اکران پنج ستون در شهر چهل-ستون

ترور سرچشمه، مستندی به کارگردانی محمدحسین مهدویان است که به بازخوانی ترور هفتم تیرماه ۱۳۶۰ و شهادت آیت الله بهشتی و جمعی دیگر از اعضای حزب جمهوری اسلامی می پردازد.

به گزارش ایمنا، این مستند از سوی خانه فرهنگ شهید بهشتی و با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان روز گذشته در نگارستان امام خمینی(ره) اکران شد و در ادامه نیز ششم تیرماه ساعت ۱۸ در سالن سوره حوزه هنری واقع در خیابان آمادگاه و هشتم تیرماه ساعت ۱۰ صبح در خانه فرهنگ شهید بهشتی واقع در خیابان شهید بهشتی اکران خواهد شد.

ستون اول:

جشنواره‌ یازدهم سینما حقیقت به شکل غیرمنتظره‌ای از فیلم‌هایی با استفاده از آرشیوهای غنی، درباره‌ یک شخصیت مهم در تاریخ معاصر کشور پر بود. در بین فیلم‌های پذیرفته‌شده در بخش‌های گوناگون جشنواره، فیلم‌هایی درباره‌ محمد منتظری، امیرعباس هویدا، لاجوردی، رزم‌آرا، اشرف پهلوی و شهید بهشتی و واقعه‌ هفتم تیر به چشم می‌خورد. تعدادی از این فیلم‌ها به خاطر ورود نهادهای مختلف به گود مستندسازی به قصد اثرگذاری روی افکار عمومی ساخته شده‌اند. مصاحبه‌های پرتعداد برای ساخت این فیلم‌ها و استفاده‌ معوج از آن در فیلم، در درازمدت باعث بدبینی سیاسیون به فیلمساز به معنای عام کلمه خواهد شد. از میان فیلم‌هایی که درباره‌ تاریخ معاصر ساخته شده‌اند، "ترور سرچشمه" فیلم مهمی است.

ستون دوم:

نکات مثبت و تکنیکی ترور سرچشمه، تقریبا همان فنونی است که از محمدحسین مهدویان انتظار داشتیم. جوان‌های سال پرماجرای ۶۰ و پیرمردهای امروز وارد اتاق می‌شوند و در میزانسنی شبیه به بازجویی از طرف کارگردان مورد سؤال قرار می‌گیرند. فرم فیلم ساده به نظر می‌رسد اما سؤالات رفته‌رفته عمق پیدا می‌کنند و بیننده را به دل واقعه می‌برند. مواد آرشیوی که این روزها به برگ برنده‌ی فیلم‌ها تبدیل شده‌اند، در این فیلم جدید و هیجان‌انگیز نیستند اما با دقت به منظور گذاشتن اثر دلخواه فیلمساز انتخاب شده‌اند. حالت قرار گرفتن هرکسی در عکس‌ها مطابق با تأثیری است که در آن لحظه باید روی تماشاگر بگذارد. مهدویان با تسلط کامل روی صدا و تصویر از پیش کانال‌هایی می‌کَنَد و تماشاگر روی آن مسیرها حرکت می‌کند. هم چنین فیلم برخلاف انتظار روی درام بمب‌گذاری توقف کمتری می‌کند و خیلی زود روی شهید بهشتی متمرکز می‌شود.

ستون سوم:

از نکات فنی که بگذریم، در مستند با اشخاصی همانند بهزاد نبوی و حجت الاسلام مسیح مهاجری مصاحبه شده است که قرائت ویژه ای متناسب با سیاست امروز خود دارند، اما ارائه شخصیت آیت الله بهشتی توسط خود فیلمساز هم جالب و محل تامل است. بهشتی در سال‌های ابتدایی انقلاب تا زمان شهادت از طرف روشنفکران و چهره های منتقدش به انواع و اقسام تهمت ها نواخته شد و در نهایت به راسپوتین ایران(توسط محمد منتظری) و رضا خان دوم(توسط صدر حاج سید جوادی) ملقب شد که ناجوانمردانه ترین تهمت ها به وی بود. در نهایت هم امام(ره) در وصف بهشتی گفتند مظلومیت بهشتی متاثر کننده‌تر از شهادت وی بود.

ستون چهارم:

مهدویان پیش از این که به دنبال جواب بگردد، تنفس مصنوعی به جسد یک شبهه قدیمی و کاشت آن در ذهن مخاطب را هدف گرفته است. او با ادعای روایت ماجرا و اثبات اتهام منافقین در ترور مظلومانه شهید سیدمحمد بهشتی و اعضای حزب جمهوری اسلامی ایران، مخاطب را با خود همراه می‌کند و در میانه راه به دنبال شناسایی بعضی گروه‌های ذی‌نفع از شهادت شهید بهشتی می‌رود. 

ستون پنجم:

این شکل مستندسازی که هر مستندساز با تمایلات شخصی خود فیلمسازی کند و بخواهد به امروز جامعه ارجاعی بدهد به نظر آسیب زننده خواهد بود. این قرائت ها برای نسل امروز ما فضاسازی می کند که ابهامات جدی درباره تاریخ معاصر برجا می گذارد و با این وضع کسی برنده است که قدرت بیشتری برای القا حرف خود با فضاسازی های رسانه‌ای داشته باشد. در واقع تاریخ معاصر در کشور ما با این وضع، مظلوم‌ترین تاریخ‌ها است!

کد خبر 346944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.