حکایت نسلی گمشده

"راه‌های برگشت به خانه" اثر "آله‌خاندرو سامبرا" نویسنده و منتقد ادبی اهل شیلی است، رمانی که جایزه‌ ادبیات سائوپولو را در سال ۲۰۱۰_۲۰۰۹ برای خالقش به ارمغان آورد.

به گزارش ایمنا، روایت از تجربه‌ای اولیه آغاز می‌شود، تجربه‌ اولین بار تنها به خانه برگشتن. راوی با این تعبیر ساده ما را با آنچه در فکرش می‌گذرد مواجه می‌سازد. او که خود نویسنده است، نوشتن همین رمان را در دست دارد که داستان آن به رویداد حساس و سرنوشت‌ساز تاریخ کشورش نقب می‌زند. رویدادی که در ۱۹۷۳ ساختار شیلی را کاملا دگرگون ساخت.

زمین خوردن بازماندگان

"راه‌های برگشت به خانه" روایت زیستن نسلی به‌جا مانده از سال‌های کودتای "پینوشه" علیه "آلنده" در شیلی است. نسلی گرفتار در وقایع آن روزها... ذکر آنچه با خاطره‌ مردمان این سرزمین گره خورده از تیم فوتبال کولوکولو گرفته تا مستند نبرد شیلی و ترانه‌های رافائل با اندوه و حیرتی ناگزیر همراه است. گویی نویسنده در پس تماشاگر بودن، خواهان روایت دردی است که بهت صاحبانش به آن مجال بروز نداده است‌.

ادبیات آیینه‌وار

روایت بی‌آنکه به شعارزدگی متهم شود، چهره‌ دو نسل‌ را در مقابل هم قرار می‌دهد تا ذهنیت و افکار متفاوتشان را تصویر کند. فصل‌های کتاب که با عناوینی صریح به شخصیت‌های فرعی، "ادبیات فرزندان"، "ادبیات والدین" و "ما سالم‌ایم" نام گذاری شده است. در همان برخورد اول مخاطب را به سوی هدف ذهنی نویسنده سوق می‌دهد. روندی که با حفظ کشمکش‌های درونی و بیرونی شخصیت تا انتها به گسست دچار نمی‌شود.

نوستالژی‌های آرام‌بخش

راوی برخلاف جامعه‌ پیرامونی خود که هریک به‌گونه‌ای در گذشته سیر می‌کند، با نوستالژی مخالف است. اما نه، او دوست دارد با نوستالژی مخالف باشد، همان‌طور که خودش می‌گوید. زیرا به زعم او دیگران برای جبران آنچه در گذشته رخ داده به نوستالژی متوسل می‌شوند و  این موجب تقابل وی در برابر جامعه می‌شود. او شخصیتی فردگرا و منفعل دارد و ارزش‌های شناخته‌شده‌ی خودرا بر ارزش‌های جمعی و ناشناخته ترجیح می‌دهد، وضعیتی که حاکی از پریشانی او در برابر فراز و فرودهای زندگی است.

واخواهی در سکوت

کودکی شخصیت در سال‌های کودتا می‌گذرد و بزرگسالی او در دوره‌ی ریاست جمهوری پینی یرا.   او که شاهد جریانات پیرامونی خود و تاثیر آن بر زندگی و حال‌ و هوای مردمان شهرش است، تنها به حفظ هویت فردی خود می‌پردازد؛ اگرچه می‌توان شخصیت را نماینده‌ی آن گروهی تعبیر کرد که از میان دو سوی طیف حاکم بر جامعه بی‌طرفی را برمی‌گزیند اما لحن اعتراض‌آمیزش نیز نسبت به شرایط نامطلوب ناشی از کودتا به خوبی قابل لمس است. لحنی که سکوت و انفعال شخصیت نیز از تاثیر آن نکاسته است.

"راه‌های برگشت به خانه" سومین رمان "آله خاندرو سامبرا" است که با ترجمه‌ "ونداد جلیلی" توسط نشر چشمه در ۱۴۵ صفحه منتشر شده است.

کد خبر 347028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م اسکندری IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    0 0
    عالی ععالی فقط کاش هزارتو کتابتون فعالتر بود