توان رقابت موکت ایران با کشورهای خارجی

یک فعال حوزه فرش و موکت با اشاره به اینکه تولید کنندگان ایرانی موکت از توان رقابتی بالایی برخوردارند افزود: اما باید راه‌های صادراتی گشوده شود تا این صنعت به شکوفایی بیشتری برسد.

علی فانیان در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به اینکه بازار موکت و قالیچه بشدت رقابتی شده است و در چنین بازاری تعیین قیمت‌ها بسیار دقیق صورت می‌گیرد گفت: در چنین بازاری هم تنوع محصولات افزایش یافته و هم فروش به میزان قابل چشمگیری کاهش یافته است، البته صادراتی هم به کشورهای هدف در حد مطلوبی صورت نمی‌گیرد و این درحالی است که کشورهایی مانند چین تولیدات خود را به کشورهای مختلف صادر می کنند. اما این را نیز باید گفت که کشوری مانند ایران در این حوزه توان افزایش تولیدات خود را به خوبی دارد.

وی با اشاره به لزوم حمایت از واحدهای تولیدی موکت و فرش در اصفهان گفت: گرچه اندکی از تولیدات ایران به کشورهایی مانند عراق و افغانستان صادر می‌شود، اما این صادرات هیچ‌گاه افزایش نداشته است، این درحالی است که درسال‌های اخیر قیمت تولید محصولات نساجی در کشورهای خارجی کاهش داشته و رقابت پذیری بسیار پیدا کرده‌اند، البته تولیدات ایران هم با قیمت مناسبی عرضه می‌شود اما باید سیاست های مناسب تری از سوی دولت برای افزایش تولیدات و صادرات به کشورهای دیگر در نظر گرفته شود.

این فعال حوزه فرش و موکت افزود: طبیعتا حمایت از واحدهای تولیدی موکت در ایران منجر به کاهش هزینه های تولید می‌شود، اما این درحالی است که حمایت‌ها، با ارائه وام‌های با بهره بالا صورت میگیرد که عمدتا برای این واحدها قابل پرداخت نیست. از این رو لازم است سازمان صنعت و معدن و بانک‌ها در جهت هماهنگی برای ارائه وام کم بهره به واحدهای تولیدی کوشا باشند.

فانیان تصریح کرد: ایران از لحاظ تولیدات موکت به جایگاه خوبی رسیده و تولیداتی با تنوع و با کیفیت دارد اما اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد می‌توانیم در بازارهای خارجی هم سهمی داشته باشیم، کشورهایی مانند چین و هند عمده ترین محصولات حوزه نساجی را وارد بازارهای جهانی کرده‌اند و این درحالی است که محصولاتشان مشابه ایرانی است اما کیفیت لازم را ندارد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تولیدات ایران به قدری با کیفیت و متنوع است که کمتر کسی در این حوزه واردات انجام می‌دهد و این یکی از نقاط قوت حوزه تولید موکت در ایران است، از این رو به دلیل مناسب بودن اجناس داخلی واردات موکت به ایران صرفه اقتصادی ندارد اما در حالی که از چنین مزیتی بهره‌مندیم تا اقدامات خوبی صورت گیرد، خرید و فروش خوبی در بازار انجام نمی‌شود و عمده واحدهای تولیدی و فروش موکت با رکود مواجه‌اند.

این فروشنده با اشاره به اینکه اکثر مواد اولیه ساخت موکت در داخل تولید می‌شود و این نیز یکی دیگر از مزیت‌های تولید موکت در ایران است افزود: اکثر مواد پتروشیمی مانند گرانول و ... در داخل تولید می‌شود و این موضوع مهمی برای افزایش توان رقابت پذیری است. همچنین در تولید نخ‌های مرغوب و ایجاد چاپ‌های به‌روز در موقعیت خوبی قرار داریم و محصولات تولیدی پاسخگوی هر گونه سلیقه‌ای است.

فانیان با اشاره به لزوم ایجاد انگیزه برای حمایت از تولید کنندگان افزود: قطعا اگر راه‌های صادراتی محصولات به کشورهای دیگر گشوده و وام‌هایی با بهره‌های اندک به واحدهای تولیدی داده شود، می‌توان امیدوار بود که این حوزه از اقتصاد به شکوفایی بیشتری برسد.

به گزارش ایمنا، طبق آمارهای ارائه شده ۴۹ درصد موکت ایران به عراق، ۳۶ درصد به افغانستان، شش درصد پاکستان، یک درصد ترکمنستان و یک درصد به قزاقستان صادر شده است. البته در سال‌های گذشته کشورهایی مانند امارات، آذربایجان، هند، تاجیکستان، قرقیزستان و ارمنستان نیز دیگر مشتری‌های موکت‌های ایرانی بوده‌اند.

کد خبر 349646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.