شرکای نیمه راه اقتصاد ایران

با وجود تحریم ها علیه ایران، کشورهایی مانند چین، هند و پاکستان با ایران همراه بودند و در مقابل کشورهای شرق آسیا شرکای نیمه راه اقتصادی هستند.

به گزارش ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به دور جدید تحریم‌ها علیه ایران نوشت: روز گذشته سه گزارش درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران منتشر شد. گزارش اول حول صحبت‌های نفتی دونالد ترامپ بود. ترامپ بی‌پرده در گفت‌وگویی اعلام کرد که عربستان باید با افزایش تولید، کاهش عرضه نفت ایران را جبران کند؛ چراکه ایران دشمن آنها است. او می‌خواهد با فشار بر عربستان اثر قیمتی تحریم خرید نفت ایران را به حداقل برساند. در گزارش دوم سوزان ملونی، معاون موسسه تحقیقاتی و اندیشکده بروکینگز این هدف ترامپ را به چالش کشید.

او در مقاله‌ای نوشت: اعمال تحریم‌های ‌انعطاف‌ناپذیر و یک‌جانبه ترامپ موجب عمیق‌تر شدن شکاف موجود میان آمریکا و متحدان اروپایی‌اش خواهد شد. این شکاف شانس به هدف خوردن تحریم‌ها را سخت می‌کند. سومین گزارش هم از سوی «سرویس پژوهش کنگره اروپا» منتشر شد. در این گزارش شرکای وفادار و نیمه راه اقتصاد ایران بررسی شدند.

بازوی پژوهشی کنگره اروپا اعتقاد دارد در دوره پیشین تحریم‌ها، با وجود همگرایی جهانی علیه ایران و شدت و گستردگی بالاتر تحریم‌ها، کشورهایی چون چین، هندوستان و پاکستان تمایل چندانی برای جایگزینی نفت خریداری شده از ایران نداشتند. بنابراین به‌نظر می‌رسد این کشورها در دوره کنونی نیز با ایران همکاری داشته باشند. در مقابل احتمال دارد برخی کشورهای شرق آسیا شرکای نیمه راه اقتصاد ایران باشند.

غایبان بزرگ لیست ارزی

روزنامه شرق هم در گزارشی در مورد عدم انتشار اسامی برخی شرکت‌های دریافت کننده ارز رسمی نوشته است. شرکت هایی که به واردات قطعات خودرو، دارو، موبایل و مکمل های غذایی دست زده اند.

در ادمه آمده است: یکی دیگر از غایبان بزرگ در لیست منتشره دریافت‌کنندگان ارز دولتی، واردکنندگان خودرو هستند. حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، درباره واردات و تخلف در ثبت سفارش خودرو به مهر گفته است: «بخشی از این تخلفات از سوی کارکنان سازمان توسعه و تجارت بوده و بخش دیگر آن از سوی واردکنندگان رسمی و غیررسمی انجام شده و البته وزارت «صنعت، معدن و تجارت» هم تخلفاتی را انجام داده است.»

صنعتگران در پیچ و خم تامین نقدینگی

فریبا نهاوندی هم در مقدمه مصاحبه ای با علاءالدین میرمحمد صادقی عضو هیئت رییسه اتاق تهران نوشت: مدیران بنگاه‌های اقتصادی، با توجه به محدودیت‌های منابع مالی بــه‌ویژه در عرصه تجارت جهانی و تنگ شدن فضای رقابت، تحت فشــار فزاینده‌ای قرار دارند تا هزینه‌های عملیاتــی و بهای تمام‌شــده را کاهش دهند و در عین حال بیشترین ارزش افزوده را ایجاد و بتوانند سود بیشتری را عاید بنگاه اقتصادی کنند.

یکی از چالش‌های صنایع در شرایط رکود، کمبود منابع مالی و نقدینگی است که این موضوع کاهش تولید و فروش را در این بخش به‌دنبال داشته است. در شرایط کنونی چالش تامین مالی موضوعی است که هم شرکت‌های دولتی و هم ‌بخش‌خصوصی را درگیر کرده و بانک‌ها نیز در این شرایط قادر به کمک به واحدهای صنعتی نیستند یا میزان تسهیلات پاسخگوی نیاز آنها نیست.

بازار ثانویه ارز، تصمیم رو به جلو

روزنامه فرهیختگان هم در گزارشی نوشت:   «بازار ثانویه ارز» عبارتی است که چندی پیش رئیس‌کل بانک مرکزی از ایجاد آن خبر داد و راه‌اندازی این بازار را گامی برای جلوگیری از عرضه ارز با نرخ‌های متفاوت از سوی دلالان و واسطه‌گران عنوان کرد. ولی‌ا... سیف اوایل تیرماه گفته بود که جزئیات بازار ثانویه ارز تدوین شده و قرار است ارز مورد نیاز از محل ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی که عمدتا از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود برای واردات برخی کالاهای غیراساسی و به‌صورت نرخ توافقی تامین شود.

از این رو سامانه‌ای در حال ایجاد است تا در آن همه کالاهایی که برای واردات از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌اند، مشخص شود، علاوه‌بر اینکه با اجرایی شدن این سامانه واردکنندگان این کالاها نمی‌توانند آنها را با قیمت‌های بالاتر بفروشند

کد خبر 347395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.