بی‌توجهی به مطالبات مردم مهمترین عامل بی اعتمادی است

فعالیت‌های اجتماعی‌اش را با عضویت در انجمن اسلامی معلمان و انتشار نشریه آموزشی دریچه آغاز کرد و جزء اولین زنان اصفهانی بود که در دوران اصلاحات تابوی عدم حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی را شکست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال ١٣٨٠ به ریاست اداره آموزش و پرورش ناحیه یک اصفهان رسید و معتقد است در زمان مدیریتش هرگز نگاه جنسیتی نداشته، به جناح سیاسی افراد اهمیتی نمی‌داد و در انتصابات تنها شایسته سالاری را مد نظر داشت، اما گلایه دارد که با تغییر دولت(۱۳۸۴)،  مدیران دولت نهم این‌گونه برخورد نکردند و حتی نیروهای خدماتی زمان اصلاحات را نیز تغییر دادند.

از عدم به کار گیری جدی زنان در پست‌های کلیدی دولت فعلی نیز ناراضی و البته معتقد است بخشی از این انتقاد به خود زنان وارد است که به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی رغبت کمتری نشان می دهند. زهره معظمی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران منطقه اصفهان، احزاب را شش تنفسی جامعه می داند و معتقد است ایران امروز به احزاب پویا و کارامد نیاز جدی دارد. گفت‌و گوی خبرنگار ایمنا با این فعال حزبی و سیاسی را در ادامه بخوانید.

وضعیت احزاب اصلاح طلب در اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

احزاب در حکم دیده بان جامعه هستند و می توانند با جلب اعتماد مردم و مشارکت دادن آنها در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آنها را نیز در جهت سازندگی کشور ترغیب کرده و راه رخنه افراد فاسد و فرصت طلب را در ارکان اداره و مدیریت جامعه مسدود کنند، البته به شرطی که هم مردم و هم حکومت احزاب را به عنوان نهادی از نظام مردم سالاری باور کنند.

در اصفهان احزاب مختلفی شکل گرفته که کم و بیش فعال هستند و در انتخابات سالهای ٩٢، ٩٤و ٩٦ با همگرایی و هم افزایی و تحت عنوان شورای هماهنگی اصلاحات فعالیت چشمگیری داشته‌ و توانسته‌اند در جهت‌دهی انتخابات مشاوران مورد اعتمادی برای مردم باشند و موفق هم بوده اند.

به نظر شما احزاب اصلاح طلب اصفهان در رابطه با جذب زنان و جوانان موفق عمل کرده‌اند؟

زنان در اغلب احزاب اصلاح طلب اصفهان نیز عضو هستند و فعالیت‌های خوبی هم دارند، ولی میزان مشارکت آن‌ها نسبت به مردان کمتر است و عوامل مختلفی می تواند در این موضوع مؤثر باشد. در این رابطه احزاب لازم است اقدامات مؤثرتری انجام دهند تا میزان حضور زنان با توجه به تواناییهای بالقوه ای که دارند، چشمگیرتر باشد. نقش جوانان نیز در احزاب خوب است و حضور آن‌ها نوید بخش تحرک و پویایی بیشتر در نیل به اهداف تحزب و کار نهادی است.

نظر شما در مورد عملکرد دولت روحانی در قبال زنان چیست؟

من در زمان انتخابات مسئول ستاد بانوان روحانی در استان اصفهان بودم؛ زنان فعالیت‌های چشمگیری در جلب مشارکت بالای مردمی از خود نشان دادند. رییس جمهور هم درجهت خواسته‌های این قشر توانمند جامعه قول‌هایی داد که متأسفانه تا کنون به نحو مطلوبی تحقق نیافته است.

حضور نداشتن زنان در رده‌های بالای مدیریتی با توجه به کار آیی، تعهد و اخلاصی که در کار دارند، از جمله مسائلی است که به جامعه خسارت وارد می کند، البته نا گفته نماند که این نابرابری در مدیریت‌های میانی تا حدودی جبران شده و نتایج خوبی هم داشته است؛ هر چند میزان به کار گیری زنان در استانهای مختلف کشور متفاوت و در استان اصفهان بسیار کمرنگ بوده است.

