درمان بیماری آب سیاه با ترکیب زردچوبه

محققان انگلیسی به تازگی کشف کرده‌اند که ترکیب موجود در ادویه زردچوبه به کاهش نشانه‌های بیماری آب سیاه کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گلوکوم یا آب سیاه، بیماری چشمی است که می‌تواند سبب آسیب به عصب بینایی و در نتیجه کوری شود. در این بیماری، عصب بینایی که مغز و چشم را در ارتباط با یکدیگر قرار می دهد، به علت ایجاد مایع در چشم، دچار آسیب می‌شود. در نتیجه فشار زیادی به عصب بینایی وارد می‌شود.

یکی از شیوه‌های معمول کنترل بیماری، استفاده از قطره‌های چشمی است که با تنظیم فشار چشم، از کمتر شدن دید چشم جلوگیری می‌کند. اما بررسی‌های جدید که توسط محققان کالج لندن صورت گرفته است، نشان می‌دهد که ترکیب مشتق شده از زردچوبه می‌تواند نشانه‌های اولیه گلوکوم را به طور موثری کاهش داده و این بیماری را درمان کند.

کورکومین یک ترکیب شگفت انگیز است که در درمان آسیب‌های عصبی رایج در بسیاری از بیماری‌های چشمی و مغزی نظیر بیماری‌های آب سیاه و آلزایمر، تاثیر مثبت و نوید بخشی از خود نشان داده است. به گفته محققان کالج لندن، یک روش عملی وجود دارد که می‌تواند "کورکومین" موجود در زردچوبه را مستقیما و با استفاده از قطره چشم به پشت چشم منتقل کرد.

همچنین بررسی‌های قبل حاکی از این است ترکیب مشتق شده از زردچوبه اثر محافظتی بر روی سلول‌های گانگلیونی شبکیه (ganglion) دارد که البته در این مورد، ترکیب مشتق شده از طریق دهان به افراد منتقل می‌شد. اما از آنجا که کورکومین دارای قابلیت انحلال ضعیفی است و توسط جریان خون جذب می‌شود، خوردن آن از طریق دهان کار چندان صحیحی به نظر نمی‌رسد.

محققان به منظور فائق آمدن بر این مشکل، نوعی نانو حامل دارو طراحی کرده اند (nanocarrier) که برای استفاده انسان بی‌خطر بوده و قبلا در برخی از محصولات مرتبط با چشم نیز از آن استفاده شده است و البته قابلیت انحلال کورکومین را تا 400 هزار برابر افزایش می‌دهد. همچنین این ابزار می‌تواند ترکیب زردچوبه را درست در جایی که مورد نیاز است از طریق قطره چشمی انتقال دهد. محققان ابزار خوشحالی کردند که نانو حامل‌های حاوی کورکومین باعث ایجاد تحریک و یا التهاب چشم نمی‌شوند.

یافته‌های جدید به تازگی در مجله " Scientific" منتشر شده است.

کد خبر 349262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.