کدام فراموشی ها ناشی از آلزایمر است؟

یک متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه نمی‌توان همه فراموشی‌های روزانه را به آلزایمر نسبت داد، گفت: بسیاری از فراموشی‌ها به دلیل مشغله‌های زندگی و حجم زیاد کارهای روزمره اتفاق می‌افتد.

فریبا فغانی در گفت‌وگو  با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیماری آلزایمر و اختلال عملکرد فردی و اجتماعی در دوران سالمندی اظهار کرد: مشخصه آلزایمر در این دوره تخریب پیش رونده شناخت است، فرد دچار افت عملکرد نسبت به کارکرد قبلی شده که در این شرایط عملکرد فردی و اجتماعی او دچار اختلال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آلزایمر مهم‌ترین نوع زوال عقل است، اظهار کرد: این پروسه قبل از سن سالمندی و در میان‌سالی اتفاق می‌افتد، پاتولوژی بیماری آلزایمر تشکیل پلاک‌های آمیلوئیدی و پروتئین های تائو در مغز است.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه پروتئین‌های تائو که عامل الزایمر است ۱۵ الی ۲۰ سال قبل از رسیدن به سالمندی در مغز تشکیل می‌شود، افزود: تولید این پروتئین منجر به رسوب آن در مغز شده و در نهایت به آلزایمر می‌انجامد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان همه فراموشی‌های روزانه را به آلزایمر نسبت داد، گفت: بسیاری فراموشی‌ها به دلیل مشغله‌های زندگی و حجم زیاد کارهای روزمره اتفاق می‌افتد.

فغانی با تاکید بر اینکه چنانچه افراد در کنار فراموشی دچار افت عملکرد شدند باید با مراجعه به متخصص از چرایی این اختلالات آگاهی یابند، افزود: شخصی که دچار بیماری آلزایمر شود دارای اختلال در حافظه کوتاه مدت است و نمی‌تواند مطلب جدیدی را به حافظه بسپارد اما حوادث ۲۰ سال گذشته را با جزئیات در ذهن دارد و در خصوص حوادث اخیر سوالات تکرای می‌پرسد.

وی تصریح کرد: بیماران مبتلا به آلزایمر همواره شکاک بوده، لغات را فراموش کرده و نام اشخاص را به یاد نمی‌آورند.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه زوال عقل اغلب ژنتیکی بوده و فاکتور سن نیز در آن تاثیر بسزایی دارد، افزود: در چنین مواقعی بی‌سوادی و کم سوادی، عدم مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و عدم انجام بازی‌های فکری عوامل تشدید کننده آلزایمر هستند.

وی ادامه داد: همچنین اختلالات روانی، دیابت، فشار خون، کم تحرکی، چاقی و رژیم غذایی نامناسب فاکتورهای خطر در مورد بیماری آلزایمر است.

فغانی با تاکید بر اینکه تنها راه قطعی بروز بیماری آلزایمر بر اساس نتایج پاتولوژی قابل استناد است، گفت: متاسفانه در زمان حیات فرد تشخیص قطعی امکان پذیر نیست و دارویی برای پروسه آلزایمر وجود ندارد و از این رو این بیماری پیشرفت می‌کند و اغلب بعد از فوت بررسی بافت مغز "آلزایمر" را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ورزش، رژیم غذایی مناسب، سبک زندگی سالم، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، جلوگیری از وارد شدن ضربه به سر به ویژه در کودکی و جلوگیری از بروز افسردگی در افراد از عوامل کنترل کننده آلزایمر است، اضافه کرد: همچنین با تشخیص زودرس این بیماری و مداخله به موقع برای درمان می‌توان علایم این بیماری را کنترل کرده و از عواقب سکوت و مشکلاتی که  موجب وابستگی شدید سالمند شده جلوگیری می‌کند.

این متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: در مرحله شدیدتر بیماری، وابستگی شخص به اطرافیان بیشتر شده و بار هیجانی، عاطفی و اقتصادی زیادی را بر خانواده ومراقبان تحمیل می‌کند.

کد خبر 348857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.