دلایل عدم حضور زنان در پست‌های رده بالای مدیریتی را در چه می دانید؟

عوامل مختلفی نقش دارد که مهمترین آنها عرف سنتی جامعه و نگاه تنگ نظرانه بعضی از شخصیت‌های اثر گذار اجتماعی و یا مذهبی به زن  و باور نکردن توانایی‌های این قشر بزرگ و فعال جامعه است. در واقع این مسأله برای آنها باعث نگرانی است که چگونه یک زن می تواند علاوه بر ایفای رسالت خطیر فرزند آوری و تربیت انسان نقش بارزی نیز در شکوفایی و مدیریت ابعاد مختلف جامعه خود داشته باشد.

دلیل عمده دیگر بی انگیزه بودن برخی از زنان برای حضور در فعالیت‌های اجتماعی است که البته تابعی از مشکلات دیگر است و در بعضی مواقع در به کار گیری زنان سخت‌گیری های بیشتری نسبت به مردان صورت می گیرد.

وضعیت خانه احزاب در چه شرایطی است؟

در حال حاضر خانه احزاب هیچگونه نمود اثر بخشی برای تقویت عملکرد احزاب ندارد و جز نامی از آن نیست؛ گاهی در حد جلساتی تبادل نظر در این خصوص انجام می شود.

به نظر شما ریشه مشکلاتی که کشور در چند ماه اخیر با آن مواجه شده به ویژه نوسانات حوزه ارز و طلا در کجاست؟

در دوره نخست ریاست جمهوری آقای روحانی تا حدودی ثبات اقتصادی در کشور ایجاد شد و اعتماد به دولت افزایش یافت، اما در دور دوم شعارهای انتخاباتی به دلایل مختلف امکان تحقق پیدا نکرد و بدعهدی‌های آمریکا در برجام نیز به این مشکلات دامن زد. عدم شفافیت در بعضی از مراودات اقتصادی، بروز جنگ روانی در بازار داخلی، وجود تیم ضعیف اقتصادی در کابینه و فقدان یک برنامه جامع از مجموعه پارامترهای اثرگذار دراین حوزه بوده است.

فکر می کنید دلیل بروز جنگ روانی و بی اعتمادی مردم چیست؟

با گذشت یکسال از شروع کار دولت دوازدهم، بی‌توجهی به مطالبات مردم و پشت پا زدن به وعده‌های انتخاباتی در ابعاد مختلف، مهمترین عامل این مسأله است. همچنین فعالیت نهادهای موازی با دولت، ناهماهنگی در برنامه‌ها، بروز مواردی از اختلاس و فساد در بعضی از دستگاه‌های مالی، عدم صداقت در گفتار و رفتار مسئولان نیز به بی اعتمادی مردم دامن زده و رییس جمهور هم تاکنون نتوانسته شفاف و بی پرده این موارد را با مردم در میان بگذارد.

به عنوان یک زن فعال رویکرد مسئولان به حجاب و آزادی های اجتماعی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در مسائل فرهنگی و تربیتی اجبار و اکراه پاسخگو نیست، تا انسان به چیزی باور نداشته باشد، خود را موظف به انجام آن نمی داند و اگر هم آن را اجرا کند، تنها برای رفع تکلیف است.

این در حالی است که نگاه برخی مسئولان به حجاب تا کنون یک نگاه مسئولانه و فرهنگی نبوده و لازم است دستگاه‌های فرهنگی رسمی و غیر رسمی کشور که سالها است بودجه‌های کلانی را از دولت دریافت می کنند، در شیوه و روش‌های خود در همه مسائل فرهنگی  از جمله حجاب تجدید نظر کنند و قبل از اینکه فرماندهان عملیاتی برای مردم و به ویژه نسل جوان، زنان و دختران باشند، با آن‌ها به تعامل و گفت‌وگو بپردازند و با روش‌ها و شیوه‌های اقناعی که در سیره ائمه معصومین(ع) نیز وجود داشته، سعی بر فرهنگ سازی داشته باشند تا زنان و جوانان دچار دوگانگی شخصیتی نشوند.

کد خبر 348863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.