اعضای شورای امنیت خواهان اجرای کامل برجام شدند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، خروج آمریکا از برجام و اعمال فراسرزمینی تحریم ها را نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ و مغایر منشور ملل متحد دانست وگفت: تقریبا همه اعضای شورای امنیت، این اقدام کاخ سفید را نکوهش کرده وخواهان حمایت واجرای کامل برجام شدند.

به گزارش ایمنا، غلامعلی خوشرو بعد از نشست شورای امنیت، در جمع خبرنگاران گفت: نشست امروز شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ که بر مبنای گزارش دبیرکل سازمان ملل و عضو تسهیلگر برگزار شد، نخستین نشست رسمی درباره این قطعنامه پس از خروج آمریکا از برجام بود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت پیامدهای اقدام متخلفانه آمریکا صرفا بر عهده آن دولت است، ادامه داد: نشست امروز شورای امنیت انزوای سیاسی آمریکا را به نمایش گذاشت به گونه ای که حتی نزدیک ترین متحدان این کشور هم از عملکرد واشنگتن در قبال برجام انتقاد و بر اهمیت برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ دیپلماسی تاکید کردند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: سیاست‌های دولت جدید آمریکا در مغایرت با حقوق بین الملل و حاکمیت قانون محدود به تلاش برای تخریب برجام نبوده و گستره وسیعی از خروج از پیمان پاریس تا انتقال سفارت به قدس را در بر گرفته است.

خوشرو تصریح کرد: این سیاست ها که عمدتا در راستای منافع رژیم صهیونیستی و برخی اهداف داخلی تنظیم شده، حاکی از روند نزولی قدرت آمریکاست.

وی با یادآوری نامه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به دبیرکل و شورای امنیت که روند نقض برجام از سوی آمریکا را تشریح کرده است، گفت: در نشست امروز شورای امنیت، همه اعضا به جز آمریکا اذعان کردند که ایران تا کنون به مفاد برجام به طور کامل و جامع پایبند بوده و ۱۱ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی هم آن را تایید کرده است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه ۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از خروج یکجانبه آمریکا ابراز تاسف و نگرانی کردند، گفت: بیشتر اعضا تحمیل دوباره تحریم های یکجانبه آمریکا را سازنده ندانستند.

خوشرو تاکید کرد: وقتی ایران به برجام پایبندی دارد و سایر کشورها هم بر اهمیت این توافق تاکید می کنند، اقدام یکجانبه یک کشور بسیار مورد نکوهش است. سازمان ملل و شورای امنیت همچون جام جهانی است که کشورها در آن ایفای نقش می کنند، اما در اینجا آمریکا می خواهد هم بازیکن و هم داور باشد.

وی تصریح کرد: این یکجانبه گرایی مورد نکوهش اغلب کشورها است و کسی آن را نمی پذیرد. یکجانبه گرایی دولت جدید آمریکا باعث شده است که قراردادها و تفاهم های بین المللی یکی پس از دیگری مورد هجوم کاخ سفید قرار گیرد و این روند، جز انزوای آمریکا و حرکت به سوی افراط گرایی نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

منبع:ایرنا

کد خبر 347030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.