آیا افتتاح خط یک مترو رویدادی تکراری است؟

امروز - سه شنبه ۱۹ تیرماه - فاز سوم خط یک مترو از میدان آزادی تا صفه به صورت رسمی با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری می‌رسد و شهروندان اصفهانی می‌توانند پس از انتظاری که بیش از یک دهه به طول انجامید شمال تا جنوب شهر (از خیابان امام خمینی تا صفه) را در کمترین زمان ممکن طی کنند.

به گزارش ایمنا، مطمئنا شما شهروند اصفهانی در چند سال اخیر شاهد بنرها و تبلیغاتی در سطح شهر  بوده اید که خبر از افتتاح بخشی از مترو با حضور مقامات کشوری داده و شاید این سوال را از خود بپرسید که برای یک پروژه چند افتتاحیه برگزار می شود؟!

مترو یک پروژه ساده، با اعداد و ارقام کوچک نبوده و نیست؛ مترو یک "مگا پروژه" است که برای آن میلیاردها تومان زیر زمین هزینه می شود و ما در زمان احداثش تنها حصارهای آهنی را می بینیم که هر از مدتی بخشی از شهر را در محاصره خود درآورده است، اما پشت این حصارهای آهنی شهری دیگر در حال ساخته شدن است. شهری که امروز تنها ۲۰.۲ کیلومتر آن آماده شهرنشینی شده است.

داستان ساخت این شهر در زیر زمین کوتاه نیست؛ رمانی است که بخش هایی از آن غم انگیز می شود، بخش هایی که به میراث تاریخی می رسد یا زمانی که بودجه و اعتبارش تحقق نیافته و شهر ما و آدم هایش از دود و دم ماشین هایی که خیابان ها را تصرف کرده اند، نمی توانند نفس بکشند، نوشتن این رمان سال ۱۳۸۰ کلید خورد فراز و نشیب های زیادی را طی کرد تا به مرحله چاپ رسیده و امروز به طور کامل در اختیار مردم قرار گرفته است. بخش نهایی این رمان دل انگیز است و شاد وقتی می بینی روزانه ۵۰ هزار نفر در زیر زمین و بر روی این ریل آهنی داستان را از ابتدا تا انتهایش در مدت کوتاهی می خوانند و هر روز بر تعداد آدم هایی که این داستان را مرور می کنند اضافه می شود.

متروی اصفهان در سه فاز تعریف شد، فاز اول از ایستگاه قدس در خیابان امام خمینی(ره) تا ایستگاه باهنر، فاز دوم از ایستگاه باهنر تا ایستگاه تختی و فاز سوم از ایستگاه تختی تا صفه را شامل می شود. فاز اول خط یک مترو با فراز و فرودها و کش و قوس‌های فراوان پس از ۱۴ سال تکمیل شد و ۲۳ مهرماه سال ۹۴ با حضور "رحمانی فضلی، وزیر کشور" به بهره برداری رسید.  

پس از آن فاز دوم این ابر پروژه از ایستگاه باهنر تا ایستگاه تختی ۱۲ آبان ۱۳۹۵با حضور معاون اول رئیس جمهور، معصومه ابتکار، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه، مدیران استانی و شهری افتتاح شد.

و اما فاز سوم این خط از ایستگاه تختی تا صفه در دو بخش اجرایی شد؛ بخش اول آن از تختی تا میدان آزادی تابستان ۹۶ پس از آزمایشات مختلف بر روی مدار سرویس دهی قرار گرفت، اما بخش دوم آن روزهای پایانی اسفندماه ۹۶ به صورت آزمایشی در بازه زمانی ۶ و ۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۱۵ بر روی ریل قرار گرفت. شهروندان تا تابستان ۹۷ برای رسیدن به ایستگاه صفه باید قطار خود را در ایستگاه آزادی عوض می کردند و قطار جدیدی سوار می شدند، اما امروز با تکمیل تونل شرقی دیگر نیازی به تعویض قطار نیست و قطار یکسره شهروندان را به مسیر آخر یعنی صفه می رساند.

تکمیل تونل شرقی و رفع نواقص ۶ ایستگاه باقی مانده فاز سوم به صورت رسمی با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری می رسد و مدت زمان بهره برداری از فاز سوم خط یک مترو از ایستگاه آزادی تا ایستگاه صفه از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۲۱ افزایش و سرفاصله زمانی حرکت قطار شهری در این محدوده به ۱۵ دقیقه کاهش می یابد. ۶ ایستگاه باقی مانده مترو نیز که ۲۷ اسفندماه به صورت موقت در اختیار شهروندان قرار گرفته بود تکمیل و نواقص آن برطرف شده است.

یک سرچ ساده در گوگل با عنوان "افتتاح مترو در تهران" به شما نشان می دهد که به دلیل اهمیت این ابرپروژه در این شهر برای هر ایستگاه مترو یک مراسم افتتاحیه برگزار می شود زیرا رشد جمعیت شهرنشینی در کلانشهرها به گونه ای است که لزوم افزایش زیرساخت ها به خصوص زیرساخت های حمل و نقلی را دوچندان می کند.

مترو کارآمدترین و اصلی ترین شبکه حمل و نقل در جوامع مدرن محسوب می شود؛ در عین حال به دلیل کمترین قیمت و هزینه رتبه اول در میان سیستم های حمل و نقل عمومی در جهان را دارا است، بنابراین توسعه آن استفاده را برای تمام اقشار جامعه فراهم می کند. اما احداث این ابرپروژه در زیر زمین کاری بس دشوار است آن هم در شهرهای تاریخی همچون اصفهان که حفاظت از آثار تاریخی بسیار اهمیت دارد. شما هم که با سرگذشت این شهر در زیر زمین آشنا هستید به جمع آنهایی که این رمان را هر روز  می خوانند، بپیوندید. 

کد خبر 347924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خودتی IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    0 0
    باشد!
  • مهدي IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    0 0
    به قول فارس ٦ افتتاح براي يك خط مترو اون هم بعد از ٢٠ سال