کره شمالی به دنبال نگران کردن آمریکا است

یک استاد دانشگاه تهران گفت: یکی از ترس‌های فعلی آمریکا این است که کره ای ها به خاطر احتیاجی که به پول دارند تکنولوژی هسته ای خود را به ایران و یا دیگر کشورها بفروشند.

احمد بخشایش اردستانی در رابطه با افزایش تولید سوخت اتمی در کره شمالی که در روزهای بعد از مذاکره با آمریکا انجام شده، به خبرنگار ایمنا گفت: اگر فکر کنیم رهبر جوان کره شمالی مذاکره‌ای با رییس جمهور آمریکا انجام داده که به ضرر کره شمالی بوده، خیر این طور نیست؛ بلکه به نفع کره شمالی بوده و با این کار به نحوی دولت آمریکا را به گروگان گرفته است.

وی باتوجه به سابقه تاریخی مذاکرات روسای جمهور دو کشور در گذشته و حال خاطر نشان کرد: هم پدر وی و هم پدربزرگش با روسای جمهوری وقت آمریکا دیدار داشته‌اند، اما هنر کیم جونگ اون این بود که سلاح های هسته ای را تولید کرد و روی میز مذاکره گذاشت و از آمریکا درخواست کرد که شبه جزیره کره را از تنش خارج کند تا کره شمالی در مقابل این کار آمریکا، برخی از تونل هایی که برای پرتاب سلاح های موشکی استفاده می کرد، تخریب کند.

احمد بخشایش اردستانی افزود: با توجه به اینکه بعد از این مذاکرات، آمریکا برای یک سال دیگر هم تحریم های کره شمالی را تمدید کرده است؛ این کار باعث ناراحتی دولت پیونگ یانگ و سبب آن شد که کره شمالی به عنوان عکس العملی در مقابل ترامپ، تولید سوخت اتمی برای تسلیحات هسته ای خود را افزایش دهد. 

وی خاطر نشان کرد: در واقع این کار کره شمالی نوعی نگرانی برای آمریکا به دنبال خواهد داشت؛ چرا که آمریکایی‌ها از این عکس العمل می ترسند و نمی خواهند کشورهای جهان سوم از جمله ایران، کره شمالی، عربستان و مصر دارای سلاح هسته ای شوند.

کره شمالی نشان داد هنوز می تواند فعالیتهای هسته ای قبلی را انجام دهد

بخشایش اردستانی گفت: نمی توان گفت تولید سوخت اتمی توسط کره شمالی که در روزهای اخیر صورت گرفته، برای زهر چشم گرفتن از آمریکا بوده، چرا که کره شمالی با این کار می خواهد به آمریکا نشان دهد که هنوز  می تواند فعالیتهای هسته ای قبلی را انجام دهد.

این تحلیل گر روابط بین الملل افزود: یکی از ترسهای فعلی آمریکا این است که کره ای ها به خاطر احتیاجی که به پول دارند تکنولوژی هسته ای خود را به ایران و یا دیگر کشورها بفروشند.

وی گفت: در دوره احمدی نژاد، کره شمالی و ایران ارتباطات خیلی نزدیکی با هم داشتند، اما در دولت آقای روحانی به خاطر امضای برجام برخی کشورها از جمله کره شمالی از این ناراحت شدند و فاصله گرفتند و تا جایی که می دانیم ایران برخی از کارشناسان کره شمالی را از کشور اخراج کرد و این کار هم باعث دلخوری بیشتر کره شمالی از ایران شده است.

بخشایش اردستانی خاطر نشان کرد: حال در موقعیت کنونی از جمله امتیازاتی که ترامپ به کره شمالی داده، توقف مانورهای نظامی مشترک با کره جنوبی و ژاپن بوده است، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد این گونه مانورها تحریک آمیز بوده و برای همین دولت آمریکا تصمیم به توقف آنها گرفته، ولی واقعیت این است که ترامپ در نهایت نتوانست بر روی مواضع خود ایستادگی کند.

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: البته اگر آمریکا تحریم های کره شمالی را تمدید نمی کرد شاید می توانست پاسخ بهتری دریافت کند و آنچه که مسلم است کشورهای جهان سوم مثل ایران و کره شمالی صداقت بیشتری از آمریکاییها دارند.

