اگر قرار است نان ۱۰ درصد گران شود، نشود بهتر است!/ نان خوب قیمت ندارد

طراح پروژه بهینه سازی نان‌های سنتی کشور گفت: بی اعتنایی به نان و بی احترامی به نانوا منجر به سقوط روز افزون کیفیت نان، تشدید ضایعات نان و از بین رفتن سلامتی مردم می‌شود و اگر قرار است نان ۱۰ درصد گران شود، نشود بهتر است!

محمدرضا خواجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش قیمت نان گفت: قیمت نان سراسری است و همین روند مشکلاتی را ایجاد کرده است، در غیر این صورت اگر استانداران مناطق بنا به صلاحدید قیمت تمام شده نرخ را اعلام می کردند بهتر بود.

وی افزود: از ۱۵ سال پیش قرار بود که شورای اقتصاد نرخ نان را با توجه به نرخ تورم اعلام کند در صورتی که این موضوع در حد یک شعار باقی ماند، چیزی که محقق نشد دادن حق نانوایان بود. نان مانند سایر کالاهاست و باید گران شود.

این فعال حوزه نان اضافه کرد: ۴۰ درصد نان آرد، و در قیمت گذاری موثر است، اما سایر موارد مانند هزینه جاری و پرسنلی هم باید سال به سال متناسب با تورم مورد توجه باشد، در این صورت نان خوبی هم تولید می‌شود.

۳ عامل اصلی دور ریز نان

اخیرا رییس اتاق اصناف ایران گفته اگر نرخ نان گران نشود حداقل باید در مالیات و هزینه‌های دیگر نانوایان تخفیفاتی قائل شد. خواجه در این خصوص گفت: هیچ کدام از این اقدامات صورت نگرفته است. به جز آرد هفت قلم هزینه‌های نانوایان افزایش می‌یابد که یکی از آنها دستمزد است که سال به سال طبق مصوبه مجلس باید از هفت الی ۲۰ درصد افزایش یابد. کارگرانی که در نانوایی فعالیت می‌کنند هم هزینه زندگی دارند و در صورتی که دستمزد خوبی به کارگر داده شد می‌توان توقع نان خوب داشت.

وی با اشاره به تحقیق سپاه پاسداران در مورد دور ریز نان گفت: سال ۸۰ تحقیقی در خصوص بیانات رهبری در مورد دورریز نان انجام شد. در این تحقیق که پنج میلیارد تومان هم هزینه داشت مشخص شد که علت دورریز ۳۰ درصدی نان درآمدزا نبودن نانوایی برای نانوایان، دستمزد پایین کارگران و متغیر و بی ثبات بودن آرد در ایران است.

این فعال صنفی گفت: کار کردن نانوایان مسن در نانوایی نشان از نیاز مالی این اقشار است و باید نان گران شود. در دولت‌های گذشته هر چهار سال یک بار نرخ نان را اعلام می کردیم اما اخیرا این روند هفت سال طول کشیده است.

هیچ وقت حق نانوا داده نشد

خواجه تصریح کرد: در ایران تنها دنبال ارزانی هستیم، اما مطمئن باشید اگر نرخ درست نان داده نشود، نان سالمی تهیه نمی‌شود و استانداردهای کمی و کیفی لازم را نخواهد داشت. از این رو خوردن آن نان سیری شکمی ایجاد می‌کند و ارزش غذایی نخواهد داشت، از این رو چنین نانی باعث شیوع لجام گسیخته بیماریهای غیر واگیر در کشور می‌شود.

وی افزود: پژوهشکده غله سالیان قبل اعلام کرد مردم اگر نان نخورند سالم ترند! این صحبت در حالی مطرح می‌شود که در طول ۴۰ سال اخیر هیچوقت حق نانوا داده نشده است. اینکه چهار سال یک بار با توجه به نرخ تورم، ۲۰ درصد بر نرخ نان افزوده شود منطقی است؟ این درحالی است که هم اکنون نرخ تورم ۴۰ درصد است اما آن را ۱۰ درصد اعلام می‌کنند.

این فعال تشکل‌های صنفی اضافه کرد: این درست نیست که از جیب نانوا به مردم سوبسید دهیم اما توقع نان خوب داشته باشیم. بی اعتنایی به نان و بی احترامی به نانوا منجر به سقوط روز افزون کیفیت نان، تشدید ضایعات نان و تخریب سلامتی مردم می‌شود.

نان ۲۰۰ تومانی ۳۰۰ شود

این متخصص نان‌های سنتی در پاسخ به اینکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود دارد یا خیر افزود: در این خصوص برنامه مشخصی وجود ندارد، البته شنیدم که رییس جمهور گفته‌اند نان بیش از ۱۰ درصد گران نشود، من می‌گویم ۱۰ درصد گران نشود بهتر است! این درحالی است که حداقل نانهای ۲۰۰ تومانی باید ۲۵۰ تومان شود، البته شرایط امروزه هم خوب نیست و ممکن است بازخوردهای منفی را شاهد شویم.

خواجه اضافه کرد: ۳۰ درصد از نانوایان آزادپز و ۷۰ درصد دولتی پز هستند و دولتی‌پزها توان مالی خوبی ندارند. در جایی گفته بودم نان ۲۰۰ تومانی حداقل باید ۳۰۰ تومان شود اما عده‌ای ناراحت شدند! این یک آنالیز است و بر اساس هزینه‌های جاری و پرسنلی نان تهیه شده است. اما با توجه به شرایط فعلی حداقل باید نان ۲۰۰ تومانی ۲۵۰ شود اما افزایش ۱۰ درصدی هم اصلا قابل قبول است.

اینکه نان خوبی نداریم، از اتفاقات ۴۰ سال پیش است

وی تصریح کرد: اتفاقات رخ داده در ۴۰ سال گذشته خوب نبوده است برای همین هم نان خوبی نمی‌خوریم. در برخی از شهرهایی که برای آموزش می‌روم شاهد ضایعات ۸۰ درصدی نان هستم، البته ۱۰ درصد ضایعات اشکالی ندارد. اما فکر می‌کنیم اگر حق نانوا را ندهیم به مردم کمک کردیم در صورتی که با این کار باعث اعزام تدریجی مردم به بیمارستانها می‌شویم.

بنیانگذار نان‌های سبوس دار اصفهان اضافه کرد: نان نقش مهمی در سلامت دارد و طبق بررسی‌های انجام شده علت یک بیماری از هر پنج بیماری مرتبط با نان است. نان خوب قیمت ندارد و هرچه برایش هزینه کنیم کم است. خارجی‌ها سالیانه ۷۰ و ایرانیان سالیانه ۲۰۰ کیلو نان می‌خوردند و این نشان از اهمیت نان در خانوارهای ایرانی است.

نان را سیاسی نکنید

خواجه اضافه کرد: طبق هرم غذایی باید ۱۲۰ گرم سبزی، ۱۲۰ گرم میوه و ۹۰ گرم حبوبات مصرف کنیم اما به ترتیب ۵۰، ۵۰ و ۴۰ گرم از این مواد را مصرف می‌کنیم. اما این درحالی است که نان دو برابر خورده می‌شود، زیرا مردم تمکن مالی ندارند که طبق هرم مواد غذایی مصرف داشته باشند، پس باید اجازه داد نان سالم باشد و نباید بگذاریم نان سیاسی شود در این صورت دودش به چشم خود مردم می‌رود.

کد خبر 347776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.