از زباله‌های عمومی خبری نیست. این شهر یکی از جاذبههای گردشگری جهانی محسوب می شود که برنامه‌ریزی های دولتی توانسته است آن را به یکی از پاک ترین و سبز ترین شهرهای جهان تبدیل کند.

ساکنان ریکیاویک، نسبت به محیط زیست بسیار هوشیار هستند

ریکیاویک، پایتخت ایسلند یکی دیگر از شهرهای پاک جهان است که به دلیل استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، داشتن فضای سبز بسیار و سیستم بازیافت جامع مشهور است. اما راز قرار گرفتن ریکیاویک در فهرست تمیزترین شهرهای جهان تنها به این موارد خلاصه نمی شود. در واقع هوشیاری و اهمیت دادن ساکنان این شهر به حفظ محیط زیست یکی از مهم ترین امتیازات ریکیاویک برای برخورداری از هوای پاک و عاری از آلودگی است.

تحویل زباله ها در ازای دریافت بن تخفیف در شهر کوریتیبا

تصور اینکه کشور برزیل در زمره پاک ترین کشورهای جهان قرار بگیرد، اندکی دور از تصور است، اما سیستم طراحی منحصر به فرد کوریتیبا، یکی از شهرهای بندری برزیل و بازیافت زباله ها آن را در زمره پاک ترین شهرهای جهان قرار داده است. در این شهر ساکنان با تحویل زباله‌های خود به مراکز مشخص و دریافت کوپن می توانند از تخفیف برای حمل و نقل عمومی و یا خرید غذا بهره مند شوند. بنابراین انگیزه کافی برای مدیریت زباله ها و همکاری ساکنان شهر برای بازیافت زباله ایجاد می‌شود.

راهکار مسئولان شهرداری کَلگری برای تمیز  نگه داشتن شهر

شهر کَلگری، به دلیل راهکار هوشمندانه مسئولان شهرداری توانسته است در لیست پاک ترین شهرهای جهان قرار بگیرد.  در واقع شهروندان کَلگری با استفاده از ۵ راهکار اساسی توانسته‌اند محیط زندگی خود را از هر آلودگی دور نگاه دارند. این ۵ اصل شامل همکاری شهروندان در کیفیت سیستم فاضلاب، قابلیت دسترسی به آب کافی و سالم، حذف و بازیافت زباله‌ها، ترافیک و راه بندان و کنترل آلودگی هوا است.

گزارش از: لیلا شهبازی، خبرنگار سرویس ترجمه

کد خبر 349662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.