۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
کاریکاتور یک رسانه است

برگزیده جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی با بیان اینکه ایران از موضوعات روز برای خلق کاریکاتور استفاده می‌کند تا بتواند به‌صورت غیرمستقیم حق‌خواهی کند، گفت: کاریکاتور مانند مطبوعات و تلویزیون یک رسانه است و باید اثرگذار باشند.

آیت نادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی همزمان با هفته دوم تیرماه که هفته افشای حقوق بشر امریکایی نام گرفته است، با محوریت نقض حقوق بشر توسط ایالات متحده آمریکا، در بخش‌های مختلفی مانند موشن گرافیک، اینفوگرافیک، کارتون، پوستر، کاریکاتور و بخش ادبی برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این جشنواره تعداد زیادی از هنرمندان کشورهای مختلف شرکت داشتند، گفت: فراخوان این جشنواره در دو بخش چهره و موضوعی اعلام شد که در بخش چهره ، "ترامپ" یکی از موضوعات قابل توجه بود. من نیز در این جشنواره با سه کارتون و یک کاریکاتور شرکت کردم و در اثر خودم به این موضوع پرداختم که حقوق بشر امریکایی ظاهری است.

برگزیده جایزه جشنواره بین‌المللی حقوق بشر امریکایی با بیان اینکه کاریکاتور یک رسانه است، ادامه داد: همان‌طور که مطبوعات و تلویزیون یک رسانه هستند و باید تاثیرگذار باشند کاریکاتور نیز یک رسانه است و با انعکاس در شبکه‌های اجتماعی و مطبوعات، این اثرگذاری بر مردم را نشان می‌دهد، ولی این موضوع که جشنوارۀ برگزار شده تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد به دامنه اجرایی جشنواره بستگی دارد.

نادری تصریح کرد: روند حمایتی یک جشنواره با پرداخت جوایز ایجاد می‌شود و آثار با استفاده از انتشار در شبکه‌های مختلف توسط مردم دیده می‌شوند و تاثیر خود را نشان خواهد داد، اما در ایران از یک‌سو به دلیل حجم بالایی از جشنواره‌های کارتون و از سوی دیگر به دلیل پخش اندک آن‌ها، شاید تاثیرگذاری فرهنگی کمتری داشته باشد؛ اما این موضوعات می تواند تاثیر خود را در جامعه بین الملل بگذارد همان‌طور که تاکنون توانسته‌اند خود را مطرح کند.

این کارتونیست اصفهانی خاطر نشان کرد: حضور هنرمندان خارجی در این جشنواره حساسیت این موضوع را افزایش می‌دهد چرا که این جشنواره می‌تواند در فضای سیاسی و اجتماعی در جامعه بین‌الملل تاثیرگذار باشد و مانند سایر کشورها که امروزه از موضوعات روز برای خلق کاریکاتور استفاده می‌کنند ایران نیز  از موضوعاتی چون حقوق بشر و بدعهدی‌هایی که امروز گریبان‌گیر آن شده بهره می‌گیرد تا بتواند به‌صورت غیر مستقیم حق‌خواهی کند و این روش قطعا تاثیرگذار است.

به گزارش ایمنا، "آیت نادری" کارتونیست اصفهانی در سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی و در بخش کاریکاتور مقام دوم را به‌دست آورد.

کد خبر 347839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.