کاهش دردهای اندومتریوز با داروی جدید

سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی اعلام کرده است که داروی " elagolix" برای درمان دردهای ناشی از بیماری "اندومتریوز" موثر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این برای نخستین بار پس از یک دهه است که برای درمان دردهای ناشی از اندومتریوز یک شیوه خوراکی در نظر گرفته شده است. این بیماری با رشد غیر طبیعی غشاء داخلی‌ رحم‌ مشخص شده و باعث ایجاد درد در لگن، کمر و شکم می‌شود. علائم دیگر بیماری شامل دوره‌های سنگین قاعدگی و یا خونریزی بین دوره‌ها، گرفتگی دردناک عضلات هنگام قاعدگی، درد در هنگام مقاربت و ناباروری است.

در حال حاضر هیچ گونه درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما انجام عمل جراحی برای برداشتن بافت داخلی توصیه می‌شود که برای مدت زمانی علائم بیماری را از بین می‌برد. اغلب برایکاهش سرعت رشد بافت غیرطبیعی، قرص‌های ضد بارداری تجویز می‌شوند. همچنین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (nonsteroidal)  نظیر ایبوپروفن نیز به کاهش درد کمک می‌کند. سازمان غذا و داروی آمریکا داروی جدید را برای کاهش درد زنان مبتلا به اندومتریوز متوسط ‌تا شدید تایید کرده است.

این دارو در ابتدای ماه اوت سال جاری با نام "Orilissa" عرضه می‌شود. تاییدیه دارو بر اساس بررسیهای دقیق بیماری اندومتریوز و آزمایشات بالینی صورت گرفته است؛ اثرات داروی elagolix در ۱۷۰۰ زن که به درد متوسط ‌تا شدید اندومتریوز مبتلا بودند، مورد بررسی دقیق قرار گرفت؛ ۱۵۰ میلیگرم از این دارو یک بار در روز و یا ۲۰۰ میلی گرم، دو مرتبه در روز به این افراد داده شد. در مقایسه با زنانی که دارونما مصرف می‌کردند، کاهش چشمگیر دردهای لگن هنگام قاعدگی، دردهای لگن نامرتبط با قاعدگی و درد هنگام مقاربت در زنان مصرف کننده مشاهده شد؛ این اثرات ۳ ماه و ۶ ماه پس از شروع دوره درمان دیده شد.

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، دوز مصرف توصیه شده و طول مدت مصرف دارو چنین است: این دارو را می‌توان تا مدت ۱۲ ماه با دوز ۱۵۰ میلی گرم در روز و یا ۶ ماه با مصرف دوز ۲۰۰ میلی گرم دو بار در روز مصرف کرد. آزمایشات بالینی نشان داده است که شایعترین اثرات جانبی این دارو شامل گرگرفتگی، تعریق هنگام شب، سردرد، حالت تهوع، مشکلات خواب، اضطراب، درد مفاصل، افسردگی و نوسانات خلقی است.

کد خبر 349569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.