آبیاری شبانه فضای سبز راهی برای گذر از بحران کم‌آبی

این روزها گرمای شدید هوا وکم آبی، حفظ و نگهداری فضای سبز شهر را به مخاطره انداخته است، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر اصفهان در راستای مدیریت منابع آبی، اجرای آبیاری فضای سبز در شیفت‌های شبانه را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: با توجه به اینکه در طول روز تبخیر و تعرق از سطح زمین و گیاهان بسیار بالا است و درصد بالایی از آب مورد نیاز از این طریق از بین می‌رود، "آبیاری به صورت شبانه"، راهکاری منطقی برای کاهش تلفات آب به شمار می رود.

فروغ مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه آبیاری شبانه باعث جذب بهتر آب و افزایش راندمان می‌شود، افزود: از سوی دیگر به دلیل جاری نبودن آب در بستر رودخانه، سطح آب چاه‌های فضای سبز به شدت پایین آمده، میزان آب‌دهی آنها کاهش یافته و امکان اینکه تمام عرصه‌های فضای سبز در یک شیفت کاری آبیاری شود، وجود ندارد، بنابراین باید در ساعات و شیفت‌بندی‌های مختلف آبیاری انجام شود که به این دلیل در روز هم مجبور به آبیاری عرصه‌های فضای سبز هستیم.

وی ادامه داد: ماسه‌دهی معضلی است که با افزایش برداشت آب از چاه‌های فضای سبز حادث می‌شود و در نهایت باعث ریزش بدنه چاه و غیر قابل استفاده شدن آن خواهد شد که برای افزایش بهره‌وری و پایداری چاه‌ها باید برداشت کمتر با فواصل زمانی بیشتر انجام شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهارکرد: در طول روز، با باز بودن شبکه آبرسانی امکان برداشت غیر مجاز آب توسط برخی کسبه، کارگاه‌ها و یا برخی از منازل وجود دارد که با انجام آبیاری شبانه، برداشت‌های غیر مجاز نیز به حداقل می‌رسد.

وی تاکید کرد: جهت نظارت بر عملکرد آبیاری شبانه عرصه‌های فضای سبز، شیفت‌های شب از ساعت ۲۳ الی دو بامداد قرار داده شده و ناظران موظف هستند گزارش بازدید را تا ساعت هشت صبح روز بعد تحویل دهند تا نسبت به رفع معایب و گزارش به واحدهای مربوطه اقدام لازم به عمل آید.

کد خبر 348344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.