روسیه از جام جهانی برای مقابله با روس هراسی بهره برد

استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد شهرضا گفت: پخش مسابقات فوتبال جام جهانی به عنوان یکی از پر بیننده ترین وقایع تصویری جهان، این امکان را به روسیه داد که وجهه واقعی‌تری از مظاهر پیشرفت و ثروت این کشور را به افکار عمومی جهان ارایه دهد.

بشیر اسماعیلی در رابطه با دستاوردهای سیاسی مسابقات جام جهانی  فوتبال به خبرنگار ایمنا گفت: به باور من بیشترین دستاورد روسیه از برگزاری این مسابقات در حوزه دیپلماسی رسانه ای و افزایش قدرت نرم روسیه بود. در واقع پروژه روس هراسی که در دوره جنگ سرد با قوت و به طور مستمر علیه اتحاد جماهیر شوروی پیگیری می شد ، دوباره پس از یک دوره فترت توسط رسانه های خبری غرب از یک طرف و هالیوود از طرف دیگر از سر گرفته شده است.

وی افزود: پخش مسابقات فوتبال جام جهانی به عنوان یکی از پر بیننده ترین وقایع تصویری جهان، این امکان را به روسیه داد که وجهه واقعی‌تری از مظاهر پیشرفت و ثروت این کشور را به افکار عمومی جهان ارایه دهد. در عین حال افرادی که برای تماشای مسابقات به روسیه سفر کردند، این امکان را داشته اند که با انعکاس مشاهدات خود در فضای مجازی به طور وسیع و در عین حال ناخودآگاهی مُبلغ تغییرات مثبت روسیه در سال های اخیر باشند.

اسماعیلی تأکید کرد: به عنوان مثال با صعود انگلستان به مراحل پایانی جام، علیرغم تیرگی روابط انگلیس و روسیه بعد از حواشی مربوط به مسمومیت جاسوس روس و دخترش، تعداد زیادی از انگلیسی ها برای تماشای بازی تیمشان به روسیه سفر کردند. به علاوه آمریکایی‌های زیادی هم با وجود هشدار وزارت خارجه آمریکا برای سفر به روسیه در قالب تماشاچیان فوتبال وارد روسیه شده بودند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد شهرضا در پاسخ به این سؤال که آیا فوتبال می تواند عاملی برای همبستگی و نزدیکی بیشتر میان ملت ها در نظر گرفته شود، گفت: فوتبال در سطوح تیم های ملی اساسا بر مبنای ناسیونالیسم و در راستای تقویت آن کارکرد داشته و هیجان بالای طرفداران ناشی از عناصر هویتی است.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که به باور صاحب نظران روابط بین الملل، کاهش حس ملی‌گرایی و روی آوردن به اینترناسیونالیسم راهکار ارتقای همبستگی بین مردم جهان خواهد بود.  سایمون کوپر در کتاب فوتبال علیه دشمن به این نکته اشاره می کند که چگونه مردم در نقاط مختلف جهان از فوتبال در راستای نوعی مبارزه ملی با دشمنان خود استفاده می کنند.

اسماعیلی افزود: با این حال، فوتبال می تواند عرصه رقابت‌های ملی را به سطح مسالمت آمیز تقلیل دهد؛ در واقع هیجانات ناشی از رقابت جویی، اختلافات تاریخی، شوونیسم و غیره می تواند  بدون جنگ و خونریزی و در میدان ورزش تا حدی تخلیه شود . بنابراین فوتبال از این دیدگاه می تواند الگویی برای رقابت جویی صلح آمیز در چارچوب تورنمنت های  ورزشی بین المللی باشد.

کد خبر 348713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.