وی گفت: آمریکایی ها صادق نیستند؛ با کشورهای دیگر مذاکره می کنند، ولی معنای مذاکره را نمی دانند، مذاکره به معنای نتیجه گیری نیست، بلکه به دنبال راه‌حلی برای رفع مشکلات بودن است.

آمریکا روح مذاکره را تخریب می کند

وی تصریح کرد: کشورهای جهان سوم وقتی مذاکره می‌کنند به دنبال رفع مشکلات و کاهش تنشها هستند؛ ولی هدف آمریکا از مذاکره اعمال فشارهای بعدی بیشتر به طرف مقابل است تا بتوانند امتیاز بگیرند و با این کار روح مذاکره را تخریب می کنند.

این تحلیل گر افزود: هدف کره شمالی از مذاکره با برداشت آمریکایی ها از مذاکره متفاوت است، وقتی کره شمالی مذاکره کرد انتظار نداشت که تحریمهای این کشور یک سال دیگر ادامه یابد؛ این انتظاری نبود که رهبر کره شمالی از آمریکا داشته باشد، ولی آمریکایی ها مذاکره را انجام دادند تا یک قدم جلوتر بیایند و مثلاً به کره شمالی بگویند که همه تونل‌ها برای آزمایشات هسته ای خود را نابود کند و این تفاوت برداشت دو طرف مذاکره است.

این تحلیلگر مسائل بین المللی در رابطه با ایران هم گفت: معمولا برداشتی که  آمریکاییها از مذاکره دارند، با برداشت‌ ایرانی‌ها از مذاکره و صلح  متفاوت است؛ چرا که آمریکایی‌هابه قرارداد و مذاکره پایبند نیستند و هنجارها را می شکنند.

کشورها باید چیز ارزشمندی روی میز مذاکره بگذارند تا بر سر آن معامله کنند

این تحلیل گر سیاسی افزود: در سال ۱۹۱۴ جنگ جهانی اول اتفاق افتاد و در حدود ۳۰ میلیون انسان کشته شد چون نظام جهانی ترتیبات خوبی برای حفظ صلح نداشت، در سال ۱۹۳۹ جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد و این بار ۶۰ میلیون انسان از بین رفت و کشته شد؛ بعد از این جنگها بود که سازمان ملل و شورای امنیت ملل متحد شکل گرفت و حق وتو را به ۵ کشور پیروز دادند، این پنج کشور ضامن صلح جهانی شدند و آمریکا نیز مدعی است که یکی از ضامن های صلح جهانی است.

استاد دانشگاه تهران افزود: به نظر آمریکا اگر سایر کشورها سلاح هسته‌ای داشته باشند پس می توانند شلیک کنند و اگر شلیک کنند صلح جهانی را به هم‌ می‌زنند، این منطق آمریکایی است و برای همین از کشورهای کوچک می خواهند که بمب و سلاح هسته ای نداشته باشند، ولی از طرف دیگر سایر کشورها به میزان توانایی و مقاومت خود می خواهند سلاح هسته ای در اختیار داشته باشند.

وی گفت: تاکنون در سه دوره کره شمالی با آمریکا مذاکره داشته است؛ پدر کیم جونگ اون وقتی با رییس جمهور وقت آمریکا مذاکره می کرد گفت؛ آمریکا غذا، نفت و سوخت های فسیلی را در اختیار کره شمالی بگذارد تا کره شمالی به سمت سلاح هسته‌ای نرود، این قرارداد بیست سال پیش توسط پدر کیم جونگ اون با رییس جمهور وقت آمریکا بسته شد، ولی آمریکا باز هم حیله کرد.

بخشایش اردستانی ابراز عقیده کرد: در مورد برجام هم همینطور است، معمولاً کشورها باید چیز ارزشمندی روی میز مذاکره بگذارند تا بر سر آن معامله کنند. دولت ایران همه چیز را تحویل داد و هر چیزی که داشت روی میز مذاکره گذاشت وتحویل داد و در حال حاضر اگر بخواهد مذاکره کند چیزی ندارد که روی میز مذاکره بگذارد؛ مگر اینکه سوریه، یمن و مقاومت را تحویل دهد.

کد خبر 347213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.