۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
ادای حق برادری در گالری متن

صادق تیرافکن پنج سالی می‌شود که از میان ما رفته است. اردیبهشت‌ماه سال ۹۲، انگار همین دیروز بود که بسیاری از رسانه‌ها به مرگ وی به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین عکاسان عصر خود پرداختند.

به گزارش ایمنا، امروز در همسایگی پُلی به‌جا مانده از دوران صفوی، جایی در میانۀ خیابان آبشار اول و در فضای یکی از گالری‌های سپاهان آثار هنری مردی به نمایش گذاشته شده است که باوجود این که چند سالی است از این دیار فانی رخت سفر بربسته است اما یادش همچنان در خاطرۀ کسانی که دوستش دارند، زنده است.

قاسم تیرافکن حالا پس از پنج سال برای نخستین بار آثار برادر عکاسش "صادق تیرافکن" را در نصف جهان به نمایش می‌گذارد، نمایشگاهی که پیش از آن نیز در تهران ارایه شده بود. در این نمایشگاه ۲۹ اثر عکاسی‌شده توسط صادق تیرافکن برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است و هر یک موضوعی ویژه را در قاب عکس به تصویر کشیده‌اند.

نمایشگاه، شلوغ است و برخی هنرمندانی که برای بازدید آمده‌اند و از قبل صادق را می‌شناختند، اعتقاد دارند که برگزاری چنین نمایشگاهی حقی است برای برادر که بر گردن قاسم برجای مانده است و باید ادا شود. حالا قاسم تیرافکن نه تنها آثار برادرش را در جای‌جای ایران به نمایش می‌گذارد و حق برادری را ادا می‌کند بلکه از ساخت موزه‌ای برای صادق در تهران خبر می‌دهد تا آثار برادر هنرمند خود را به‌صورت دایمی به نمایش بگذارد.

صادق تیرافکن سال ۱۳۴۴ از خانواده‌ای ایرانی در کربلا متولد شد و در شش سالگی به ایران بازگشت. از سال ۱۳۵۷ فعالیت هنری خود را به عنوان نوجوانی آماتور در زمینه تئاتر و عکاسی در اهواز آغاز کرد و با شروع جنگ ایران و عراق در قالب نیروی مردمی همراه با همسالانش به دفاع از شهر پرداخت. این کارزار و شهادت بسیاری از دوستانش تاثیر عمیقی بر شخصیت و روند فعالیت‌های هنری وی در آینده داشت.

وی سال ۵۹ با مهاجرت کوتاهی به اصفهان به تحصیل در کلاس آزاد تئاتر در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان پرداخت و در بازگشتی دوباره به اهواز مجدداً به اجرای تئاتر، عکاسی، تئاتر عروسکی و ساخت فیلم روی آورد و سال ۶۳ نیز به رشته عکاسی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران وارد شد. درحال حاضر آثار او در معتبرترین موزه‌های جهان ازجمله موزه بریتانیا، لاکما، بروکلین، قطر و تهران نگهداری می‌شود.   وی سال ۹۲ در کانادا درگذشت.

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه آثار عکس صادق تیرافکن می‌توانند تا ۲۶ تیرماه به گالری متن، واقع در آبشار اول، پلاک ۲۵ مراجعه کنند.

کد خبر 347174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.