بستن تنگه هرمز برای ایران عواقب جدی دارد

یک کارشناس مسائل بین المللی گفت: ایران تا کنون چندین بار تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است که این تهدیدات نه تنها هیچ ثمره سیاسی برای ایران نداشت، بلکه باعث گرفتاری‌های جدی برای کشور در صحنه بین الملی نیز شده است.

عاطفه طغیانی در مورد احتمال بستن تنگه هرمز در صورت تحریم نفتی ایران که اخیرا توسط رییس جمهور مطرح شده است، به خبرنگار ایمنا گفت: رییس جمهور ایران در پاسخ به تهدیدات آمریکا برای محدود کردن صادرات نفتی ایران گفته است «معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید و نتیجه‌اش را ببینید.»

وی افزود: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در دیدار با سران امارات متحده عربی در پاسخ به تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز اعلام کرد که «ایران باید بداند که ایالات متحده نسبت به باز بودن آبراهه‌های بین المللی، جهت ترانزیت نفت به سرتاسر جهان خود را متعهد می داند. این تعهدی است که ایالات متحده برای دهه ها ایفا کرده است و ما همچنان به ایفای این نقش خود ادامه می دهیم».

طغیانی تأکید کرد: در رابطه با ادعاهای دو طرف ایرانی و آمریکایی چند سوال مطرح می‌شود: تنگه هرمز چقدر مهم است؟ تعهد آمریکا به باز بودن آبراهه‌ها به چه معناست؟ تهدید بستن تنگه هرمز توسط ایران تا چه حد قابل اجراست؟ و این اجرا چه تبعاتی برای ایران به همراه خواهد داشت؟

وی در پاسخ به این سوالات گفت: تنگه هرمز در فاصله بین ایران و عمان به طول حدودا ۵۰ کیلومتر قرار گرفته است، با این وجود تنها ۱۰ متر آن عمیق و برای کشتی‌های باربری سنگین امن و مناسب است.

این تحلیلگر مسائل بین المللی باتوجه به این نکته مهم که در سال ۲۰۱۶ در مسیر تنگه هرمز حدودا روزی ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت عبور کرده است، خاطر نشان کرد: این رقم برابر با حدود ۱۹ درصد از کل نیاز نفت جهان در سال ۲۰۱۶ بوده که حدود ۹۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برآورد شده است.

طغیانی ریزی در پاسخ به  این سوال که آیا ایران می‌تواند این تنگه را ببندد یا خیر، گفت: دولتمردان آمریکایی به این سوال پاسخ مثبت داده اند؛  به طوریکه «مارتین دمپسی»، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا در زمان اوباما پس از برآوردهای لازم اعلام کرد که ایران قابلیت این کار را دارد.

بستن تنگه هرمز مستلزم راه انداختن جنگ در خلیج فارس است

این تحلیلگر مسائل بین المللی تاکید کرد: در حقیقت بستن این گونه آبراهه‌ها همانند بستن یک جاده نیست، بلکه ایران باید از زیرساختارهای نظامی خود همانند مین های دریایی، قایق های تندرو با قابلیت شلیک و یا زیردریایی های آتش افکن استفاده کند و به محض سرپیچی هر نفتکش و عبور از تنگه به آن شلیک کند. به این ترتیب ایران باید یک جنگ در خلیج فارس راه بیاندازد، اما اینکه تا چه زمانی می‌تواند این کار را ادامه دهد قابل بررسی است.

وی با اشاره به مطلبی از خبرگزاری آناتولی تصریح کرد: بستن تنگه هرمز توسط ایران تنها به مدت دو الی سه هفته به طول خواهد انجامید؛ در حقیقت تنگه هرمز خط قرمز آمریکا محسوب می شود و در شرایطی که منافع بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی در باز بودن تنگه هرمز است، همراهی بسیاری از کشورها با آمریکا برای باز کردن این تنگه غیرمحتمل نیست.

تهدیدات قبلی هیچ ثمره سیاسی برای ایران نداشت

طغیانی‌گفت: بر این اساس، بستن تنگه برای ایران عواقب جدی در عرصه بین الملل به وجود می آورد، روابط ایران را با کشورهای دیگر منطقه تیره خواهد کرد و از سرگیری هر گونه توافق با کشورهای اروپایی را تهدید می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: ایران چندین بار دیگر هم تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است که همه آنها نه تنها نتیجه ای برای کشور نداشته، بلکه باعث گرفتاری‌های جدی در صحنه بین الملی شده است.

وی افزود: برای نمونه، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس وقت و نماینده رهبر در شورای عالی دفاع در سال ۱۳۶۲ در نماز جمعه تهران، درباره بستن تنگه هرمز هشدار داد. آن تهدید در جریان جنگ تحمیلی و تلاش ایران برای جلوگیری از فروش نفت صدام بود که منجر به حضور حداکثری نیروهای آمریکایی در خلیج فارس به بهانه محافظت از تنگه و در نتیجه شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایران شد، در حالی که هیچ ثمره سیاسی برای ایران نداشت.

در استفاده از تنها کارت باقی مانده محتاط باشیم

طغیانی تأکید کرد: در زمستان سال ۱۳۹۰ در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد هم این سناریو بار دیگر مطرح شد و نه تنها به ایران کمکی نکرد، بلکه باعث تسریع هم پیمانی متحدان غربی برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر علیه ایران شد تا جایی که حتی دولت چین هم فشارهای زیادی بر ایران وارد کرد.

طغیانی گفت: تنگه هرمز تنها نقطه اتصال جدی ایران در صحنه رقابت‌های جهانی است. ایران هیچ سهمی در دنیای اقتصاد ندارد که بتواند با آن کشورهای دیگر را تهدید کند و تنها کارت باقی مانده برایش تنگه هرمز است؛ شاید لازم باشد در استفاده از این کارت کمی محتاط تر باشد.

کد خبر 348299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاهکلی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    9 5
    احسنت خانم طغیانی و احسنت به خبرنگار
    • علی IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
      3 1
      واقعا عالی بود
  • آرمین IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    3 2
    بالاخره در هیاهوی نظرات احساسی، یک نگاه واقع بینانه هم به قضیه بستن تنگه هرمز دیدیم. سپاس از تحلیلگر محترم
  • هادی IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    3 7
    سال 62 رو با 97 مقایسه میکنید؟ با این تحلیل مسخره